سهم خانواده ۵ هزار نفری خانه سینما در انتخابات چقدر بود؟
سهم خانواده ۵ هزار نفری خانه سینما در انتخابات چقدر بود؟
وقتی تعداد کسانی که در یک انتخابات حضور دارند – حتی اگر نمایندگی طیف وسیعی از زیر مجموعه خود را هم برعهده داشته باشند – بیشتر باشد آیا امکان انتخاب شدن افراد شایسته‌تر برای احراز پست‌های کلیدی مثل هیات مدیره، بیشتر نخواهد شد؟ چرا خانه سینما خود را از این امکان – با تمکین نکردن از ورود افراد بیشتر به انتخابات - به دور کرده است؟
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۵

خانه سینما در حالی انتخابات خود را برای شناختن اعضای جدید هیات مدیره خود برگزار کرد که هنوز برخی از صنوف از این دستور تمکین نکردند و این درحالی است که تعداد اعضای صنوف حاضر در انتخابات، تعداد بسیار کمی را شامل می‌شوند و این تعداد اندک را نمی‌توان نماینده ۵ هزار عضو خانه سینما به حساب آورد. امری که برخی از دوستان هیات ۷ نفره‌ای که برای اصلاح اساسنامه خانه سینما در آخرین سال پایانی دولت دهم از سوی ریاست جمهوری، سازمان سینمایی و خانه سینما تشکیل شده بودند نیز به آن اشاره داشتند. یکی از موارد اختلافی بین اعضای این هیات این بود که در بند انتخابات خانه سینما باید تعداد بیشتری از اعضای صنوف مختلف در انتخابات نقش آفرینی کنند. به عبارت دیگر، از خانواده ۵ هزار نفری خانه سینما لااقل باید از هر صنف، ۵ نفر در هر انتخابات حضور داشته باشند. یعنی با وجود ۳۰ صنف خانه سینما می‌بایست ۱۵۰ نفر در انتخابات حضور داشته باشند که می‌تواند یک امر قابل قبولی به حساب آید. اما متاسفانه این موضوع مورد اجماع برخی از دوستانی که در شورای هفت نفره حضور داشتند قرار نگرفت و آنان مصر بودند که از هر صنف دو یا سه نفر بیشتر نباید حضور داشته باشند! شاید یکی از دلایلی که امروز در انتخابات اعضای هیات مدیره خانه سینما نتوانستند هر کدام از اعضای با رای بالایی انتخاب شوند همین تعداد کمِ افرادی باشد که در انتخابات حضور دارند. شما اگر به تعداد آرای اتخاذ شده از سوی هر منتخب در هیات مدیره خانه سینما نگاهی داشته باشید متوجه خواهید شد که این دوستان با تعداد بسیار اندکی به هیات مدیره راه پیدا کردند. مثلا بالا‌ترین رای ۲۱ رای بوده که متعلق به جناب محمد رضا مویینی و پایین‌ترین رای نیز با ۱۴ رای به جناب سید مهدی خادم تعلق گرفته است! آیا از خانواده ۵ هزار نفری خانه سینما؛ باید اعضای هیات مدیره با ۱۴ رای انتخاب شوند؟! شاید گفته شود کسانی که در انتخابات هیات مدیره خانه سینما حضور داشتند نمایندگان همه صنوف بودند و آنان به نوعی نمایندگی خانواده ۵ هزار نفری خانه سینما را برعهده داشتند. اما اگر تعداد بیشتری از سوی صنوف برای انتخابات مهمی مثل «انتخاب هیات مدیره خانه سینما» حضور می‌داشتند، آیا امکان لابی‌گری و زد و بندهای قبل از انتخابات – که متاسفانه در برخی از انتخابات وجود دارد – کمتر نمی‌شد؟ وقتی تعداد کسانی که در یک انتخابات حضور دارند – حتی اگر نمایندگی طیف وسیعی از زیر مجموعه خود را هم برعهده داشته باشند – بیشتر باشد آیا امکان انتخاب شدن افراد شایسته‌تر برای احراز پست‌های کلیدی مثل هیات مدیره، بیشتر نخواهد شد؟ چرا خانه سینما خود را از این امکان – با تمکین نکردن از ورود افراد بیشتر به انتخابات - به دور کرده است؟ برخی از دوستان هیات هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما از جمله جناب «جمال شوجه» از زمره کسانی بود که معتقد بودند از هر صنف، حداقل باید ۵ نفر باید برای هر انتخاباتی حضور داشته باشند تا بحث لابی‌گری و خدایی نکرده تقلب در انتخابات به حداقل برسد اما این مورد در‌‌ همان زمان هم، مورد وثوق بقیه دوستانی که دستی بر خانه سینما داشتند قرار نگرفت.

«جمال شورجه» در همین زمینه در تازه‌ترین گفتگوی خود با هنرنیوز گفته است: «درسالهای پایانی دولت دهم بود که برای بازگشایی خانه سینما یک هیات هفت نفری از سوی ریاست جمهوری، سازمان سینمایی کشور و خانه سینما برای اصلاح اساسنامه خانه سینما تشکیل شد تا برخی از تغییرات غیر قانونی که خانه سینما در طول زمان در اساسنامه لحاظ کرده بود اصلاح شود که از جمله این اصلاحات در بند «انتخابات» بود. ما خیلی تلاش کردیم تا تعداد افرادی که در مجمع عمومی شرکت می‌کنند قابل قبول باشد و به یک تعداد موجه‌ای برسد. اما ما هرچقدر تلاش کردیم نتوانستیم این بند را اصلاح کنیم. دوستان هیات مدیره سابق پافشاری کردند بر اینکه فقط دو یا سه نفر از صنوف مختلف در انتخابات حضور داشته باشند. اما تمام تلاش ما این بود که این تعداد از هر صنف به ۵ نفر برسد تازه ۳ نفر از آنان فقط حق رای داشته باشند اما این مورد به تصویب نرسید لذا حضور اندک اعضای خانه سینما در هر انتخاباتی به نظرمی رسد که نمی‌تواند پاسخگوی جمع کثیری که در خانه سینما حضور دارند باشد وامکان لابی‌گری و ارتباط‌های ناسالمی که ممکن است شکل بگیرد وجود دارد. لذا معتقدم یکی از اشکالات مهم خانه سینما همین است که صنوف مختلف، اعضای کافی ومکفی را در مجمع عمومی به حسب این بند اساسنامه خانه سینما، نمی‌توانند مشارکت بدهند».

با توجه به اشکالی که ذکر شد. باید یکی از اقدامات عاجلی که هیات مدیره جدید خانه سینما در دستور کار خود قرار می‌دهد این باشد که در اولین فرصت، تقاضای برگزاری مجمع عمومی برای رفع این مشکل در اساسنامه خانه سینما را فراهم نماید چرا که اصلاح بند انتخابات در اساسنامه به منظور حضور افراد بیشتر درانتخابات، ضمن اینکه پشت گرمی خوبی برای اعضای انتخاب شده می‌تواند باشد از سوی دیگر، قدرت چانه زنی و رایزنی آنان را در جهت اقدامات رفاهی و صنفی در نزد دولت و سایر ارگانهای کشور را نیز افزایش می‌دهد و اگر هیات مدیره خانه سینما در آینده با چالش‌های احتمالی در برابر برخی از نهادهای دولتی قرار گرفت می‌تواند بر روی تعداد بیشتری از اعضای خانه سینما برای حمایت از اقدامات خود، محاسبه کند.

کد خبر: 79713
Share/Save/Bookmark