نیروی انتظامی پیگیر سرقت‌های تاریخی تهران است/نباید خاطرات میدان‌های تاریخی را حذف کرد
نیروی انتظامی پیگیر سرقت‌های تاریخی تهران است/نباید خاطرات میدان‌های تاریخی را حذف کرد
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۲
به گزارش هنرنیوز؛نشست رسانه ای رجبعلی خسرو آبادی امروز دوشنبه 23 فروردین ماه در ساختمان اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد. 

 نباید خاطرات میدان‌های تاریخی را حذف کرد

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در  پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی بر چرایی عدم هماهنگی شهرداری تهران در ساماندهی میادین مهم شهری از جمله بهارستان، امام حسین، انقلاب و ولی عصر با میراث فرهنگی و تخریب خاطرات شهری با اشاره به  اتفاقاتی که در میدان ولیعصر (عج) در حال رخ دادن است، گفت: این میدان دو ویژگی دارد که در هر طرحی باید به آن توجه شود. با توجه به ترافیک و تردد زیادی که این میدان دارد، نباید کاری انجام دهیم که آن تشدید شود. از سوی دیگر این میدان خاطرات زیادی برای گذشتگان دارد، ما حق نداریم خاطره میدان‌ها را نابود کنیم. هر دلیلی برای از بین بردن این خاطره‌ها قانع کننده نیست.

نیروی انتظامی پیگیر سرقت‌های تاریخی تهران است

خسروآبادی در ادامه در پاسخ به پرسش‌ هنرنیوز و خبرنگار دیگری درباره‌ی سرقت‌های سریالی از تزئینات بناهای تاریخی تهران؛ به تفاهم‌نامه‌ی امضا شده میان نیروی انتظامی و میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی به میراث فرهنگی قول همکاری داده است تا بتوان ضریب امنیت محلات را تشدید کرد. نه تنها کاشی‌ها، بلکه برخی موارد که از آنها به عنوان سرقت اثار تاریخی مانند عتیقه یاد می‌شود نیز در این بحث جای می‌گیرند.

او در ادامه پیگیری از طریق معاونت نیروی انتظامی و در بُعد دیگر پیشگیری یعنی برخورد با عوامل و جلوگیری از ادامه بازار کار فروش آثار عتیقه را از مهمترین مواردی دانست که نیروی انتظامی آنها را پیگیری می‌کند و این پرسش را مطرح کرد که چرا باید در کشور زمینه و فرصتی فراهم شود که اگر یک فرد دزدی می‌کند، به راحتی برای خرید و فروشش مورد حمایت قرار گیرد.

وی گفت: نیروی انتظامی پیگیر قاطع سرقت کاشی‌های تاریخی تهران هست اما هنوز هیچ اعلامی از سوی این نهاد برای نتیجه پیگیری‌هایش به ما نشده است.

همه موارد را میراث فرهنگی نمی‌تواند پیگیری کند

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به پرسش هنرنیوز درباره وضعیت خانه منسوب به پدر چای ایران و علت تعلل شهرداری در جلوگیری از تخریب آن و به یغما رفتن کاشیها و تزئینات گران بهای آن گفت: همه موارد را که میراث فرهنگی نمی‌تواند برطرف کند، حساسیت رسانه‌ها باعث ابتیاع از طرف شهرداری تهران شد، که تاکنون این خانه به اینجا رسیده است.

رجبعلی خسروآبادی،در پاسخ به پرسش  درباره‌ی میزان تکمیل پروژه شناسایی جداره های ارزشمند از سوی میراث فرهنگی گفت: تا کنون شناسایی جداره‌های ارزشمند در خیابان‌هایی مانند سعدی، بهارستان و ناصرخسرو انجام شده است (پروژه‌هایی که سازمان زیباسازی طرح پیرایش و ساماندهی آن‌ها را بر عهده دارد و تا حدودی به پایان رسانده است)، هر کدام از آثار تاریخی و جداره‌های تهران باید از نظر نما، عمق و ارتفاع بررسی شوند و سیما‌، منظر و معماری آن‌ها باید دارای ویژگی‌های مشخصی باشند.

او درباره‌ی انجام برخی اقدامات نامناسب سازمان زیباسازی در این پروژه‌ها بیان کرد: در بافت‌های تاریخی همه چیز ارزشمندند، مگر این‌که خلافش ثابت شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره دستگاه متولی برای شناسایی جداره‌های ارزشمند تهران تاکید کرد: این جداره‌ها را سازمان زیباسازی شناسایی می‌کند و ما هیچ مخالفتی با این اقدام نداریم، چون از نظر قانونی نیز منعی وجود ندارد، بلکه منع آنجاست که بدون اجازه کاری را انجام دهند. شیوه نظارت و نگهبانی نیز در این قضیه مشخص است.

