فيلمنامهنويس و بازيگر فيلم «سنپترزبورگ» كه قرار است با انجام برخي اصلاحات عيد فطر اكران شود، گفت: با افتخار اسمم را روي «سنپترزبورگ» و زير نام بهروز افخمي ميگذارم.
به گزارش هنر نیوز به نقل از فارس، پيمان قاسمخاني درباره مصاحبه تازه «بهروز افخمي» درباره «سنپترزبورگ» گفت: «راستش خيلي دوست ندارم وارد دعواي تهيهكننده و كارگردان «سنپترزبورگ» بشوم و چندان هم از دلايل و جزئيات اختلافاتشان خبر ندارم. تنها چيزي كه اين وسط به من ارتباط پيدا ميكند، موضوع كيفيت نهايي فيلم «سنپترزبورگ» است و اميدوارم فيلم وسط اين اختلافها قرباني نشود.»
وي در اين باره به صحبت پرداخته است؛
* نسخه نهايي فيلم را كه قرار است اكران عمومي شود، ديدهايد؟
- بله، طبعاً ديدهام. چيزي كه بايد در موردش از خودم دفاع كنم اين است كه برخلاف نظر آقاي افخمي در مصاحبهشان، وظايف مربوط به نمايندگي معنوي كارگردان را تمام و كمال انجام دادم. وقتي اين پيشنهاد از جانب افخمي رسيد، ميدانستم چه مسووليت سختيست. ولي به خاطر اعتقادي كه به «سنپترزبورگ» داشتم قبول كردم و تا همين الان كه دارم با شما صحبت ميكنم، هنوز درگير مسائل مختلف فيلم هستم.
* با اين وصف، صحبتها و گلايههاي آقاي افخمي چه دلايلي ميتواند داشته باشد؟
- دلايلش را نميدانم. بعد از نامه آقاي افخمي كه در آن گفته بود نميخواهم اسمم روي اين فيلم باشد، با ايشان تماس گرفتم و درباره كيفيت خوب نسخه نهايي به او اطمينان دادم و گفتم «سنپترزبورگ» فيلمي شده كه تمام آنهايي كه ديدهاند، از تماشايش حسابي كيف كردهاند؛ از تك تك عوامل پس از توليد و فني و مسولان ارشاد و فارابي تا بينندگان و مخاطبان عادي. همه اينها را تلفني براي آقاي افخمي توضيح دادم و ايشان به خاطر اعتمادي كه به نظر من دارد، قبول كرد اسمش به عنوان كارگردان «سنپترزبورگ» باقي بماند. انصافاً هم حيف بود كه اسم بهروز افخمي در تيتراژ نباشد، چون كارگرداني خيلي خوب فيلم در خور نام افخميست.
* همانطور كه ميدانيد، مهمترين اشكالي كه افخمي مطرح ميكند، نگراني از بابت تدوين نهايي فيلم است كه به قول ايشان بدون هماهنگي و نظارتشان انجام شده است. شما درباره تدوين «سن پترزبورگ» چه نظري داريد؟
- من به قدري از تدوين سردرميآورم كه يك فيلمنامهنويس لازم دارد. با اين اندازه دانش تدوين ميتوانم بگويم فيلم خوب مونتاژ شده و از آن مهمتر اينكه بسيار به نسخه تدوين اوليه آقاي افخمي و پسرش نزديك است. شك ندارم اگر افخمي فيلم را مونتاژ ميكرد، ظرافتها و ريزهكاريهايي ميداشت كه در حيطه تخصصي من نميگنجد، ولي ميخواهم به ايشان اطمينان بدهم كه هيچ كدام از لحظهها و شوخيهاي فيلم در مرحله تدوين هدر نرفته است. پس از سالها كار كمدي فرق كات خوب و بد را در به ثمرنشستن يك شوخي خوب سينمايي ميفهمم و ميتوانم بگويم در كار خانم مستانه مهاجر از اين جور برشهاي غلط وجود ندارد. گمان ميكنم نسخه تدوين خانم مهاجر با فيلمي كه خود آقاي افخمي در ذهنشان تدوين كردهاند، بيشتر از ده الي 15 درصد تفاوت ندارد و اين درصد اندك هم بيشتر موضوع سليقهايست تا ايراد و مشكلات تدوين.
