محسن وزیری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در خصوص فعالیت های جدید سینمایی امسال خود اظهار داشت: این روزها فیلم سینمایی «کالسکه» به کارگردانی «آرش معیریان» در حال بازنویسی نهایی فیلمنامه خود است و تلاش ما این است که با تکمیل شدن نهایی فیلمنامه طی دو هفته آینده بتوانیم پیش تولید آن راشروع کنیم.
وی با اشاره به اینکه این فیلم قرار بود در سال گذشته ساخته شود، افزود: قرار بود سال گذشته فیلم سینمایی «کالسکه» به کارگردانی آقای معریان ساخته شود اما به دلیل یک سری اشکالاتی که در فیلمنامه وجود داشت و همچنین سرکار بودن بازیگرانی که مد نظرمان بود ، تولید آن به امسال موکول شد.
این تهیه کننده سینما تصریح کرد: فیلمنامه فیلم سینمایی «کالسکه» به قلم «آرش اسد» نوشته شد و «علیرضا محمودی» آن را بازنویسی کرده است، همچنین پروانه ساخت این فیلم هم پایین دارد و امیدوارم شرایطی فراهم شود تا ما بتوانیم اواخر اردیبهشتماه پس از تاخیری مدتی طولانی فیلم را کلید بزنیم
وی ادامه داد: به احتمال زیاد نام این فیلم تغییر پیدا می کند و تلاش گروه در دوهفته آینده این خواهد بود که بتوانیم با انتخاب عوامل حرفه ای فیلمی جذاب و مخاطب پسند را برای اکران در سینماها آماده کنیم.
وزیری در خصوص ساخت فیلم سینمایی «خانه کنار دریا» هم عنوان داشت: فیلم سینمایی«خانه کنار دریا» هم پروانه ساخت دارد و هم زمان با فیلم سینمایی«کالسکه» آخرین مراحل بازنویسی این فیلم نیز در حال انجام است و تلاش داریم که بتوایم این فیلم را هم تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه فیلمنامه فیلم های سینمایی«کالسکه» و «خانه کنار دریا» همزمان با همدیگر بانزنویسی می شوند تاکید کرد: همان گونه که گفتم فیلمنامه این دو فیلم تا حدودی آماده شده و مورد بازنویسی قرار گرفته اند . ولی با توجه به شرایطی که در سینمای ایران وجود دارد ما از میان این دو فیلم تا دو هفته دیگر یکی را برای تولید انتخاب می کنیم و تلاش می کنیم که بتواینیم فیلم را برای جشنواره فیلم فجر امسال آماده نمایش کنیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی «ساعت شلوغی» در ادامه ابرازداشت: کارگردان فیلم سینمایی«خانه کنار دریا» هم آقای معیریان خواهند بود و هر دو فیلم پروسه تولیدشان سخت است و نیاز به بازیگران و عوامل فنی حرفه ای دارند، ولی همان گونه که گفتم ما یکی از این دو را در ۱۵ روز آینده کلید خواهیم زد.
وی اضافه کرد: شرایط سینما هر سال پیچیده تر می شود و بخش خصوصی واقعا برای ادامه حیات خود در سینما نیاز به حمایت دارد ، چرا که اگر این گونه حمایت صورت نگیرد ، بخش خصوص نمی تواند امیدوار به ساخت فیلم های سینمایی باشد. در چنین شرایطی بسیاری از دوستان تهیه کننده و کارگردان به سمت ساخت فیلم هایی ویدئویی ، تله فیلم و مجموعه های تلویزیونی رفته اند چون در سینما باید تهیه کننده بتواند از گیشه سرمایه اولیه خود را برگرداند و اگر این گونه نشود نمی تواند به کار تهیه کنندگی در سینما بپردازد و ورشکست خواهد شد.
وزیری تاکید کرد: من هنوز به عنوان یک تهیه کننده سینما به سمت ساخت تله فیلم و مجموعه های تلویزیونی نرفته ام به سینما پایبند بودم و دوست دارم در سینما به کارم ادامه دهم ، منتها امیدوارم شرایط به گونه ای پیش برود که من بتوانم امسال یک کار سینمایی را بسازم.
وی در خصوص ریزش مخاطب در سینما هم گفت: امسال که تاکنون وضعیت فروش چند فیلم در سینما به لحاظ گیشه خوب بوده و امیدوارم که این روند تا آخر سال ادامه داشته باشد و مردم با سینما آشتی کنند و به دیدن همه فیلم ها بروند. چرا که مردم باید چراغ سینما را روشن نگه دارند و اگر آنها به دیدن فیلم های سینمایی نروند بدون شک سینمایی وجود نخواهد داشت.
وزیری اضافه کرد: در سال گذشته علاوه بر حواشی مختلفی که سینما در بخشهای مختلف دچار آن بود، از جمله دخالت برخخی از ارگان های غیر مرتبط با سینما، مشکل عمده فیلمنامه بود. فیلمنامه هایی که به شکل مبتدیانه ای نوشته و ساخته شده بودند و مخاطب سینما هم حق دارد از این گونه فیلم ها استقبال نکند.
وی با اشاره به فروش سه فیلم نوروزی امسال در گیشه تصریح کرد: من در ایام نوروز درسفر حج بودم و فیلم ها را نتوانستم ببینم اما با توجه به فروش سه فیلم نوروزی می توان به این نتیجه رسید که فیلم ها اکران نوروزی امسال اکثرا فیلمنامه های متفاوت و جذابی داشته اند که توانسته مردم را با توجه به شرایط اقتصادی که درآن قرار داریم به سالن های سینما بکشانند. بنابراین بازهم تاکید می کنم همچنان مشکل سینمای ایران کمبود فیلمنامه خوب است.
تهیه کننده فیلم هایی سینمایی«شیر وعسل» و «کلاهی برای باران» یادآدورشد : فیلم هایی مثل «رسوایی» ساخته «مسعود ده نمکی» و «حوض نقاشی» ساخته «مازیار میری» هر دو فیلمنامه متفاوت وجذابی داشته اند که توانسته اند امسال به فروش بالایی دست یابند. به نظرم کسی فکر نمی کرد که فیلمی مثل «حوض نقاشی» بتواند فروش بالای یک میلیارد تومان داشته باشد. این ها همه نتیجه داشتن یک فیلمنامه متفاوت و نو برای مخاطب سینما است . چرا که وقتی مخاطب می بیند فیلمی متفاوت ساخته و اکران عمومی شده قطعا به دیدن آن می رود.
وی در پایان گفت: قصه وقتی برای ساخت یک فیلم سینمایی خوب باشد حرف اول، وسط وآخر را می زند و این ها وقتی خوب باشد مردم به دیدن فیلم ها می آیند . چون سینما سرگرمی سالمی است و مردم به دلیل نداشتن سرگرمی حتما به دیدن فیلم های خوب و متفاوت استاندارد می روند و مشکل ریزش مخاطب هم در سینماهای ما حل خواهد شد. این درست است که برخی ها ماهواره دارند اما کسی که سینما را دوست دارد قطعا به دیدن فیلم خوب به سینما می رود. پس ما باید به دنبال نوشتن و ساخت فیلمنامه های خوب برای جذب مخاطبان به سینما باشیم.