پریوش نظریه:
ساختار فیلم مستند داستانی، برپایه لحن مستندگونه آن است
پریوش نظریه فیلمساز، بازیگر سینما، فیلمساز و عضو هیات انتخاب و داوری بخش ویژه «مستند داستانی» هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت اعتقاد دارد که ساختار فیلم مستند داستانی نباید لحن مستندگونه خود را از دست دهد.
تاريخ : چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۹
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وی درخصوص بخش ویژه جشنواره سینماحقیقت گفت: اگر قرار است به فیلم «مستند داستانی» بعنوان یک بخش مستقل نگاه کنیم، لازم است که تعریف دقیق و مشخصی از آن ارائه دهیم و مستندسازان باید بدانند فیلمی که در بخش مستند داستانی شرکت می کند، دارای چه ویژگی هایی است.
نظریه افزود: توجه به سینمای «مستند داستانی» فی نفسه اتفاق خوبی است، اما به دلیل اینکه تعریف مشخصی ندارد، این بخش جشنواره نمی تواند تاثیری در ارتقای این گونه خاص سینمایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: در فیلم مستند داستانی، موضوع مستند است و ساختار کار هم باید مستند روایت شود. بعبارت دیگر فیلمساز باید به این نکته توجه کند که ساختار فیلم، لحن مستندگونه خود را از دست ندهد؛ اما در جمع آثاری که ما در این جشنواره دیدیم، فیلم هایی وجود داشت که موضوعی واقعی داشتند، اما به شکل داستانی روایت شده بودند؛ درحالیکه به اعتقاد من، باید ساختار فیلم های مستند داستانی به شکل مستند روایت شود.
وی در پایان گفت: در مجموع، در بخش «مستند داستانی» جشنواره سینماحقیقت شاهد آثار ویژه ای نبودیم؛ به این معنا که اعضای هیات انتخاب و داوری این بخش با دیدن هیچ فیلمی غافلگیر نشدند. ما برای انتخاب فیلم ها و داوری آثار برگزیده بخش مستند داستانی، چندان دچار مشکل نشدیم و تصمیم گیری برای اینکه کدام فیلم جایزه اول را بگیرد، چندان سخت نبود که این بخاطر عدم وجود فیلم های خوب با ساختار مستند در این بخش بود.
هفتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت با شعار «حقیقت بهترین راهنماست»، طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۲ در شهر تهران برگزار خواهد شد.