محمد سریر با اشاره به حساسیتهایش در عرصه آهنگسازی گفت تلاش کرده آثاری فاخر و ماندگار خلق کند و گرفتار شتابزدگی در خلق اثر هنری نشود.
به گزارش هنر نیوز به نقل از مهر، تندیس شایستگی چهاردهمین جشن سینمای ایران امسال به دکتر محمد سریر اهدا میشود. سریر نخستین موسیقی فیلم را برای فیلم "عاصی" ساخته رضا شیبانی در سال 1349 تصنیف کرده و علاوه بر چند فیلم سینمایی که آخرین آن "ازدواج به سبک ایرانی" است، تصنیف موسیقی متن سریالهای تلویزیونی مختلفی را ساخته است. وی در زمینه صنفی هم فعالیت مستمری داشته است.
* امسال بخش تقدیر از هنرمندان جشن خانه سینما به یک آهنگساز برجسته اختصاص پیدا کرده است. این اتفاق مهمی است که باعث میشود بخشهای دیگر سینما هم دیده شوند و مورد توجه قرار گیرند.
مقوله سینما از دیگر هنرها متفاوت است. سینما هنر جامعی است و افرادی که در این زمینه به فعالیت میپردازند باید اشراف به همه زوایای این حرفه داشته باشند. چه هنرمندانی که به عنوان بازیگر و آهنگساز در سینما فعالیت میکنند، چه افرادی که در حوزه مدیریتی مانند کارگردانی و تهیهکنندگی حضور دارند باید زوایای مختلف اثر هنری را ببینند و برای ساخت یک اثر درایت همه افراد لازم است.
این خصوصیت سینماست که افرادی که در حوزههای مختلف آن به فعالیت می پردازند باید دانش، بینش و تجربهای فراتر از وظیفهای که بر عهده دارند داشته باشند و به جنبههای دیگر این حرفه نیز آشنا باشند اگر غیر از این باشد موفقیت در آن کار بسیار سخت و تقریبا غیرممکن میشود، موسیقی از دیگر بخشهای سینما جدا نیست.
دوستان مسئول امسال این لطف را به موسیقی داشتهاند و من را به عنوان نماینده انتخاب کردهاند. البته من جدا از فعالیت در زمینه موسیقی در بخشهای دیگر سینما هم با اهالی سینما همکاری، همفکری و دلسوزی داشتهام.
* وضعیت موسیقی در سینمای ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا ورود جوانان به این عرصه به نفع سینمای ایران است یا اینکه نبود هنرمندان پیشکسوت باعث به وجود آمدن فاصله بین نسلها میشود؟
- حضور جوانان در عرصه سینما اتفاقی است که در سینمای جهان هم در حال روی دادن است. پیشکسوتان فرصت کمتری برای حضور مستمر دارند و با توجه به سابقه و فعالیتهای گذشته وسواس بیشتری پیدا میکنند و دایره فعالیتشان در این زمینه کمتر میشود. بنابراین نیاز به حضور جوانان حس میشود چون چرخه سینما در حرکت است.
جوانان با رشادت و سرعت بیشتری وارد سینما و عرصه موسیقی میشوند و استفاده از وسایل الکترونیکی جدید باعث سرعت عمل بخشیدن به کارشان شده که لازمه دنیای جدید و مدرن است. جوانان خواستههای کارگردانها را زودتر انجام میدهند و راهشان را در سینما سریعتر پیدا میکنند اما بعضی اوقات این سرعت باعث فراموش شدن ماندگاری آثار میشود.
البته همیشه هم به این صورت نیست و جوانانی در این عرصه به فعالیت پرداختهاند که آثار ماندگاری از خود به جا گذاشتهاند. جوانان میتوانند از تجربه و آموزشهای پیشکسوتان در کارهایشان استفاده کنند و هنرمندان پیشکسوت نیز با حضور در کنار جوانان با نگاههای تازه آشنا میشوند. من با حضور جوانان در سینما موافق هستم.
* فکر میکنید کدام یک از آثار سینمایی که شما آهنگساز آن بودید در کارنامه شما جایگاه ویژه دارد؟
- من در طول سالهای متمادی به دلیل فعالیتهای دیگر بسیار با فاصله آهنگسازی فیلمی را برعهده داشتهام. من معتقدم که ارتباط و هماهنگی در سینما نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. در کنار این ارتباط باید اعتماد نیز وجود داشته باشد تا همه افراد بتوانند در کنار یکدیگر اثری جذاب و قابل قبول را تولید کنند.
فعالیتهای دیگر زمان زیادی را در اختیار من نمیگذاشته تا به فعالیت مستمر در سینما بپردازم. سینما کار سادهای برای من نیست، چون باید با دست موسیقی را بنویسم نه با دستگاه و همیشه تلاش کردهام کاری را انجام بدهم که پشتوانهای برای من داشته باشد و اثری با کیفیت و ماندگار ارزیابی شود. آخرین فیلمی که آهنگساز آن بودم "ازدواج به سبک ایرانی" به کارگردانی حسن فتحی است که فکر میکنم موسیقی آن جذاب از کار درآمده باشد.
موسیقی این فیلم با نگاههای مختلطی از موسیقی ایرانی به دلیل حضور شخصیت زن فیلم در چنین خانوادهای و موسیقی بینالمللی به دلیل خارجی بودن بازیگر مرد فیلم ساخته شده است که من از آن رضایت دارم. مجموعه تلویزیونی هم برای گروه کودک و نوجوان کار کردهام که از ساخت موسیقی آن بسیار خوشحالم.
این مجموعه که اثری تربیتی با نام "نگاهی دیگر" بود در جشنوارههای مختلف جوایزی را کسب کرد. در این مجموعه معنای موسیقی اثری عمیق داشت که میتوانست روح و مضمون اثر را به مخاطب عرضه کند.
* کار کدام آهنگسازان بعد از اتقلاب را از بقیه شاخصتر میدانید؟
من کارهای نسل جوانی که در این حوزه به فعالیت میپردازند، بسیار قبول دارم. چون این افراد از استعداد و توانایی بسیار برخوردارند. در میان نسل قدیمیتر از آثار احمد پژمان لذت میبرم. او به عنوان پیشکسوت و استاد میتواند به صورت یک راهبر به جوانان در این عرصه کمک شایانی کند.
استاد فرهاد فخرالدینی نیز آثار درخشانی در زمینه سینما ساخته است که برای من بسیار دلنشین است. مرحوم بابک بیات، مجید انتظامی، ناصر چشمآذر و محمدرضا علیقلی نیز آهنگسازانی شاخص و درخشان هستند. از نسل جوان نامی نمیبرم، کارهایشان را دنبال میکنم اما این افراد در حال تجربه اندوزی و آزمون و خطا هستند پس باید منتظر کارهای بعدیشان باشیم.
گفتگو: آروین موذنزاده