او با اشاره به شناسایی جداره‌ی‌ خیابان‌هایی مانند ناصرخسرو ‌، بهارستان‌، سعدی و خیابان سیروس‌ که سازمان زیباسازی عملیات پیرایش و ساماندهی جداره‌های آنها را نیز انجام داده است، افزود: ما ممنون‌دار کسی یا نهادهایی هستیم که بناهای تاریخی را از مرگ نجات دهند. شناسایی و مرمت بناها نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم بحث شناسنامه‌دار کردن آثار تاریخی تهران امسال آغاز شود.

با شهرداری تعامل داریم، نه تقابل

خسروآبادی در ادامه در پاسخ به اعتراض خبرنگاران مبنی بر روند کنونی اقدامات میراث فرهنگی و شهرداری درباره بافت‌های تاریخی تهران گفت: در طول دو سال گذشته توانستیم اعتبارات عمرانی استان را سه برابر کنیم. باید به تفاهم و تعاملی که بین این دو دستگاه وجود دارد، توجه کنیم. سازمان زیباسازی و شهرداری تا کنون بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای بناهای تاریخی هزینه کرده‌اند، در دو سال گذشته نیز شهرداری در منطقه ۱۲ عملیات‌هایی مانند کف‌سازی و جداره‌ها را انجام داده است. معتقدم باید ببینیم دلسوز چه کسی و چه دستگاهی است و چه منافعی از این دلسوزی‌ها به مردم می‌رسد؟

او با بیان این‌که قطعا چنین اقداماتی برای عده‌ای خوشایند نیست، افزود: این نوع اقدامات با شهرداری، تعامل است تقابل نیست. باید کاری کنیم که بناهای تاریخی حفظ شوند. باید روند را مثبت ببینیم و بر آن تاکید کنیم و سعی داشته باشیم تا کارهای توسعه‌ای را پیش ببریم. اگر بخواهیم عقب ماندگی‌ها را جبران کنیم با اعتبارات عمرانی و سازمانی نمی‌توانیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد: یک مسیر را آغاز کرده‌ایم و باید پازل به پازل آن را تکمیل کنیم. اقداماتی که در میدان ارگ، خیابان سی تیر، پامنار‌ و میدان شاپور شکل گرفته‌اند، همگی جزو بافت تاریخی هستند و باید پیگیری‌های مناسب برای ساماندهی این خیابان‌ها انجام شود.

بافت‌های تاریخی را باید سنگ‌فرش کنیم

او با اشاره به اقداماتی که برای سنگفرش کردن خیابان سی‌تیر انجام شد، گفت: در ذهن من این نکته وجود دارد که باید همه بافت‌های تاریخی سنگ فرش شوند و سبک‌شان از جاهای دیگر متفاوت باشد. با انجام این عملیات سنگ فرش هر نوع ماشینی دیگر نمی‌تواند از این محوطه‌ها عبور کند، از سوی دیگر نوع رفتار اهالی منطقه نیز در این مکان‌ها تغییر می‌کند و به مرور امکان دارد نوع کاربری برخی از مغازه‌ها و بناها هم تغییر پیدا کند و در ادامه یک سری خدمات شهری مانند‌ رستوران و مواد غذایی شکل می‌گیرد، چون بافت تاریخی چنین ظرفیت‌هایی را دارد.

۱۰۰ ایستگاه گردشگری در تهران ایجاد می‌شود


وی افزود: در حوزه تهران گردی یک تحول ایجاد شده که نیازمند بینش و نگرشی جدید در نیروی انسانی و نحوه رفتارهاست. این یک فرصت برای میراث فرهنگی تهران است تا ۱۰۰ ایستگاه گردشگری راه‌اندازی کند.

اسکلت‌ ۷ هزار فعلا ساله از موزه ملی نمی‌رود

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران؛ در ادامه با بیان این‌که تهران از نظر پایتخت بودن، قدمت تاریخی و طبیعت‌اش حائز اهمیت است، ادامه داد: تا زمانی که «موزه‌ی شهر تهران» راه‌اندازی نشود‌، اسکلت زن هفت هزار ساله و نمایشگاه «تهران‌، کهن شهر من» از موزه ملی جمع آوری نمی‌شود.

