نظارتی روی کلاس‌های بازیگری نیست
ایرج راد در گفتگو با هنرنیوز:
نظارتی روی کلاس‌های بازیگری نیست
ایرج راد گفت: اگر نظارت دقیق باشد هیچ فردی به خودش جرات نمی‌دهد با برگزاری این کلاس‌ها از جوان‌های علاقه‌مند سو استفاده کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۶

ایرج راد در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که نظرتان در ارتباط با کیفیت کلاس‌های آموزش بازیگری که تعدادشان هم کم نیست چیست؛ گفت: در این چند سال اخیر ما انواع و اقسام کلاس‌های بازیگری را داشتیم که راه اندازی شده‌اند. کلاس‌های داشتیم که همراه با برنامه ریزی و دلسوزی و آگاهی بوده است همراه با یک مدیریت آشنا که اساتید به حق خوبی را برای تدریس انتخاب کرده‌اند. متاسفانه یک بخش دیگری از این کلاس‌ها این گونه نبوده‌اند و فقط به دنبال منفعت مالی بوده‌اند و به شاگردانشان امید‌های پوچ و توخالی می‌دهند این کلاس‌ها به فکر خالی کردن جیب شاگردان هستند. اما نکته‌ای را که باید عنوان کنم نگاه افرادی است که برای ثبت نام به این کلاس‌ها می‌روند نگاه آن‌ها بسیار مهم است.

وی در ادامه گفت: اکثراً کسانی هستند که ذهنیت لازم را ندارند و فکر می‌کنند که با یک دوره آموزشی می‌توانند بازیگر شوند و در فیلم‌ها به عنوان هنرمندان درجه یک حضور داشته باشند. مدیریت برخی از این کلاس‌ها از این فضا استفاده می‌کنند و به افراد این چنینی وعده‌های غلط می‌دهند که مثلاً ما کاری می‌کنیم که تو هنر پیشه نقش اول سینما و تلویزیون بشوی. کسی با دوره‌های یک ماه یا اصلاً نه ماه بازیگر نمی‌شود. باید در این مسیر تلاش فراوان کرد. کلاس‌هایی که واقعی‌تر هستند طبیعتاً گزینشی برای انتخاب نفرات دارند مدیریت این کلاس‌ها قول بی‌خودی هم نمی‌دهند. در این کلاس‌ها انتظارات هنر جو و مدیریت مشخص است.

این بازیگر پیشکسوت در ادامه در باره ذهنیت جوان‌های بی‌اطلاع در ارتباط با این رشته گفت: شما اگر با این هنرجو‌ها وارد صحبت بشوید می‌بینید که می‌گویند مگر فلان کس چه کار کرده که وارد این حرفه شده است پارتی داشته یا پول داده بیشتر از این حرف‌ها می‌زنند. هم چین چیزی نیست کسی با پول دادن بازیگر نمی‌شود مگر اینکه آن فرد را آورده باشند و مورد سواستفاده قرار داده باشند. این نگاه برای این افراد غلط است.

بازریگر مجموعه «در پناه تو» در باره شکل برگزاری صحیح کلاس‌های بازیگری گفت: ابتدا اساتیدی که در این کلاس‌ها تدریس می‌کنند باید مشخص باشند، مدیریت آنجا چگونه مدیریتی است، در این عرصه چه سوابقی دارد، اساتید اگر به نام و مدرس واقعی در این حرفه باشند اگر مدیریت و سوابق این کلاس‌ها را نشناسند قطعاً در آنجا حضور پیدا نخواهند کرد. این کلاس‌ها باید برنامه درسی مشخص داشته باشند اما عده‌ای از این کلاس‌ها می‌روند دو تا استاد می‌آورند و همه تدریس را این دو انجام می‌دهند در صورتی که این گونه نیست که هر کسی هر چیزی دوست دارد بگوید باید هر بخش از بازیگری توسط استاد متخصصش تدریس شود. اساتید باید با هم هماهنگی داشته باشند که در سر کلاس‌ها هر کسی حرفی خلاف حرف دیگری را نزند تا هنرجویی که بدون ذهنیت وارد این حرفه می‌شود دچار چند گانگی شود.

