آگاهی خانواده از کتاب خوب برای کودک و نوجوان را ارتقا بدهیم
مصطفی خرامان در گفتگو با هنرنیوز؛
آگاهی خانواده از کتاب خوب برای کودک و نوجوان را ارتقا بدهیم
مصطفی خرامان، نویسنده کودک و نوجوان معتقد است اینکه هیچ سیستمی برای معرفی کتابهای خوب کودک و نوجوان به خانواده ها وجود ندارد عامل انتخاب های بعضا نامناسب کتاب برای این گروه سنی است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۰
خرامان در گفتگو با خبرنگار گروه کتاب هنرنیوز درباره وجود کتاب در سبد خرید خانواده برای کودکان و نوجوانان گفت: خانواده ها علاقه مند به خرید کتاب برای فرزنداشنان هستند اما متاسفانه سیستمی وجود ندارد تا آنها را برای انتخاب بهتر راهنمایی کند.

وی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر بیشتر کتابهایی که برای کودکان و نوجوانان وجود دارد بسیار یکنواخت است و تقریبا با شکل و شمایل یکسان منتشر می شود به گونه ای که انتخاب برای خانواده سخت است و ممکن است ظاهر فاخر کتاب گویای محتوای ضعیف آن نباشد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها به طور هدفمند به کتابفروشی‌ها مراجعه نمی‌کنند اظهار داشت: بهتر این است که انجمن‌های خصوصی و تخصصی کتاب کودک با ارایه فهرست کتاب‌های مناسب آنها را در انتخاب یاری کنند چراکه اغلب خانواده‌ها بدون داشتن ذهنیتی درباره کتاب یا ناشری مشخص به بازار کتاب می‌آیند و با حجم گسترده ای از کتابهای کودکان و نوجوانان در بازار مواجه می شوند که نسبت به محتوا و کیفیت آن شناختی ندارند.

وی درباره مشکلات اقتصادی که خانواده ها برای خرید کتاب برای فرزندانشان وجود دارد گفت: مشکلات اقتصادی خانواده سبب می شود امکان توجه به کتاب و خرید آن برای کودک و نوجوان محدود باشد زیرا تا وقتی دغدغه خرید پوشاک و خوراک وجود دارد خانواده نمی تواند به ابعاد دیگری از فرآیند رشد کودک توجه کند و ممکن است به سراغ کتابهایی برود که قیمت پایین تری دارند ولی از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند وانگهی به دلیل وجود دغدغه‌ و مشغله‌های متعدد امکان بررسی انبوه کتاب‌های منتشر شده توسط والدین وجود ندارد و اکثر خانواده‌ها با معیارهای علمی انتخاب کتاب مناسب برای کودکانشان در سن‌های مختلف آشنایی ندارند.

این نویسنده کودک و نوجوان تصریح کرد: بهتر این است که فهرستی از کتاب‌های خوب منتشر شود و به روش‌های مختلف مانند ارایه در مدارس، کتابخانه‌ها، سایت‌های خبری و رادیو و تلویزیون در دسترس بچه‌ها و خانواده‌ها قرار گیرد. این کار علاوه بر افزایش آگاهی مردم به کتاب‌های خوب سبب می‌شود ناشرانی که آثار باکیفیتی تولید نمی‌کنند دنبال معیارهای موردنظر انجمن‌های مربوطه برای انتخاب کتاب‌های خوب باشند و در بهبود کیفیت آثارشان بکوشند. به این ترتیب شمار تولید آثار بی‌کیفیت روزبه‌روز کاهش می‌یابد، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، انجمن شاعران شورای کتاب کودک و انجمن قلم این ظرفیت را با معرفی کتابهای خوب فراهم می کنند تا خانواده ها با سهولت بیشتری بتوانند به معیاری برای انتخاب کتاب برای فرزندانشان اقدام کنند.

وی با اشاره به فهرست کتابهای «لاک‌پشت پرنده» گفت: فهرستی با عنوان «لاک‌پشت پرنده» تهیه شده است که در آن کتاب‌های کودک و نوجوانی که توانسته‌اند این نشان را دریافت کنند به مخاطبان معرفی می‌شوند. این قبیل کارها که سبب توسعه آگاهی مردم و موجب کاهش بخشی از مشکلات نشر می‌شود، باید مورد حمایت گسترده قرار گیرد.

خرامان ضمن اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور آن را ناشی از دلایل مختلف دانست و گفت: اکثر مدارس فاقد کارشناس مورد نظر برای انتخاب و سفارش کتاب‌های مناسب کودکان هستند؛ از این‌رو موسسات دولتی یا انجمن‌های مختلف موجود در حوزه کتاب کودک می‌توانند با اهدای کتاب‌هایی که موفق به دریافت جایزه شده‌اند به مراکزی که با کودکان سروکار دارند، علاوه بر این‌که سبب ترویج کتابخوانی در سطح جامعه و در بین کودکان شوند، شناخت بچه‌ها را به کتاب خوب نیز افزایش ‌دهند زیراکه ذائقه کودک تحت تاثیر این محیط پرورش می یابد.

وی در خاتمه به نقش آفرینی دولت در این راستا اشاره کرد و متذکر شد: راهکارهای زیادی برای بهبود این شرایط وجود دارد که دولت نقش مهمی در آن دارد، دولت می تواند با ساماندهی سیستم آموزشی در مدارس و از طریق آن مثل ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس، سازوکارهای لازم در حوزه کتاب و صنعت نشر را مدیریت کند.
کد خبر: 81981
Share/Save/Bookmark