فیلم سینمایی «رژیم طلایی» به کارگردانی «رضا سبحانی» با موضوعی اجتماعی و کمدی که این روزها در حال اکران عمومی در سینماهای کشور است. فیلمی که تلاش زیادی در بین فیلمهای سینمایی اکران نوروزی امسال به کار بسته که بتواند تبدیل به اثی پر فروش شود. اما تاکنون در میان پنج فیلم اکرانی عید نوروز امسال به لحاظ گیشه و جذب مخاطب در جایگاه چهارم ایستاه است.
سبحانی تاکنون فیلمهایی چون: «خاک سرد» و «زیستن» را برای سینمای ایران ساخته و فیلم سینمایی «رژیم طلایی» سومین فیلم سینمایی او در مقام کارگردانی در سینما است و داستان آن در خصوص مهریههای سنگین و غیرمعقول است که یک مرد مجبور میشود به زن خوداش بپردازد. در واقع فیلم روایت مادرشوهری است که عروساش نمیتواند باردار شود. تصمیم میگیرد زن دیگری را برای پسرش بگیرد. عروس هم مهریهاش را اجرا میگذارد. مهریه هم به اندازه وزن زن و مرد طلا است و قصه از اینجا آغاز میشود و به همین دلیل مرد تلاش میکند که بتواند از وزن خوداش بکاهد و در مقابل زن هم تلاش میکند که بر وزن خوداش بیافزاید ومهریه بیشتری را از مرد بتواند دریافت کند.
فیلم سینمایی «رژیم طلایی» به تهیه کنندگی «عبداله علیخانی» و «حسین فرحبخش» کحصول دیگری از کمپانی پویا فیلم است. موسسهای که در ط. ل این سالهها با ساخت فیلمهای کمدی و تا حدودی ضعیف یک پای اکرانهای نوروزی بوده است وتا چند سال گذشته نیز عمدتا با فیلمهای کمدی خود میتوانست در گیشه سینماها به موفقیتهایی هم دست یابد اما در طول چند سال اخیر عمده تولیدات این موسسه سینمایی نتوانستهاند در گیشه فروش معقولانهای را داشته باشند وعمدتا شکست خوردهاند. فیلم سینمایی «رژیم طلایی» هم از این قائده به دور نبوده و امسال نتوانسته فروش چندان بالایی را در گیشه تجربه کند. هر چند این عدم فروش میتواند دلایل فراوانی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل آن ضعف در فیلمنامه این اثر است.
این فیلم که به ظاهر مضمونی طنز در فضای اجتماعی را مطرح میکند در درجه اول به دلیل ضعف پرداخت سینمایی خود نمیتواند برای مخاطب باهوش امروز سینمای ایران اثری قابل باور باشد و در ادامه فیلم هم به دلیل عدم پرداخت درست کارکترهای فیلم مخاطب نمیتواند با شخصیتها و کارکترهای فیلم احساس همذات پنداری کند و با آنها ارتباط درستی را برقرار کند. همچنین ضعف در فیلمنامه باعث شده که بازیگران برای پر کردن خلعهای فیلم به یک سری دیالوگهای سطحی و سخیفی رو بیاورند که این نوع ادبیات و دیالوگها نه تنها باعث جذب مخاطب نمیشود بلکه باعث پس زدن مخاطب نیز میشود. در واقع ضعفهای ساختاری فیلم باعث ایجاد فاصلهای بین شخصیتهای فیلم و منطق روایی فیلمنامه میشود.
سینمای ایران در طول این سالها تلاش کرده که با ساخت فیلمهای کمدی بتواند خنده را برلبان مخاطبین خود هدیه دهد اما عمده فیلمهایی که در این ژانر درطول این سالها به چز چند فیلم ساخته شدهاند، برای جذب مخاطب خود از فرمولهای آشنا این نوع سینما استفاده کردهاند وکمتر به سمت فیمنامهها و خلق شخصیتها و کارکترها نو و تازهای رفتهاند. به همین دلیل در چند سال اخیر شاهد نوعی رکود در اکران فیلمهای کمدی بودهایم و عمده آثار این ژانر در سینماها نتوانسته فروش موفقیت آمیز داشته باشند و شکست خوردهاند. هر چند تهیه کنندگان سینمای ایران عمدتا در این سالها به گفته اکثرشان ترجیح دادهاند روی فیلمنامههای کمدی برای بیان دغدغههای اجتماعی خویش سرمایه گذاری کنند و بتواند انبوه مخاطبان را به سالنهای سینما بکشانند اما باید گفت این روی خوش تهیه کنندگان به ژانرکمدی در یکی دو سال اخیر در گیشه جواب نداده وفیلمها نتوانستهاند مخاطب خود را داشته باشند. فیلم سینمایی «رژیم طلایی» به دلیل نقص در در فرم روایی، نوع شخصیتپردازی و فضاسازی برای کارکترهای مختلف و همچنین ارائه تصویری سطحی وناقص از جامعه به نظر میرسد که نمیتواند بیش از اینها درگیشه مخاطب خود را داشته باشد. حتی بر خلاف فیلمهایی سینمایی «رسوایی»، «تهران ۱۵۰۰» و «حوض نقاشی» این فیلم با وجود بازی بازیگرانی چون» مهدی هاشمی»، «مریلا زارعی» و «امین حیایی» هم نمیتاند برای مخاطب امروز سینمای ایران جذاب باشد. چرا که فیلم نه توانایی انتقال یک پیام یا مضمون اخلاقی و اجتماعی را برای مخاطب دارد و نه میتواند لحاظات شاد و مفرحی را برای مخاطب به وجود بیاورد. حتی تکه پرانیها و بذله گوییهای شخصیتهای اصلی و محوری فیلم هم نمیتوانند باعث سرپوش گذاشتن بر ضعفها فیلم شود. از طرفی در پایان خود به راحتی و بدون هیچ مشکلی همه چیز در این فیلم به شکل مبتدیانه وسطحی ختم به خیر می شود که این نیز می تواند یکی از دلایل ضعف این فیلم باشد.