با مدیران قبلی مشکل دارید از« سینما» انتقام نگیرید
محمد رضا اسلاملو در گفتگو با هنرنیوز:
با مدیران قبلی مشکل دارید از« سینما» انتقام نگیرید
کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» با اشاره به موضع گیری‌های منفی مدیران سینمایی نسبت به سه تولید مرکز گسترش گفت: شما اگر با مدیران قبلی مشکل دارید که همسو با خط و ربط شما نیستند یک جور دیگر از آنان انتقام بگیرید که لااقل به سینما لطمه نخورد.
 
تاريخ : شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۸
مدیران مرکز گسترش شاخه‌ای را می‌برند که خودشان روی آن نشسته‌اند

محمدرضا اسلاملو کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد سه پروژه مرکز گسترش – شهابی از جنس نور، لاله، رنج و سرمستی - که از سوی مدیران سینمایی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند افزود: این نوع موضع گیری‌های منفی از سوی مدیران سینمایی، اثرات تخریبی برای سازندگان آثار خواهند داشت. البته بعد‌ها خواهند فهمید که چه اشتباه بزرگی کردند. بزرگ‌ترین اشتباه آنان این است که آن‌ها شاخه‌ای را می‌برند که خودشان روی آن نشسته‌اند. لذا این نوع برخورد‌ها با فیلم‌هایی که مراحل انتهایی خود را طی می‌کنند به هیچ عنوان عاقلانه و مدبرانه نیست.
وی اضافه کرد: مگراین فیلم‌ها متعلق به این نظام، به این کشور و به این سینما نیست؟ پس چرا ناشیانه برخورد می‌کنید؟ الان همه سرو صدا‌ها برای این است که این سه فیلم در زمان مدیران قبلی ساخته شده و به نظراین دوستان، خیلی هم بد ساخته شده است. درحالی که این فیلم‌ها هم بخشی از بدنه سینمای ایران محسوب می‌شوند و نباید با موضع گیری‌های تند و غیر کار‌شناسی؛ همگان را به این فیلم‌ها بدبین کنید.

از واژه‌های خوبی استفاده نمی‌کنند
کارگردان فیلم سینمایی «جعبه سیاه» تصریح کرد: هر فیلمی که ساخته می‌شود به مثابه آجری برای دیوار بلند سینما است. هنگامی که ما نسبت به این فیلم‌ها، تعابیر بدی بکار می‌بریم در واقع به سینمای ایران لطمه می‌زنیم. شما توجه کنید از زمانی که مدیران جدید آمدند چه واژه‌هایی در مورد فیلم‌های لاله، شهابی از جنس نور و رنج و سرمستی بکاربردند: «اتفاقات بدی افتاده، افتضاح شده، پول‌ها را ضایع کردند. ما حاضر نیستیم یک ریال دیگر بپردازیم». این واژه‌ها نه تنها کمکی به فیلم‌ها نبوده بلکه فقط بار منفی داشته است.

جور دیگری از مدیران قبلی انتقام بگیرید
اسلاملو با بیان اینکه این نوع موضع گیری‌ها به هیچ عنوان مدبرانه نیست و نشان از کم تجربه گی مدیران است ادامه داد: شما اگر با مدیران قبلی مشکل دارید که همسو با خط و ربط شما نیستند یک جور دیگر از آنان انتقام بگیرید که لااقل به سینما لطمه نخورد. این نوع موضع گیری‌ها به جز ناامید کردن عوامل تولید این سه پروژه، فایده دیگری ندارد. هرکسی با این موضع گیری‌ها روبرو شود با شک و دو دلی با این فیلم‌ها برخورد خواهد کرد. این درحالی است که سازندگان این پروژه‌ها چقدر باید تلاش کنند تا این سوء نگاه‌ها را برطرف کنند. خراب کردن همیشه راحت است اما آیا آباد کردن هم به‌‌ همان اندازه آسان خواهد بود؟
این کارگردان پیشکسوت سینمای مستند اظهار داشت: پشت سر هرکدام از این فیلم‌ها یک هنرمند به عنوان سازنده اثر به اضافه بقیه عوامل تولید قرار دارند که دلشان از این موضع گیری‌ها می‌رنجد. خلاقیت و زایش هنرمندی که بعد از سال‌ها تجربه به اینجا رسیده نباید با موضع گیری‌های ناشیانه یک مدیر سینمایی که بیشتر به خاطر اغراض سیاسی بیان می‌شود تخریب شود.
اسلاملو با بیان اینکه این موضع گیری‌ها بیشتر از همه به کارگردان اثر لطمه می‌زند گفت: قرار بوده فیلمی تولید شود و قرعه به نام یک کارگردان افتاده است. من خودم را می‌گویم؛ من واقعا نه سر پیاز هستم نه ته پیاز. من با خون دل و اشک چشم فیلم «شهابی از جنس نور» را ساختم و به این مرحله رساندم. اما آیا منصفانه است مدیری سخنان منفی نسبت به این فیلم بکار ببرد؟ آیا این سخنان نشان از بی‌تدبیری او نیست؟
وی تاکید کرد: متاسفانه اینگونه مدیران نه هنر را می‌شناسند. نه سینما را می‌شناسند و نه می‌دانند که چگونه باید با یک فیلمساز برخورد کنند. شما اگر راست می‌گویید و مدعی دلسوزی برای بیت المال هستید چرا از اول مانع تولید این فیلم‌ها نشدید. مگر شما نمی‌گویید خدمتگزار هستید. خدمتگذار باید بیاید به فیلمسازی که با هزار زحمت، فیلمی را به این مرحله رسانده بگوید من چه خدمتی می‌توانم برای پایان یافتن این فیلم بکنم.
این کارگردان سینما افزود: من خودم به هیچ عنوان به دنبال پول برای ساخت فیلم شهابی از جنس نور نبودم. یک سال است که فشار‌ها و سختی‌های زیادی را تحمل کردم تا این کار به اتمام برسد اما در لحظه پایانی فیلم، شاهد موج بدبینی، منفی نگری و الفاظ سخیف از سوی آدم‌هایی بودم که خودشان را برحق می‌دانستند.
کارگردان فیلم «شهابی از جنس نور» در عین حال درمورد روند این فیلم گفت: بخش‌هایی از اسپیشال افکت این فیلم مانده بود که ما هرچه انتظارکشیدیم تا آقایان بودجه آن را تامین کنند نشد تا بلاخره خودم هزینه آن را تامین کردم و در حال حاضر این اسپیشال افکت‌ها تهیه شده و منتظریم تا نتیجه آنان را در روند کار ببینیم. البته غیر از اسپیشال افکت، یک صحنه جنگ از فیلم هم که بیشتر تعقیب وگریز و شلیک گلوله است باقی مانده که هنوز فیلمبرداری نشده که شاید هم دیگر نیازی به آن نباشد.

گفتگو: مجید معافی
کد خبر: 65097
Share/Save/Bookmark