راد با اشاره به اینکه مسئولیت اصلی نظارت بر این کلاس‌ها بر عهده وزارت ارشاد است؛ گفت: قطعاً وزارت ارشاد باید به کلاس‌های این چنینی نظارت داشته باشد که به نظر من نظارتی وجود ندارد. وزارت ارشاد به این کلاس‌ها مجوز می‌دهد. در برخی موارد کسانی هستند که به نام فرد دیگری مجوز می‌گیرند ولی در حقیقت سرمایه گذار و مدیر کس دیگری است این پروسه لطمه زننده است. در بسیاری از این کلاس‌ها مجوز به نام یک نفر است ولی مدیریت آنجا به با شخص دیگری است.

وی در باره وضع دانشجویان گفت: در هر کاری داشتن فکر و نگاه درست از هر چیز دیگری واجب تر است. دانشجویان باید در ابتدا شناخت شان را نسبت به این هنر درونی‌ تر و عمیق‌تر کنند درمراحل بعد می‌توانند تکنیک‌های لازم را یاد بگیرند. اما متاسفانه در دانشکده‌هامان هنوز من سراغ ندارم که عنوان‌های درسی درستی را برای بازیگری داشته باشیم. برخی از مواردی را که در ارتباط با کلاس‌ها گفتم در مورد دانشگاه‌ها هم صدق می‌کند مانند عدم هماهنگی اساتید با یکدیگر، سر فصل‌های مشخصی وجود ندارد، بعضی وقت‌ها اساتید یک حرف را در سر کلاس‌‌هایشان تکرار می‌کنند و دانشجو با تکرار مواجه می‌شود.

بازیگر مجموعه «دختران حوا» در باره روند برگزاری کلاس‌های بازیگری در دیگر کشور‌ها گفت: در اکثر کشور‌هایی که اعتباری از نظر هنر نمایش دارند مدارس تئاتری وجود دارد که بسیار هم مهم هستند. کودک زمانی که دوران ابتدایی‌اش را تمام کرده است می‌تواند در مرحله بعد وارد هنرستان تئا‌تر سینما و... بشود. یعنی شش سال در سن پایین آموزش می‌بیند که مناسب‌ترین سن برای آموزش است. تفاوت ما با آن‌ها از همین جا شروع می‌شود. در آنجا این گونه نیست که فرد به یک باره در سن هجده سالگی دوست داشته باشد تازه با معقوله بازیگری آشنا بشود.

وی این چنین ادامه داد: در همین دانشگاه‌های ما هم کسانی موفق هستند که ازقبل کار کرده‌اند. آن‌ها بیشتر کارشان دیده می‌شود. تازهگی‌ها هم شنیدم که مجوز‌هایی می‌دهند که مدارس تئاتری راه بیافتد حالا نه صرفاً برای بعد از دوران ابتدایی اما برای سه سال دوره دبیرستان امیدواریم این اتفاق بیافتد. کما اینکه اولین مدرسه‌ای که در ایران هم باز شد هنرستان هنر پیشگی بود که این هنرستان خیلی از هنرمندان پیشکسوت ما دیپلم‌‌ همان هنرستان را دارند.

راد با اشاره به اینکه شهرت طلبی نگاه غلطی است گفت: اگر نگاه نگاهِ شهرت طلبی باشد هیچ اتفاق خوبی برای آن فرد نخواهد افتاد. همیشه باید رابطه استاد و شاگردی بین نسل قدیم و جدید برقرار باشد و تجربیات از طرف پیشکسوتان به جوان‌ها انتقال یابد. منتهی هر دوره باید ما شاهد شکوفایی بیشتری به نسبت گذشته باشیم. از جایی رابطه و حس احترام بین نسل قدیم و جدید قطع شده و یا آن چنان که شایسته بود صورت نگرفته است.

کد خبر: 67013
Share/Save/Bookmark