* شما در دورهاي كه مسووليت نمايندگي افخمي را داشتيد، با ايشان در تماس بوديد؟ در مصاحبهها و نامهها خيلي از بيخبري و بيجواب ماندن پيگيريهايش گفته است.
- من با ايشان در تماس بودم و هر تغييري در مرحله تدوين را با ايشان هماهنگ ميكردم. مثلاً قرار شد به جاي چند سكانس فلاشبك فيلمنامه كه ديگر امكان فيلمبرداري آنها وجود نداشت، از تصاوير آرشيوي مستند با يك نريشن خاص استفاده كنيم. من جزئيات اين چند بخش اضافهشده را تلفني براي ايشان توصيف كردم. آقاي افخمي از اين اضافات خوشش آمد و اعلام رضايت كرد. قطعا اگر با اين بخشها مخالفت ميكرد يا از آنها خوششان نميآمد، به فيلم اضافهاش نميكرديم. اگر فاصله بين تماسهاي ما زياد بوده دليلش طولانيبودن روند تدوين است. طبعاً با توجه به اينكه نماينده ايشان بودم، براي هر تغيير جزئي يا جابجايي پلانها نيازي به تماس و هماهنگي نبود و فقط موارد موارد كليدي و نتايج كار را به ايشان اعلام ميكردم.
* شما گفتيد هنوز هم درگير كارهاي «سنپترزبورگ» هستيد. مگر فيلم قرار نيست دو سه هفته ديگر اكران شود؟
- يكسري اصلاحات از طرف اداره نظارت و ارزشيابي رسيده و من براي اينكه به كليت فيلم لطمه نخورد، چند بار با مسولان ارشاد مذاكره كردم و خوشبختانه به نتيجه مشتركي رسيديم. دو سه جاي فيلم كوتاه شد و يكي دو مورد هم تغيير ديالوگ لازم است كه ديالوگهاي جديد را نوشتهام و منتظر صداگذاري مجدد اين صحنهها هستم.
* آقاي افخمي خيلي درباره دخالت تهيهكننده در شكلگيري نسخه فعلي حرف ميزنند. شما كه از نزديك درگير فيلم هستيد، چقدر با اين حرف موافقيد؟
- در تمام مدتي كه گرفتار كارهاي مختلف فيلم هستم، چهار پنج بار بيشتر آقاي اعتباريان را نديدم و تلفني هم حرف زيادي نزديم، چون ايشان اغلب اوقات در ايران نيستند. تهيهكننده مطلقاً در تدوين فيلم دخالت نكرد و حتي جالب است بدانيد كه تنها مورد اختلاف من و آقاي اعتباريان در تدوين فيلم مربوط به صحنهاي بود كه آقاي افخمي نوشته بود و دوست داشت در فيلم باشد، ولي من در موردش دودل بودم. اما به خاطر علاقه و درخواست آقاي اعتباريان در نسخه نهايي باقي مانده است. حتي ميخواستم براي حذف اين سكانس از آقاي افخمي اجازه بگيرم، منتها در نهايت آقاي اعتباريان زير بار حذف اين صحنه نرفت. اين تنها مورد دخالت مستقيم ايشان در تدوين بود.
* از حرفهاي افخمي اينطور به نظر ميرسد كه نگران است فيلم ضعيفي به كارنامهاش اضافه شود.
- اين فقط نگراني كارگردان نيست. كارنامه اين سالهاي من نشان ميدهد كه به شدت روي اسم و اعتبار خودم حساس هستم. مطمئناً اگر احساس ميكردم «سنپترزبورگ» فيلم خوبي نشده، اولين نفري بودم كه اسمم را حذف ميكردم. الان با افتخار اسمم را روي اين فيلم زير نام بهروز افخمي ميگذارم و شك ندارم كه آقاي افخمي هم با تماشاي فيلم همين نظر را خواهد داشت.