هادی آقامیری در گفتگو با هنرنیوز؛
نگارگری نماد شکوه و جلال هنر درباری است
هادی آقامیری هنرمند نگارگر، و یکی از اساتید این هنر فاخر است. در خصوص نگارگری ایران با وی به گفتگو نشسته ایم.
تاريخ : سه شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۸:۵۳
وی در خصوص آسیبهای نگارگری ایران گفـت: نگارگری امروز ایران دچار آسیبها و چالش های فراوانی است. نگارگری نماد شکوه و جلال هنر درباری است. هنر نگارگری ایران که در طول قرنها از درخشش بینظیر و اعتبار در جهان برخوردار بود؛ اکنون دچار رکود عمیقی شده است.
او در ادامه گفت: در صورتی که تاریخ هزاران ساله ایران از رمز و راز بی نظیر رنگها حکایت دارد؛ آثار امروز نقاشی ایران از رکود عمیقی در غنای فرم و جلای رنگ برخوردار نیستند. در خصوص این معضل با آقامیری به گفتگو نشستیم.
آقامیری درباره تمثیل های نگارگری ایرانی گفت: تمثیل های نگارگری
” هنر نگارگری ایران که در طول قرنها از درخشش بینظیر و اعتبار در جهان برخوردار بود؛ اکنون دچار رکود عمیقی شده است. “
ایرانی امروز کمتر شده اند. در جامعه امروزی هنرمندان با بسیاری از موضوعات و مضامینی که در آثار آن روز ایران مطرح بود؛ بیگانه اند.
آثار قدما از نوعی تمرکز بهرمند بود و در دوره کنونی با نوعی آشفتگی روبرو هستیم.
وی افزود: ذهنیت نسبت به هنر در شرایط کنونی تغییر کرده است و می توان آنها را برگرفته از فضاهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مسائلی از این دست دانست. این مسائل بر وجود هنرمندان تأثیر گذار است و ازین رو میتوان میان آثار فاخر گذشته و آثار کنونی قائل به تفاوت شد. شناخت نگرشها و فضای فکری متفاوتی که در هنر ایران به شکل امروزی مطرح است؛ متأثر از این امر است.
وی در باره این موضوع که هنر نگارگری ایران و در پاسخ به سوال که آیا تصور بر نجات این هنر هست؛ گفت: هدف اصلی توسط شخص هنرمند دنبال میشود؛ تمامی اتفاقات خارجی در دنیای درونی هنرمند نقش میبندد و به دنیای واقع راه مییابد. این جاست که نقش هنرمند به عنوان پالایش دهنده اندیشههای فردی و انعکاس دنیای پیرامون مطرح میشود. این هنرمند است که عبور اتفاقات را از صافی ذهن خود پالایش میدهد؛ آنها را به
” تاریخ هزاران ساله ایران از رمز و راز بی نظیر رنگها حکایت دارد. “
دنیای واقع میخواند و در هر حال میزان فعالیت هنرمند از نظر کمی و کیفی به یقین اثری غیر قابل انکار در این میان ایفا می کند. انسجام برنامههای یک هنرمند در این میان یکی اتز عامل های اصلی در تحقق این امر است. گستره ادبیات ایران از نشانه های باقی مانده در آن از آغاز تا عصر قاجار قابل پیگیری است. هنر نگارگری پس از قاجار دچار تغییر و دگرگونی فراوان شد. این رکود در چند سال گذشته این توجه تا حدودی بیشتر شده است.
هادا آقامیری متولد ۱۳۴۸ در تهران است. گوشه ای از سوابق وی به شرح زیر است:
متولد:تحصيلات : فارغ التحصيل رشته نقاشي
نمايشگاهها : شركت در چندين نمايشگاه گروهي وانفرادي
جوايز: برنده جايزه ويژه ولوح افتخار از نمايشگاه دوسالانه نگارگري از موزه هنرهاي معاصر
فعاليتهاي هنري: تدريس در دانشگاهها در زمينه تذهيب ، مينياتور ، خوشنويسي
آثار چاپ شده در : انواع تك پوستر – دو اثر چاپ شده نفيس توسط ستاد اقامه نماز