چه کسانی قرار است فیلم دریایی بسازند؟
خروجی نشست رئیس سازمان سینمایی با دریادار «سیاری»
چه کسانی قرار است فیلم دریایی بسازند؟
نشست مشترک فرماندهی نیروی ارتش جمهوری اسلامی با رییس سازمان سینمایی با هدف گسترش ارتباطات دو سویه میان این دو نهاد برگزار شد. موضوع اما این است که چه کسانی قرار است از این تفاهم نامه منتفع شوند؟ چه کسانی قرار است فیلم‌ها یی با موضوع دلاوری‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را به تصویر در آورند؟
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۹


فیلم سازان دفاع مقدس در اولویت هستند؟
البته نباید انتظار داشت هر تفاهمنامه‌ای که در حوزه سینما یا هر حوزه دیگری از هنر امضا و انعقاد می‌شود حتما عده‌ای خاص دست اندر کار تولید اثر هنری شوند اما می‌شود انتظار داشت که لااقل افرادی در اولویت باشند که این فضا را می‌شناسند و با آن از قبل ارتباط برقرار کرده‌اند. شاید یکی از موضوعاتی که امروز سازمان سینمایی بخواهد روی آن تاکید داشته باشد، این است که اساساً قرار نیست ما موضوعاتی را مورد توجه قرار بدهیم که ارتباط مستقیم با دوران دفاع مقدس داشته باشد؛ در این صورت باید این سوال را مطرح کرد که «پس قرار است چه موضوعی دست مایه پیرنگ‌های داستانی آثار با موضوع دلاوری‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی باشد؟» آیا مثلا می‌خواهیم آثاری آپارتمانی تولید کنیم که افراد آن بازنشسته ارتش هستند! و حالا می‌خواهیم زندگی امروز آن‌ها و خاطرات شفاهیشان را نقل کنیم؛ یا مثلا امروز می‌خواهیم بازماندگان دفاع مقدس در حوزه نیروی دریایی را به مردم بازنمایی کنیم؟ در پاسخ به این سوال هم البته باید این نکته را تاکید کرد که دریادار «حبیب الله سیاری» اشاره مستقیم به ادوات دریایی داشت ادواتی نظیر ناوشکن؛ زیردریایی؛ ناو و... که باید در فیلم‌ها حضور داشته باشند. به هر حال نکته‌ای که در اینجا امروز محل دغدغه است این خواهد بود که برخی از کارگردانان محترمی که سال هاست نه علاقه‌ای به ساخت آثار دفاع مقدس دارند و نه توان این کار را دارند وارد عرصه نشود و از امکانات استفاده کنند و کارگردانان قدیمی و صاحب سبک دفاع مقدس بنشینند و منتظر تصویب کار و بودجه برای ساخت فیلم باشند. کما اینکه آقای ایوبی چندی پیش آب پاکی را روی دست فیلمسازان دفاع مقدس ریخت و گفت: «با صدای بلند اعلام می‌کنیم که اگر همه منتظرند سازمان سینمایی فیلم‌های فاخر دفاع مقدسی بسازد، پولش را واقعا نداریم». حالا که نیروی دریایی عزم کرده و جلو آمده امیدوارم رئیس محترم سازمان سینمایی هم تصمیمی برای ساخت فیلم‌های معمولی دفاع مقدس لااقل داشته باشد.

عشقی ساز‌ها و فیلمسازان آپارتمانی حالا فیلمساز دفاع مقدس می‌شوند!
همیشه عده‌ای هستند که با باد‌ها تغییر مسیر می‌دهند؛ این البته ویژگی خیلی‌ها در هنر؛ اقتصاد؛ فرهنگ، اجتماع و... است. برخی‌ها در حوزه فیلم سازی هم اینگونه هستند؛ امروز که اوضاع ساخت فیلم‌های غیر از دفاع مقدس حمایت‌های بیشتری می‌شوند سراغ ساخت این موضوعات می‌روند و فردا که اوضاع برگشت آن‌ها هم نگاه‌شان بر می‌گردد. اما حالا در شرایط فعلی و با حمایت‌هایی که قرار است نیروی دریایی از ساخت فیلم‌های مرتبط با ناوگان این نیرو خبر داده است امیدواریم عشقی ساز‌ها و فیلمسازان غیر علاقمند به این ژانر وارد کار نشود و فضا را به نفع خود تغییر ندهند. در چنین شرایطی بود که شاید برخی نهاد‌ها کمک کننده بودند؛ مثلا انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس یا مؤسسه سینمای مقاومت و انقلاب اسلامی (که متاسفانه جهت گیری‌های شخصی فعلا مانع از شکل گیری آن شده است). این مراکز می‌توانستند و البته می‌توانند بازوهای خوبی برای سازمان سینمایی باشند؛ اما سازمان سینمایی و تیم کاری علیرضا رضا داد گرایش‌هایی دارد که علاقمند به همکاری این نهاد‌ها نیست. علاقمند نیست پای کسی غیر از گروه همکاران و کارگردانان همسو با آن‌ها وارد فضاهایی شود که با همکاری آن‌ها می‌شود کارهای گسترده انجام داد.
متاسفانه آنچه امروز شاهد آن هستیم کارهای غیر قانونی نیست! بلکه کارهایی کاملا قانونی است اما این کارهای قانونی در جهت‌های غیر قانونی و همراه رانت مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروز و به طور قطع کارگردانانی وارد کار با نیروی دریایی خواهند شد که عشقی ساز و آپارتمانی ساز بودند؛ آن‌هایی که دیروز گیشه را با فیلم‌های نازل رونق می‌دادند و امروز با فیلم‌های به ظاهر دفاع مقدس!
اگر سازمان سینمایی واقعا می‌خواهد از فیلم‌هایی با موضوع دلاوری‌های دریاداران حمایت کند باید نخست ساز و کار آن را ارائه نموده و البته به طور شفاف آن را به فیلمسازان اعلام نماید. در غیر این صورت فضای مبهمی ایجاد خواهد شد که به نفع سینمای ایران نیست.
کد خبر: 75285
Share/Save/Bookmark