طراح گریم سریال «ستایش ۲» در گفتگو با هنرنیوز:
بعضی از گریمور فقط بلدند زیر ابروی آقایان را بردارند!
متاسفانه برخی از تهیه کنندگان بی تجربه و سودجو به جای اینکه از گریمور حرفه ای برای کارهای خود استفاده کنند بیشتر از یک آرایشگر برای گریم استفاده می کنند و این آریشگران هم فقط بلدند بند بیندازند یا زیر ابرو بردارند!
تاريخ : يکشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
محسن بابایی طراح گریم با سابقه سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد کیفیت نازل برخی از تله فیلم ها گفت: با توجه به کاهش کیفیت در تله فیلم ها، تمایلی به حضور در این فیلم ها ندارم.متاسفانه در برخی از تله فیلم ها آدم هایی مشغول به کار هستند که شما از نفر اول تا نفر آخر، کسی را نمی شناسید. کارگردان و تهیه کننده آنان آدم های حرفه ای سینما یا تلویزیون نیستند و تجربه ای در این نوع کارها ندارند و گویا صرفا برای کسب منفعت وارد این حوزه شدند.
گریمور فیلم سینمایی «استرداد» ادامه داد: یکی از دلیل افت کیفی بعضی از تله فیلم ها این است که تهیه کنندگانی وارد این عرصه شدند که فقط و فقط آمدند پول در بیاورند. این درحالی است که یک تهیه کننده، حداقل باید بداند که دستمزد یک مجری گریم چقدر است و اگر این مساله را بداند دیگر دستمزدهای پایین و توهین آمیز را به گریمورها پیشنهاد نمی کند. بعضی از این تله فیلم ها تایم گریم ندارند ! و تهیه کنندگان آنان حتی کلمه فون را به اشتباه فوم تلفظ می کنند و می گویند ما در این فیلم ،گریم خاصی نداریم و گریم ما درحد یک فوم! است.
محسن بابایی تصریح کرد: شما با تله فیلم هایی روبرو می شوید که تهیه کننده آن اصرار دارد که حتما همسرش نقش اول فیلم را بازی کند! این درحالی است که او اصلا هیچ تجربه بازیگری هم ندارد.آیا حضور در اینگونه تله فیلم ها توهین به شعور خودمان نخواهد بود ؟
وی با اشاره به فیلم سینمایی «استرداد» یاد آور شد: من فیلم استرداد را با مجموعه ای از آدم های کار بلد کار کردم که نتیجه استفاده از عوامل حرفه ای در سینما سبب کاندیدا شدن این فیلم در ۱۴ رشته شد و آدم از حضور در این نوع فیلم ها لذت می برد چرا که همه عواملش حرفه ای هستند اما هنگامی که شما در کاری مشارکت می کنید که طراح صحنه آن خانمی است که علاوه برکار طراحی صحنه ، گریم هم انجام می دهد، عکاسی هم می کند و در واقع همه مشاغل سینما را انجام می دهد آیا می توان از حضور در این فیلم راضی بود و به آن افتخار کرد؟ دلیل افت کارها حضور چنین آدم هایی است.سوال من این است که پس این ناظرین کیفی کجا هستند؟ آنها چه چیزی را نظارت می کنند؟
طراح گریم سریال «ستایش ۲» با بیان اینکه وقتی عوامل کم سواد و بی تجربه در سینما و تلویزیون، سمت های فنی را تصاحب می کنند. دیگر نباید انتظار ارتقای کیفیت آثار را داشت گفت: من وقتی برای گریم یک کار دانشجویی دعوت می شوم حتی اگر پولی نداشته باشد با کمال میل آن کار را می پذیرم چرا که با یک جمع هنرمند سروکار خواهم داشت. اما هنگامی که یک تهیه کننده جوان و گمنامی می خواهد ۷۰ درصد پول فیلم را در جیبش بگذارد و فقط با ۳۰ درصد آن فیلم بسازد حضور در این نوع فیلم ها، توهین به شعور خودت محسوب می شود و معتقدم ما نباید با حضورمان؛ به چنین آدم ها اجازه کار بدهیم.
