جواد طوسی: «پایان خدمت» نمونه متفاوتی از سینماست
جواد طوسی: «پایان خدمت» نمونه متفاوتی از سینماست
 
تاريخ : شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
«جواد طوسی» منتقد سینمای ایران در مورد فيلم «پایان خدمت» به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» گفت: فيلم «پایان خدمت» نمونه متفاوتی از سینماست و این برای یک اثر بلند اولیه، امتیاز مثبتی محسوب می‌شود.
به گزارش هنرنیوز، فيلم سينمايي «پایان خدمت» به کارگردانی «حمید زرگرنژاد» و تهیه‌کنندگی «علیرضا جلالی» و «حمید آخوندی» هم اکنون در سینماهای تهران روی پرده است و در سه روز نخست اکران خود با استقبال مخاطبان سینما مواجه شده است؛ «جواد طوسی» نویسنده و منتقد سینمای ایران در گفت‌وگویی در مورد این فیلم گفت: «پایان خدمت» نخستین اثر بلند «حمید زرگرنژاد» است که توانسته در یک لوکیشن ثابت به یک شخصیت پردازی مناسب در آدمهای محدودش برسد و آنها را به یک موقعیت درست انسانی ـ نمایشی و در عین حال سینمایی تبدیل بکند و به هر حال، این برای یک اثر بلند اولیه امتیاز مثبتی محسوب می‌شود.
وی همچنین گفت: ویژگی دیگر این است که فیلمساز سعی کرده است آدمهای خودش را در قالب یک شخصیت، مورد بررسی قرار بدهد و به آنها نزدیک بشود و گاهی اوقات این شخصیت‌پردازی با یک اجرا و بیان موجز سینمایی برخوردار می‌شود و در آن، برای متوسل‌شدن به دیالوگ ضرورتی دیده نمی‌شود؛ این شخصیت‌پردازی شاید در بعضی از سکانس‌ها در یک موقعیت آمیخته با سکوت و سکون و نگاه شکل می‌گیرد که این خودش می‌تواند یک سلیقه و یک نوع زبان نمایشی و بیان سینمایی باشد که به هر حال خوب توانسته است در یک لوکیشن پرت و روستایی و منطقه دورافتاده آدمها را باورپذیر بکند و من می‌توانم با اینها به عنوان پیکره‌ای از یک فردیت انسانی ارتباط برقرار بکنم و درواقع یک نوع همذات‌پنداری منطقی بین مخاطب و این آدمها صورت می‌گیرد.

لوکیشن‌هایی «پایان خدمت» حالت ویترینی ندارد
رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان نویسندگان سینمایی ایران در مورد استفاده از لوکیشن‌های فيلم سينمايي «پایان خدمت» گفت: کارگردان این فیلم، لوکیشن‌هایی را انتخاب کرده است که حالت ویترینی ندارد و آدمها براساس ضرورتهایی در برابر همدیگر قرار می‌گیرند و این لوکیشن‌ خود به خود در دل طبیعت می‌تواند فراتر از یک شکل و حضور و نمایش کارت پستالی باشد و آدمها را انگار به یک هویتمندی تکامل یافته تبدیل بکند و اصلاً خود این حس، توأم با سکوت و سکونی است که بدون اینکه بخواهد خیلی متظاهرانه خود را نشان بدهد ما را در یک وضعیت انسانی و حس شاعرانه بعضاً قرار می‌دهد و خود این محیط طبیعت و انتخاب فواصل زمانی توانسته است درواقع این سیر انتقادی را برای بیننده در مواجه شدن با این لوکیشن انتخاب شده در دل طبیعت رقم بزند.

