گذری از بازار موسیقی؛
«وکاپلا» نفس تازه موسیقی ایران
وکاپلا اثری متفاوت برای مخاطب موسیقی است. این اثر نخستین اثر گروه آوازی تهران است که در آن قطعاتی از روح الله خالقی، علی اکبر قربانی، احمد پژمان، توفیق قلی اف، لوریس چکناوریان و شهرام توکلی توسط این گروه به سرپرستی میلاد عمرانلو به اجرا در آمده است.
تاريخ : سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
هنر همیشه زاینده بوده و برترین خصصویت آن آفرینش است. موسیقی به سبب نزدیکی به انتزاع و روح یکی از برترین هنرها شناخته میشود و ازین رو همواره برای بشر به عنوان جذابترین و سحرانگیزترین هنر مطرح بودهاست.
اما ریشه موسیقی را در آواز میدانند و اولین تجربیات موسیقی را نواهایی میدانند که حنجره انسان تولید کرده است. این صوت رفته رفته به آواز بدل شده و با ریتم های اصواتی که انسان در همراهی با هنجره و عمدتا توسط کوبش ایجاد کرده همراه شده است. بنابر این نخستین سازها نیز سازهای کوبهای هستند. اما آواز که به عنوان یک صوت هارمونیک شناخته میشود؛ به سبب طبیعت صوت انسانی و قابلیت های ویژه آن از سازها و صدای آنها بسیار متفاوت و برتر است. خلق اصوات که در روزگاران دور در جشن انگورچینی و در یونان باستان باز می گردد. جشنی که برای ستایش دیونیسوس تدارک دیده میشد و گروههای هم سرایان در آن میخواندند. بعدها پس از به سامان شدن کلیسا و در قرون وسطی گروههای همخوانان منسجمتر از گذشته و در گروههای بزرگتر به اجرای نواهای مذهبی پرداختند.
رفته رفته گروه کر از دل سرودهای جمعی زاده شد و در دل کلیسا سامان گرفت. شاید علت رشد گروه کر و ارزش آن در کلیسا و نزد آباء کلیسا به این سبب بود که آنان اثرگذاری قدسی صوت انسانی را در قالب آواز جمعی و کر بیش از نواختن ساز میدانستند و از سوی دیگر قداست کلیسا را در تضاد با ساز می دیدند. به همین سبب بود که ارگ و کر در کلیسا رشد کردند و رونق پیدا کردند.
نواهای انسانی در قالب گروه کر بعدها منحصر به کلیسا نماند و به سرعت در موسیقی کلاسیک و بعدها مدرن جای خود را پیدا کرد. آنچنان که خود به یک تخصص و حیطه جداگانه و بسیار جدی بدل شد. از دل گروههای کر گروههای آوازی زاده شدند که صدای سازها را بی آنکه وجود داشته باشند و با صوت انسانی تولید میکردند. همین عامل سبب شد تا شیوه ای با نام «آکاپلا» رفته رفته پدید آید.
گرچه سابقه بلندی از آکاپلا در دست نیست اما امروز به عنوان یک گونه جدی شناخته میشود. این گونه آوازی امروز در ایران نیز جایی برای خود یافته و با وجود آن که موسیقی در کشور ما هنوز تابعیتهای سنتی دارد و سنت شکنیهای بزرگ چندان در آن راه پیدا نکرده است، علاقمندان زیادی از آکاپلا با اشتیاق یاد میکنند.
یکی از گروههایی که نزدیک به یک سال است در جامعه موسیقی به خوبی شناخته شدهاند؛ گروه آوازی تهران است این گروه در حیطه «آکاپلا» فعالیت میکنند. این گروه که تا کنون دو مجموعه از آثارش را در قالب آلبوم موسیقی روانه بازار کردهاست؛ ویژگی بارز دیگری هم دارد و آن این است که در این گروه قطعات آوازی نیز اجرا میشود و اجراها محدود به نواهای متعلق به سازها نیست. یعنی همنوایی کر و آکاپلا در قالب این گروه قابل تشخیص است. آثار این گروه به سبب نوآوری قابل ملاحضه و ماندگارند و ازین سان توانسته اند مخاطب خود را در میان ذهن جستجوگر مخاطبان موسیقی بیابند. مجموعه آثار این گروه با عنوان وکاپلا منتشر شده است.