اکران نوروزی ۱۴۰۲ ثابت کرد که استیلای سینمای ایران همچنان با فیلم های کمدی نازل است
مصطفی محمودی :
اکران نوروزی ۱۴۰۲ ثابت کرد که استیلای سینمای ایران همچنان با فیلم های کمدی نازل است
 
تاريخ : دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۴
مصطفی محمودی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و استاد دانشگاه همزمان با سال نو در خصوص چشم انداز سینما در سال ۱۴۰۲ گفت: اکران نوروزی ۱۴۰۲ ثابت کرد که استیلای سینمای ایران همچنان با فیلم های کمدی نازل است؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۲ با شروعی که با اکران فیلم های کمدی سطحی داشت نشان داد که همچنان سینمای بدنه و کمدی های نازل و سطحی کار خود را ادامه می دهند و احتمالاً این روند تا پایان سال وجود خواهد داشت و این اتفاق برخلاف اظهارنظرهای مدیران سازمان سینمایی است!

دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی باید پاسخگوی اظهاراتش باشد!؛ ما انتظار داشتیم با توجه به اظهارات دی ماه ۱۴۰۱ مدیرکل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اولویت به فیلم هایی داده شود که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر شرکت کردند و حداقل از نظر ساختاری و محتوایی فیلم هایی در تراز متوسط رو به بالا بودند.

وی ادامه داد: اما جز یک فیلم بقیه فیلم های شرکت کننده در جشنواره اگر متقاضی اکران نوروزی هم بودند نتوانستند به اکران نوروز راه پیدا کنند. صحت سنجی اظهارات مدیران سازمان سینمایی را باید در اکران عید فطر مشاهده کنیم. طبق وعده مسئولان سازمان سینمایی انتظار می رود ۸۰ درصد اکران فیلم های عید فطر آن دسته از فیلم هایی باشند که در جشنواره فجر حضور داشتند.

مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد و مثل اکران نوروزی ۱۴۰۲ اکران عید فطر را هم فیلم های نازل و سینمای بدنه پر بکنند مشخص می شود در این زمینه شاهد شکست تمام عیار در سیاست های اجرایی هستیم.

محمودی سپس با انتقاد از دولتی شدن تولیدات سینمایی و بی توجهی به بخش خصوصی اظهار داشت: با وجود اینکه در جشنواره چهل و یکم شاهد فیلم هایی بودیم که آبرومند بودند و ساختار نسبتاً قابل قبولی داشتند و بعضاً در ژانرهای جدید ساخته شدند اما از یاد نبریم که بخش بسیار عمده ای از فیلم های شرکت کننده در جشنواره تولیدات بخش های دولتی و امثال آن بودند و خبری از تولیدات بخش خصوصی به معنایی که می شناسیم نبود.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: اگر همین روند بخواهد ادامه پیدا کند بدون تردید بار اصلی آثار شرکت کننده در جشنواره چهل و دوم فجر هم بر عهده تولیدات نهادها و ارگان های دولتی خواهد بود.

وی متذکر شد: در حوزه بین الملل نیز معتقدم بایستی حضور قوی جشنواره ای داشته باشیم اما این حضور باید هدایت شده و با برنامه باشد. حداقل بر اساس سیاست هایی که خود مسئولان ارشد سازمان سینمایی و ارشاد اعلام کردند ما باید در جشنواره های جهانی حضور پیدا کنیم

محمودی در پایان این گفتگو افزود: اگر به هر دلیلی فیلم های منطبق با سیاست های وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نمی توانند به جشنواره های معتبر سینمایی دنیا راه پیدا کنند باید به فکر اکران فیلم ها در سینماهای مختلف دنیا باشیم بحثی که نزدیک به ۲ دهه است راجع به آن صحبت می کنیم و همچنان برای آن اتفاق مناسبی رخ نداده است.
تهیه و تنظیم : هانیه فیوضی
کد خبر: 99117
Share/Save/Bookmark