امیر جدیدی تصویر متفاوتی از بازیگر در شمایل ستاره است
«جواد طوسی» در مورد حضور «امیر جدیدی» برای نخستین بار در سینمای ایران با «پایان خدمت» گفت: «امیر
جدیدی» در همه فیلم‌هایی که تاکنون ما آنها را دیده‌ایم و خودش انتخاب کرده است نشان می‌دهد که بازیگر منعطف و بااستعدادی است و یک خوش‌شانسی هم دارد که فیزیکش از یک استانداردهای مناسبی برخوردار است که هم می‌تواند وجه ستاره را در یک سینمایی که به هر حال براساس آن تفکر دولتی‌اش زیاد نمی‌خواهد به سنت ستاره‌سازی بها بدهد؛ ولی بازیگری در همین موقعیت «امیر جدیدی» از یک سری جذابیتهای منطقی و معقولانه برخوردار است که ما تصویر متفاوتی از بازیگر در شمایل ستاره برسیم که حتی در بعضی از نقش‌ها خود آن اساساً نقش نگاشته شده و محوله اصراری هم برای ستاره‌شدن ندارد و این از مشخصه‌های فردی آن بازیگر است که بخشی از آن به فیزیک، بدن و قامت و بخشی هم به آن نقش خوب انتخاب و نوشته شده برمی‌گردد که توانسته است این شناسنامه توأمان را به خوبی در این بازیگر نمایان بکند.

«سعید راد» یکی از موارد استثنایی عرصه بازیگری سینمای ماست
منتقد مطرح سینمای ایران در مورد بازی «سعید راد» در فيلم سينمايي «پایان خدمت» گفت: «سعید راد» هم یکی از موارد استثنایی عرصه بازیگری سینمای ماست که متأسفانه در آن اندازه‌های واقعی قدر دیده نشده است و نشان می‌دهد که هر وقت نقش خوبی برای «سعید راد» نوشته بشود آن قابلیت و توانایی لازمه را برای ایفاکردن هر چه بهتر آن نقش دارد؛ بخصوص با توجه به ریاضت‌هایی که این بازیگر در این مقطع سنی‌اش می‌کشد ورزش را جدی می‌گیرد، سعی می‌کند براساس آن اصول، مبانی و قواعد از پیش شناخته شده خودش کماکان اصرار بر تعریفدهی ستاره و شمایل ستاره داشته باشد و خودش هم از نظر آن استانداردهای لازم برای ستاره‌شدن و سنت ستاره‌سازی هنوز به عقیده من آن جوهره و آن قابلیتها را دارد؛ مشروط به اینکه یک نقش خوبی برای وی نوشته بشود و خوب هم بتواند انتخاب بکند.
وی افزود: کارنامه بازیگری «سعید راد» در فیلم‌هایی مثل؛ «تنگنا»، «صادق کرده»، «مسلخ»، «خط قرمز»، «سفر سنگ»، «صبح روز چهارم» و «خداحافظ رفیق» به کارگردانی «امیر نادری» نشان می‌دهد که این بازیگر هر جا خوب دیده شده و یک نقش مناسبی برایش درنظر گرفته شده است توانسته آن قابلیتهای خودش را در جلو دوربین در معرض دید بیننده قرار بدهد. اگر این کارنامه افت و خیزی دارد و یک سایه روشنهایی بر آن حکمفرما هست شاید آن برگردد به اساساً موجودیت و کلیت سینمای ما که هنوز در تداوم آن آزمون و خطاست نتوانسته آدمهایی مثل «سعید راد» را به خوبی عرضه بکند و در یک تکثرگرایی منطقی به نمایش بگذارد.

«پایان خدمت» نمونه متفاوتی از سینماست
«جواد طوسی» نویسنده و منتقد سینمای ایران در پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: فيلم سينمايي «پایان خدمت» نمونه
متفاوتی از سینماست که نشان می‌دهد بازیگری که عمدتاً در آن قواعد و مبانی کلاسیک سعی می‌کند آن فردیت هنرمندانه خودش را به نمایش بگذارد گاهی اوقات می‌بینم که اساساً خود آن متن فیلمنامه اصراری بر آن تعریفدهی کلاسیک از سنت ستاره‌سازی ندارد در قامت یک شخصیت و در چهارچوب یک روایت غیرخطی هم می‌تواند از خودش یک شناسنامه و تصویر تأثیرگذاری را به جای بگذارد.
فيلم سينمايي «پایان خدمت» هم اکنون توسط شرکت پخش «امید فیلم» در سینماهای تهران، همچون؛ پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی ملت، پردیس زندگی، پردیس سینمایی چهارسو، سروش، سمرقند، شاهد، تماشا و عصر جدید روی پرده است و مردم برای دیدن این فیلم و خرید آنلاین بلیط و رزروآن می‌توانند به سایت «سینما تیکت» به آدرس اینترنتی www.cinematicket.org مراجعه کنند.
کد خبر: 89208
Share/Save/Bookmark