افزایش چند برابری اعتبارات عمرانی تهران

وی با اشاره به اینکه دو سال و چهار ماه و ۱۸ روز پیش اعتبارات عمرانی استان تهران ۶۹۷ میلیون تومان بود‌، اما با آمدن او به مدیریت اداره میراث فرهنگی استان تهران این اعتبار به دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید، گفت: این اعداد نشان‌دهنده‌ی پایداری مدیر و اعتماد به بودن در این پست است، تا زمانی‌که مدیران این اداره کل روزانه تغییر پیدا می کردند، قطعا هیچ‌کدام به فکر این‌گونه برنامه‌ریزی‌ها نمی‌افتادند.

۶ مجوز برای ایجاد ۶ اداره میراث در استان تهران

خسروآبادی همچنین از صدور مجوز برای ایجاد شش اداره میراث فرهنگی در سال ۹۵ خبر داد و گفت: در پیگیری‌هایی که داشته‌ایم، شهرهای تهران‌، شمیرانات‌، ری‌، دماوند‌، فیروزکوه‌ و شهریار قرار است به عنوان مدیریت میراث فرهنگی در شهرستان‌های خود به مردم پاسخگو باشند که انتظار داریم در سال جدید با کمک فرمانداری و استانداری این ادارات راه‌اندازی شوند.

او با اشاره به ایجاد نمایندگی میراث فرهنگی در شهرستان پردیس استان تهران، تاکید کرد: ما نیازمند مکان‌، فضا و تنظیم فرایندهای کاری هستیم. ناپایداری مدیریت در طول دوره مدیریت‌ها باعث شده که در ۱۰ سال گذشته هیچ کدام از مدیران استان تهران به فکر راه اندازی این اداره‌ها نباشند.

به گفته وی، قرار است در هر کدام از اداره‌های جدید چهار نفر یعنی رئیس، دو کارشناس و یک مراقب آثار حضور داشته باشد.

خسروآبادی علت موافقت استانداری با ایجاد شش اداره جدید را کم کردن پست‌های مدیریتی در اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دانست و تاکید کرد: فکر کردم ضرورت انجام این کار بسیار بیشتر از هر اولویت‌بندی بود. چون قطعا اولویت‌ها در شهرستان‌ها بسیار بیشتر هستند. با این اقدام سازمان مدیریت نتوانست هیچ مخالفتی کند چون پست تشریفاتی جدیدی اضافه نمی‌شد. بنابراین در ادامه می‌توان از بخش‌های خصوصی و غیره نیز استفاده کرد.

استفاده از معماران افتخاری در میراث فرهنگی تهران

او در ادامه با تاکید بر استفاده از افراد خبره در حوزه‌های گردشگری و میراث فرهنگی در اداره کل خود‌، اظهار کرد: در تفاهمنامه‌ای که با سازمان نظام مهندسی استان تهران تنظیم کرده‌ایم، قصد داریم از معماران پیشکسوت به عنوان معمار افتخاری و برای استفاده از تجاربشان در میراث فرهنگی تهران استفاده کنیم.

وی همچنین بهره‌گیری از مشاوره‌ی معماران برای مالکان ساختمان‌های واجد ارزش را حائز اهمیت دانست و گفت: ضرورتا استفاده از کلمه ‌»فقط ابنیه تاریخی» به معنای گرفتن اعتبار از دولت نیست.


من پاسخگوی مسئولیتی نیستم، که ابزارش در اختیار دیگری است

او در ادامه درباره استفاده نکردن میراث فرهنگی از قوانین بازدارنده برای حفاظت از بناهای تاریخی گفت: در تهران سهم شهر از میراث فرهنگی کمتر است. در حوزه شهر، شهرداری، مدیریت شهری با نام مدیریت یک پارچه شهری اقداماتی را انجام می‌دهند.

او افزود: من نباید پاسخگوی مسئولیتی باشم که ابزارش در اختیار فرد دیگری است. در شهری مانند رُم، جداره‌ها را از مالکیت هر بنا جدا می‌کنند. اما متاسفانه در ایران مردم به اشتباه فکر می‌کنند پیاده‌روی جلوی خانه آنها متعلق به آنها است. این یک اشتباه است.

او در ادامه به بیان بند ۱۳ -۱ طرح تفصیلی تهران پرداخت که چگونه این طرح می‌تواند بافت‌های تاریخی را نجات دهد.
کد خبر: 90675
Share/Save/Bookmark