تولید «پایتخت ۴» دغدغه مخاطب یا پیشنهاد وسوسه انگیز مالی
پس از تولید سه دوره این سریال؛
تولید «پایتخت ۴» دغدغه مخاطب یا پیشنهاد وسوسه انگیز مالی
آیا پیشنهاد وسوسه انگیز مالی تلویزیون به سیروس مقدم برای ساخت سریال پایتخت ۴ موجب شد تا وی به تمامی حرفهای قبلی خود مبنی بر نساختن سری جدید پایتخت پشت کند یا اینکه مساله دیگری در میان بوده است بماند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
سریال «پایتخت ۴ » در حالی برای تولید و پخش درایام ماه مبارک رمضان کلید خورده است که قرار است این سریال که معمولا در سه سری قبلی برای سیزده قسمت ایام نوروزی ساخته می‌شد اینک باید برای ۲۶ قسمت تولید شود امری که به نظر می‌رسد شاید نتواند جذابیت‌های لازم را برای ۲۶ قسمت در میان مخاطبینی که حالا انتظار بیشتری از این سریال دارند ایجاد کند – شاید هم بتواند - با وجودی که عُمر سریال «پایتخت» به کمتر از ۵ سال می‌رسد اما این سریال نشان داده است که در همین مدت کم، طرفداران پَروپا قرضی در میان آحاد جامعه پیدا کرده است. این درحالی است که سریال پایتخت، اولین سریال ایرانی است که توانسته رکوردار ساخت سری چهارم باشد. تا کنون عُمر هیچ سریال ایرانی، بیشتر از دو سری نبوده است. حتی در سینما ما نیز فقط شاهد فیلم سینمایی «اخراجی‌های ۳» بودیم و رقم ۴ تنها مختص سریال پایتخت است که شاید توانمندی نویسندگان و بازیگران و همچنین کارگردانی سیروس مقدم توانسته است این تصمیم را در مدیران تلویزیونی ایجاد کند که همچنان برای سری چهارم این سریال؛ سرمایه گذاری کنند. معمولا در کشورهای خارجی نیز، بسیاری از سریال‌ها به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کنند به گونه‌ای که بازیگران آنان، چندین دوره زمانی را در‌‌ همان سریال پشت سر می‌گذارند و مثلا نوجوان سریال به مرد یا زن میان سالی تبدیل می‌شود که همچنان نقش خود را با قدرت در سریال ادامه می‌دهد. اما در سریال «پایتخت ۴» که اولین تجربیات سریال سازی چهار گانه را تجربه می‌کند باید توجه داشته باشند که پیدا کردن مضامین و موضوعات جذاب و بِکر در راستای خط اصلی فیلمنامه باید یکی از شاخص‌های اصلی این سریال باشد و صرفا دست اندرکاران این سریال فقط به فکر تولید یک اثر سرگرم کننده نباشد تا به قول معروف آبی به سریال ببندد و نانی بخورند.

ورود داستانک‌های دیگر به قصه اصلی و حضور اتفاقات جدید برای خانواده نقی، بهبود و ارسطو که معمولا در طول سریال همیشه با همدیگر درگیری دارند – که یکی از جذابیت‌های سریال هم همین درگیری‌ها است - می‌تواند این سریال را از خطر یک نواختی نجات دهد و اشاره به مسائل روز جامعه و بویژه مساله مهمی مثل «تفاهم نامه هسته‌ای» میان ایران و کشورهای ۱+۵ می‌تواند دستمایه شیرینی همچون در سری اول که به بحث «یارانه نقدی» می‌پرداختند و یا مسائل دیگری مثل حذف یارانه نقدی خانواده‌های پر درآمد یا صد‌ها مسائل روز کشور می‌تواند هم به جذابیت‌های سریال اضافه کند و هم شناسنامه‌ای از مسائل روز کشور برای زمانی که این سریال در دوره‌های بعدی توسط نسل‌های آینده دیده می‌شود باشد.

اما اینکه چه شد به یکباره ساخت سری چهارم پایتخت - با توجه به اینکه سیروس مقدم با صراحت اعلام کرده بود تولید سری‌های بعدی سریال پایتخت برای او تمام شده است و او دیگر این سریال را ادامه نخواهد داد – از سر گرفته شد و حتی از زمانی که خبر ساخت سری چهارم این سریال رسانه‌ای شد فاصله چندانی با کلید خوردن آن پیدا نکرد هنوز برای مردم مشخص نشد. آیا خواست مردم یا مدیران جدید رسانه ملی باعث شده که آنان دوباره به یاد ساخت سری جدید پایتخت بیفتند یا مسائل دیگر در این تصمیم گیری دخالت داشته است هنوز بیان نشده است. هرچند که تلویزیون می‌توانست سریال جدیدتری را برای ایام ماه مبارک رمضان راهی آنتن تلویزیون کند از این باب که هم نیروهای تازه نفس تری برای سریال سازی در این ایام وارد میدان شوند و هم اینکه تعدادی از هنرمندان از بند بیکاری نجات پیدا کنند. و استعدادهای خویش را به منصه ظهور برسانند. بهرحال اینکه چه شد «سیروس مقدم» به تمام آن حرف‌ها مبنی به نساختن سری‌های بعدی پایتخت پشت کرد. آیا پیشنهاد‌های وسوسه انگیز مالی تلویزیون به عوامل ساخت این سریال بوده یا خیر هنوز مشخص نیست. اما هر چه که باشد امیدواریم این سریال بتواند با مطرح کردن مشکلات خانواده‌های حاشیه‌ای کشور که همواره با معضلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند بتواند سهم اندکی در رفع مشکلات این طیف از مردم جامعه داشته باشد تا پایتخت سری چهارم ، تنها یک سریال باری به هرجهت و سرگرم کننده نباشد و لااقل با توجه به هزینه‌ هنگفتی که تلویزیون برای ساخت ۲۶ قسمت آن متحمل می شود حرفی هم برای گفتن و بازگو کردن مشکلات خانواده های طبقات پایین جامعه داشته باشد.

امیدواریم این سریال با مطرح کردن مشکلات خانواده‌های حاشیه‌ای کشور بتواند سهم اندکی در رفع مشکلات این طیف از مردم جامعه داشته باشد تا پایتخت سری چهارم، تنها یک سریال باری به هرجهت و سرگرم کننده نباشد.
کد خبر: 80153
Share/Save/Bookmark