شوش میزبان روز جهانی حفاظت از بناها
شوش میزبان روز جهانی حفاظت از بناها
مراسم بزرگداشت روز جهانی حفاظت از بناها با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ایکوم ایران فردا در شوش خوزستان برگزار می شود .
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۸
به گزارش هنرنیوز؛  سیداحمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم ایران با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه کمیته ملی ایکوموس شعار امسال خود را"بناهای ورزشی "نام گذاری کرده تصریح کرد : به همین مناسبت در این مراسم از معماری ورزش سخن خواهد گفت .

او با اشاره به سابقه ورزش در کالبدهای شهری و روستایی افزود :اینکه قدیمی ترین فضاهای ورزشی کشور کدامین هستند و نسبت این بناها با کل بافت شهر در گذشته چگونه بوده ازموضوعاتی است که در این مراسم به آن پرداخته خواهد شد .
مشاور ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه،پیشنهاد ثبت ورزشگاه امجدیه را در فهرست آثار ملی به عنوان قدیمی ترین استادیوم ورزشی تهران عنوان کرد .

علیرضا قلی نژاد معمار و عضو ایکوم ایران دیگر سخنران مراسم بزرگداشت روز حفاظت از بناها است که سخنانی با موضوع "چشم انداز فرهنگی " ایراد خواهد کرد.
او با اشاره به شکل گیری مفهومی تحت عنوان "چشم انداز فرهنگی "در دهه ۹۰میلادی تصریح کرد :منظر فرهنگی –تاریخی بر تاباننده تعامل انسان با محیط پیرامون خود اعم از دست ساخته ها و محیط طبیعی است .

وی افزود :تمامی آنچه به عنوان میراث فرهنگی ، تاریخی و طبیعی در حوزه های ملموس و ناملموس می شناسیم زمانیکه در یک مجموعه قرار می گیرند منظر فرهنگی تاریخی نام می گیرند به نحوی که حتی احساسی که در یک محیط دارید و آن را ارزشمند تلقی می کنید منظر فرهنگی است .

روزجهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در ۲۹ فروردین ۱۳۶۱ خورشیدی(۱۸ آوریل ۱۹۸۲) توسط ایکوموس پیشنهاد شد و در بیست و دومین کنفرانس جهانی یونسکو در سال ۱۳۶۲ به تأیید رسید. این روز ویژه موقعیتی را فراهم می‌آورد که آگاهیهای عمومی در باب تنوع میراث جهانی، کوشش‌های لازم برای حفاظت از آن و همچنین توجه به آسیب‌پذیری آنها افزایش یابد.
کد خبر: 90873
Share/Save/Bookmark