این گریمور حرفه ای سینما و تلویزیون افزود: ما در حوزه گریم جزو بهترین های دنیا هستیم و گریمورهای ایرانی هم اکنون در هالیوود مشغول به کارند. گریمورها اولین گروهی بودند که به کشورهای دیگر ترانسفر شدند و این درحالی است که گریمورهای ایرانی در دنیا صاحب سبک و مورد احترامند. گریمورهای خارجی وقتی فیلمی کار می کنند مثلا می خواهند یک موی مصنوعی بر روی سر یک بازیگر اضافه کنند، کمپانی ها با اپراتورهایشان وارد کار می شوند یا اگر می خواهند بینی به صورت بازیگری اضافه کنند.کمپانی ها وارد عمل می شوند اما در ایران همه این کارها را فقط گریمور انجام می دهد پس بی جهت نیست که گریمورهای ایرانی ، آدم های بزرگی هستند.
محسن بابایی تصریح کرد: وقتی گریمورهای ایرانی در خارج از کشور کار می کنند به دلیل مهارتی که دارند بسیاری از گریمورهای آنجا سرصحنه حاضر می شوند تا کار گریمورهای ایرانی را ببینند. من وقتی که در تله فیلم « پرده عشق » در انگلستان کار می کردم یا سر فیلم سینمایی« استرداد» در مسکو مشغول به کار بودم شاهد چنین اتفاقاتی بودم .آقای اسکندری چند وقت پیش با من تماس گرفت و مرا برای یک سمینار گریم که در دوبی برگزار می شد دعوت کرد که من البته نتوانستم بروم ولی دوستان گریموری که به آنجا رفته بودند تعریف می کردند که همه گریمورهای دنیا که در این سمینار حضور داشتند.همه آمده بودند تا آقای اسکندری را ببینند.آیا این افتخار نیست ؟ کدامیک از عوامل فنی ما چنین جایگاهی دارند؟
این طراح گریم سینما و تلویزیون اظهار داشت: متاسفانه برخی از تهیه کنندگان بی تجربه و سود جو به جای اینکه از گریمور حرفه ای برای کارهای خود استفاده کنند بیشتر از یک آرایشگر برای گریم استفاده می کنند و این آریشگران هم فقط بلدند بند بیندازند یا زیر ابرو بردارند! و کار بیشتری بلد نیستند برای همین هست که بازیگران مرد ما در چنین کارهایی به جای اینکه گریم بشوند زیر ابرهایشان برداشته می شود. یکی ازسوالات همیشگی ما از هیات مدیره خانه سینما این است که این افرادی که نامشان در تیتراژ به عنوان گریم نوشته می شوند چه هویتی دارند و از کجا آمدند؟
وی با اشاره به گریمورهای حرفه ای تلویزیون خاطر نشان کرد: درحالی که تلویزیون ، گریمورهای بسیار حرفه ای دارد اما این افراد معمولا بیکارند چرا که برخی از تهیه کنندگان بیشتر به دنبال گریمورهای کم هزینه هستند و نتیجه کار این می شود که گریمورهای خوب و با تجربه، خانه نشین می شوند و کسانی که حتی الفبای اولیه گریم را هم نمی شناسند مشغول بکارند.
این طراح گریم با بیان اینکه چرا دستیار چندم یک گریمور، به یکباره طراح گریم می شود گفت: مگر او در این مدت کوتاه چه چیزی یاد گرفته است که طراح گریم می شود؟ در حالی که او هنوز سلسله مراتب گریم را طی نکرده است و این بلایی است که تهیه کنندگان نا آشنا و منفعت طلب برای اینکه پول کمتری به گریمورها بدهند بر سر این سینما و تلویزیون آوردند.البته این نگرانی است که گریبان برخی از رشته ها همچون فیلمنامه نویسی، طراح صحنه و دیگر رشته ها را هم گرفته است.