تلنگری بر عملکرد «تخشید»؛
مشاور فرهنگی «سرافراز» رئیس مرکز گسترش فیلم نامهنویسی صدا و سیما شد
تاريخ : يکشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
محمد سرافراز در حالی برای همراه چندین ساله خود در معاونت برون مرزی، مبادرت به صدور این حکم نموده است که موج انتقاد بسیاری از هنرمندان و سینماگران در طول چند ماه اخیر نسبت به روند تولیدات نمایشی آثار سینمایی در معاونت سیما افزایش یافته و این دسته از فیلمسازان بارها از طریق رسانه ها از «محمود رضا تخشید» در سیمافیلم سابق (اداره کل نمایشی) خواهان اصلاح روش ها و نگاه جدی تری به موضوعات ارزشی و انقلابی در تولیدات به ویژه فیلمنامه ها بوده اند.
حضور «صدیقی»در جایگاه مشاور فرهنگی رئیس رسانه ملی از ابتدای آغاز بکار «سرافراز» موجب دلگرمی بسیاری از فیلمسازان ارزشی و انقلابی بوده است و انتصاب اخیر وی در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی را می توان به فال نیک گرفت تا از این پس اداره کل نمایشی ملزم به بهره گیری از متون مورد تأیید این مرکز باشد؛ متونی که بر اساس حکم سرافراز می بایست «مبتنی بر باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی، معنوی و انقلابی» باشد.
از سوی دیگر نیز میتوان این انتصاب جدید را نوعی نظارت دقیق تر بر عملکرد «تخشید» و البته «اصغر پور محمدی» در معاونت سیما تلقی نمود که متأسفانه خبرهای خوشی از برنامه ریزی و روش مدیریتی این افراد در رسانه ملی بگوش نمی رسد!
این گزارش حاکیست در حکم انتصاب رئیس مرکز گسترش فیلم نامه نویسی، ایجاد ساز و کارهای بایسته برای ارتقاء سطح کیفی فیلم نامه نویسی برای مجموعههای تلویزیونی، اهتمام به حمایت از داستان نویسی و رمان نویسی، احصاء اولویتها و تدوین راهبردی تولید متون نمایشی تلویزیونی، نظارت متمرکز بر مراحل مختلف تصویب، پژوهش و نگارش طرحهای نمایشی تلویزیونی، طراحی و راه اندازی بانک جامع اطلاعات آثار نمایشی تلویزیونی را جزو وظایف اصلی مجموعه تحت امر امین صدیقی عنوان کرده است.
متن حکم رئیس رسانه ملی به شرح زیر است: نظر به مراتب تعهد، سوابق ارزشمند فرهنگی و رسانهای و شایستگیهای فردی و مدیریتی جنابعالی، بر پایهی این حکم به عنوان «رئیس مرکز گسترش فیلم نامه نویسی» منصوب میشوید.
متوقع است افزون بر اهتمام به وظایف محول در حوزهٔ مشاورت فرهنگی، برای تحقق مأموریتهای ذیل برنامه ریزی و تلاش جدی صورت گیرد:
۱) احصاء اولویتها و تدوین راهبردی تولید متون نمایشی تلویزیونی بر اساس اسناد بالادستی و سیاستها و راهبردهای کلان سازمان؛
۲) نظارت متمرکز بر مراحل مختلف تصویب، پژوهش و نگارش طرحهای نمایشی تلویزیونی در حوزههای برنامه ساز و نیز حسن اجرای فیلم نامههای مصوب در مرحلهٔ تولید؛
۳) ایجاد سازوکارهای بایسته برای ارتقاء سطح کیفی فیلم نامه نویسی برای مجموعههای تلویزیونی و توجه همزمان به عنصر جذابیت و اثرگذاری داستانی و نیز محتوای مبتنی بر باورهای دینی و ارزشهای اخلاقی، معنوی و انقلابی؛
۴) اهتمام ویژه به ایجاد سازوکارهای نوین در زمینهٔ نگارش گروهی و کارگروهی سریالهای تلویزیونی با تعداد قسمتهای پرشمار.
۵) طراحی و راه اندازی بانک جامع اطلاعات آثار نمایشی تلویزیونی (با هدف گردآوری و طبقه بندی و نگه داری اطلاعات مربوط به نیروی انسانی و متون نمایشی) و پورتال جامع دریافت و بررسی طرحها و ایدهها.
۶) فراهم سازی زمینهٔ جذب، دانشافزایی و همکاری نویسندگان جوان و دانش آموختگان رشتهٔ فیلم نامه نویسی و ادبیات نمایشی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی.
۷) اهتمام به حمایت از داستان نویسی و رمان نویسی در راستای فراهم سازی منابع داستانی کیفی برای اقتباس؛
در ضمن همهٔ حوزهها و مراکز برنامهسازی که در گسترهٔ تولیدات نمایشی تلویزیونی فعالیت میکنند، مکلف به همکاری و هماهنگی با آن مرکز در زمینههای پیش گفته هستند.
در پایان از خداوند متعال برای جنابعالی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) توفیقات روز افزون آرزومندم.
امین صدیقی دانش آموختهٔ زبان وادبیات فارسی است و تألیف و ترجمههایی در زمینهٔ ادبیات دارد. وی دارای حدود ۲۵ سال پیشینهٔ فعالیت و مدیریت فرهنگی و رسانهای و دو دهه همکاری و همراهی با دکتر سرافراز در معاونت برون مرزی صدا و سیماست.
ریاست مرکز فیلم و سریال برونمرزی و مشاورت فرهنگی رئیس سازمان مسئولیتهای پیشین صدیقی است.
براساس حکم جدید رئیس سازمان صدا و سیما، امین صدیقی افزون بر مشاورت فرهنگی، ریاست مرکز گسترش فیلم نامه نویسی را نیز بر عهده خواهد داشت.