رحمان سیفی آزاد کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از درخصوص دوریاش تئاتر و حضورش بعد از ۱۲ سال در حوزه کارگردانی تئاتر گفت: متاسفانه در طول این مدت شرایط فراهم نشد تا به شکل مستقیم در کارگردانی حضور داشته باشم، البته در طی این ۱۲ سال به عناوین دیگر مانند مشاور و تهیه کننده در تئاتر حضور داشتم اما دلایلی چون به توافق نرسیدن با شورای نظارت و مرکز هنرهای نمایشی سبب شد تا در این مدت به صورت مستقیم اجرایی و با عنوان کارگردان در تئاتر حضور نداشته باشم.
وی ادامه داد: البته همیشه متنهای ارائه شده من برای اجرا پذیرفته میشد، اما مشکل نبود سالن و مشکلاتی از این دست بود که در نهایت به این ختم میشد که من نمیتوانم اجرایی داشته باشم و همیشه به بهانههایی این چنین سعی میشد تا کاری شود تا من از اجرا صرف نظر کنم.
این کارگردان در مورد انتخاب نمایشنامه «شایعات» اظهار داشت: نمایشنامه «شایعات» را به لحاظ فضای اجتماعی و البته نامی که دارد برای اجرا مناسب دیدم، چرا که علاوه بر آنچه که گفتم، این نمایشنامه دارای فضایی شاد است که با توجه به فشارهای امروز که در جامعه با آن رو به رو هستیم میتواند لحظای مخاطب را از این فشارها دور کند.
رحمان سیفی آزاد خاطرنشان کرد: اجرای کار برداشت خودم از نمایشنامه است و البته متن را برای اجرا کمی فشرده کردم که در این کار رضا گوران هم به عنوان مشاور در کنار من حضور دارد.
کارگردان نمایش «شب نشینی در جهنم» ضمن بیان اینکه این نمایش قرار است تا در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه رود، عنوان کرد: با توجه به اینکه در سالهای گذشته چندین متن برای اجرا به تئاترشهر ارائه دادم و به این علت که هر بار پاسخ قانع کنندهای داده نشد، این بار برای اجرای «شایعات» متن را به تماشاخانه ایرانشهر دادم که خوشبختانه مدیریت ایرانشهر با اجرای «شایعات» در این تماشاخانه موافقت کردند و اجرای آن را در جدول این تماشاخانه قرار دادند.
سیفی آزاد افزود: با تصویری که من برای کارم در نظر داشتم، سالن پیشنهادی ایرانشهر برای اجرای «شایعات» مناسب است، البته صحنه در متن به گونهای دیگر تصویر شده اما من به این خاطر که منی خواستم با تماشاگرام نفس به نفس باشم صحنهام را تغییر دادم که به این سالن میخورد.
نویسنده فیلمهای سینمایی «خواب زدهها» و «من مادر هستم» از عدم حمایت شورای حمایت از این کار گفت: قرارداد ما قرارداد گیشه است و حمایتی از این کار صورت نمیگیرد، متاسفانه شرایط خصوصی سازی سبب تورم بیشتری در کشور شده است و اگر مسئولان فکر جدی در مورد تئاتر و شرایط آن نکنند این هنر روز به روز از حقیقت خود دور میشود و تبدیل به حرکاتی ساده میشود، متاسفانه بسیار ناگهانی اعلام کردند که ما باید در تئاتر خصوصی شویم و همین امر لطمات بسیاری به کیفیت تئاترها زده است، خصوصی سازی سبب شده تا دکور معنای خود را در تئاترها از دست دهد، همین امر سبب شده تا بازیگران نیز به طور همزمان در چند کار حاضر شوند، این موارد باعث شده تا کیفیت آثار ما پایین آید و اینها همه از سو مدیریت نشات میگیرد.
وی ادامه داد: سرنوشت یک سیستم فرهنگی متاسفانه به در دست مسئولانی است که به این فرهنگ در بلند مدت ضربه میزند و عواقب غیر قابل جبرانی دارد، مدیران فرهنگی نباید مدیران سلیقه باشند.
این کارگردان در پایان از انتخاب گروه بازیگرانش گفت: برایم اهمیت داشت تا بازیگرانم در این کار ریشه تئاتری داشته باشند و به نقش آنها را براساس نگاه خودم و توانایی به این افراد پیشنهاد کردم.