مواظب باشید به سرنوشت مهاجرانی دچار نشوید!
اکبرحر با اشاره به حذف نام "فجر" از بخش بین الملل جشنواره:
مواظب باشید به سرنوشت مهاجرانی دچار نشوید!
یک کارگردان سینما و پژوهشگر حوزه فرهنگی و سینما با اشاره به حذف نام «فجر» از جشنواره بین المللی فیلم فجر ، اینگونه رفتارها را ناشی از پیروی جریان اصلاحات و مدیرانی که در دهه 60 در سینما حاکم بودند دانست و به آقای ایوبی و دوستانش توصیه کرد مواظب باشند به سرنوشت آقای مهاجرانی دچار نشوند!
 
تاريخ : يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۱
اکبر حر کارگردان سینمای ایران و پژوهشگر حوزه فرهنگی و سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد حذف نام «فجر» از جشنواره بین المللی فیلم فجر با اشاره به عقبه این تفکر گفت: متاسفانه هنگامی که جریان های روشنفکری و شبه روشنفکری سینما با پیروزی انقلاب اسلامی مواجهه شدند در پی بی هویت کردن سینمای انقلاب اسلامی افتادند و به راههای مختلف تلاش کردند تا این سینما را از دستاوردهای انقلاب که با نام «فجر» متبلور شده بود کم رنگ کنند که تاسیس خانه سینما یکی از این موارد بود و قصد داشتن با راه اندازی خانه سینما – به صورت ناخواسته – با جشنواره فیلم فجر که یک جشنواره دولتی بود مقابله کنند و این جشنواره را همواره در سایه نگه دارند. لذا این طرز تفکر از دهه ۶۰ و در مدیریت اصلاحات و مدیران سینمایی آن دوره به صورت پنهان وجود داشت اما با توجه به اتفاقاتی که برای آقای مهاجرینی و تندروی هایی که ایشان کردند و اعتراض هایی که صورت گرفت این تفکر ادامه نیافت و این جریان مسکوت ماند تا اینکه در دولت جدید دوباره این طرز تفکر شکل گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی « ما ایستاده ایم» با اشاره به مدیریت فعلی سینمایی تصریح کرد: معتقدم دوستانی که مدیریت سینمایی را برعهده دارند در پی تحقق اهداف و افق های مسئولین سینمایی و فرهنگی دوره اصلاحات هستند و قصد دارند بارهای زمین مانده آن دوران را اجرایی کنند.

اکبر حر با بیان اینکه مطمئن باشید پشت سر حذف پسوند «فجر» از جشنواره بین المللی فیلم فجر یک عقبه فکری قوی وجود دارد و متعلق به امروز و دیروز نیست و به دهه ۶۰ و مدیریت سینمایی و فرهنگی آن زمان برمی گردد تاکید کرد: اگر چه ما هم معتقدیم برخی از فیلم های جشنواره فیلم فجر ضعیف و دارای آسیب است اما همه جلوه و سرمایه ی سینمای ایران مزین به نام فجر است که به پیروزی انقلاب اسلامی و به دهه فجر اشاره دارد. اما هنگامی که نام «فجر» از پسوند جشنواره بین اللملی فیلم فجر حذف می شود به نوعی ما به صورت خواسته یا ناخواسته تمام ارزشهای انقلاب اسلامی و نماد پیروزی مردم را نادیده می گیریم و به آن پشت می کنیم که به هیچ عنوان زیبنده نخواهد بود.

به گفته معاون سابق تحقیق و پژوهش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این ادعا که چون جشنواره بین المللی فیلم فجر در خارج از دهه فجر برگزار می شود و نیازی به واژه فجر ندارد یک حرف سطحی و کودکانه است.

کارگردان فیلم سینمایی« شمارش معکوس» ادامه داد: شاید دوستان به این فکر بودند که با کم رنگ کردن ارزش های انقلاب و فرهنگ انقلاب از سینمای ایران در مقابل سینماگران خارجی کم نیاورند! این درحالی است که نباید به این جریان خزنده فرصت اجرایی داده شود. هرچند که می دانیم این پایان راه نیست. روز اول می گویند جشنواره فیلم فجر به صورت داخلی و خارجی برگزار شود یا جشنواره فیلم کودک به دو بخش تقسیم شود در حالی که این تفکیک ها نادرست است و اگر به همین منوال پیش برود در نهایت چیزی از سینما و انقلاب اسلامی در سینمای ایران باقی نمی ماند.

وی گفت: اگر برخی ها به دنبال سینمای مورد نظر خود هستند با این جرح و تهدیدها و پیروی از جریانات شبه روشنفکری؛ مطمئن باشند که به آرزوهای خود نخواهند رسید.

این سینماگر با اشاره به تهدیدی که رئیس سازمان سینمایی کشور در قبال انتقادها در صفحه شخصی خود کرده است یاد آور شد: متاسفانه آقای ایوبی به جای اینکه در مقابل انتقادها صبور باشند و شفاف سازی کنند دست به تهدید مدیران سابق می زنند! که به هیچ عنوان شایسته یک مدیر ارشد سینمایی نیست. وقتی این آقایان کارشان را به خوبی نسبت به دیده بانی فرهنگی در قبال انقلاب اسلامی انجام نمی دهند و دچار خطایی می گردند چرا تلاش دارند به جای اصلاح اشتباهات می خواهند صورت مساله را پاک کنند.

این کارشناس مسائل فرهنگی و سینمایی تاکید کرد: توصیه من به آقای ایوبی و دوستان این است که مواظب باشند به سرنوشت آقای مهاجرانی دچار نشوند! و اگر اشتباهی مرتکب می شوند به جای تهدید؛ به این فکر کنند که چرا این همه انتقاد نسبت به آنان وجود دارد؟
کد خبر: 82458
Share/Save/Bookmark