انجمن سینمای جوان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی- است. (اینجا) دفاعیهای که در آن فرض بر آن است که «محمد آفریده» در سالهای مدیریتش، به شدت در جهت حفظ منافع جمهوری اسلامی تلاش کرده است و بعد از کنارهگیری از مسئولیتش، در مقام تهیهکننده تنها و تنها یک فیلم ضد ایرانی و خلاف منافع جمهوری اسلامی به نام «یک خانوادهی محترم» ساخته است.
نتیجهی چنین دیدگاهی به اینجا ختم شده است که بعد از حدود سه ماه از آغاز به کار سازمان سینمایی در دولت جدید، «محمدمهدی طباطبائینژاد» -قائممقام «محمد آفریده» در دوران مدیریتش بر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی که به شدت تحت تأثیر «آفریده» و در واقع مجری برنامههای اوست- به ریاست مرکز گسترش رسیده است و بدتر آنکه حتی شنیده میشود یکی از جدیترین افراد برای تصدی مدیریت انجمن سینمای جوان در دورهی جدید، شخص «محمد آفریده» است.
از این رو، این بار بر آن شدیم تا با انتشار گزارشی پیرامون عملکرد سیاه مدیریتی «محمد آفریده» در مرکز گسترش، به رئیس سازمان سینمایی که تجربه کار در فضای سینمای ایران را پیش از این نداشته است و ممکن است از این کارنامه سیاه چندان مطلع نباشد، یادآوری کنیم که «محمد آفریده» کیست و استفادهی عیان یا پشتپرده از این مدیر مسئلهساز چه تبعاتی برای سازمان سینمایی تحت امر او خواهد داشت و هشدار دهیم که قطعاً خواب بازگشت سینمای پایهی ایران به دوران سیاه و تاریک سالهای ۸۴ تا ۸۸، خوابی آشفته و غیر قابل تعبیر است.
گزارش زیر تلاش میکند با ارائهی اسناد و مدارک، نشان دهد که وقتی «طباطبائینژاد» -مدیر فعلی مرکز گسترش- مدعی میشود که «اگر نمره مستندهای ما ۱۸ باشد، نمره مستندهای شبکهی «من و تو» ۸ هم نیست.» (اینجا) دقیقاً از چه نوع مستندهایی و با چه مضامینی صحبت میکند. ما قضاوت را به شما واگذار میکنیم. شما بعد از مطالعهی این گزارش، خود قضاوت کنید که آیا شبکهی «من و تو» تا به حال توانسته تا این حد، فیلم داستانی کوتاه، بلند و مستند بر علیه ارزشهای انقلاب تولید کند یا نه؟ (رجانیوز پیشاپیش به دلیل برخی مضامین و الفاظ غیراخلاقی مطرح شده در ویدئوها که فقط جهت آگاهی از بخشی از مضامین نامناسب این آثار منتشر شده است، از مخاطبان گرامی عذرخواهی میکند.)
بخش اول) فیلمهای بلند حمایت شده توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی:
یادداشت بر زمین (۱۳۸۴): به نظر میرسد خلاصه داستان این فیلم کافی است برای قضاوت در مورد فضای نهیلیستی این فیلم: «زني كودكي مرده ميزايد. شوهرش حاضر نيست خود را ببخشد و از خدا ميخواهد دليلي براي اين فاجعه نشان دهد. روزي مردم دهكده را ميبيند كه سخت مشغول زيادهنوشي هستند و بدين ترتيب به خود ميقبولاند كه خدا فرزندش را گرفته تا از اين جهان پر از هرزگي رهايش كرده باشد. از اين روست كه رسالتي بر عهدهی خود ميبيند؛ كشتن تمام كودكان دهكده براي نجات آنان از جنگ پوچي جهان.»
این فیلم را «علی محمد قاسمی»، یکی از نزدیکترین فیلمسازان تجربی سینمای ایران به «محمد آفریده» و از دستپروردههای شاخص او ساخته است که در همان زمان، با استقبال مناسب سفارتها و جشنوارههای خارجی مواجه گردید. البته این فیلم هیچگاه در ایران اکران نشد. جالب است بدانید که دیالوگهای این فیلم را «مسعود بخشی» -کارگردان «یک خانوادهی محترم»- نوشته است.
لازم به ذکر است که «قاسمی» فیلمبردار فیلم توقیف شدهی «خیابانهای آرام» (کمال تبریزی) و فیلم زیرزمینی «از تهران تا لندن» (مانیا اکبری) نیز هست. در کارنامهی او چندین فیلم کوتاه مسئلهدار هم دیده میشود که در بخش فیلم کوتاه به آنها خواهیم پرداخت.
جالب آنکه، با روی کار آمدن «طباطبائینژاد» در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دوباره امثال «علی محمد قاسمی» که در چهار سال گذشته طرد شده بودند، بر صدر نشستهاند؛ تا جایی که همین هفتهی گذشته، جایزهی ۵ میلیون تومانی بهترین مستند سیاسی در جایزهی بزرگ شهید آوینی به «علی محمد قاسمی» رسید.
شاید بد نباشد بدانید که «یادداشت بر زمین» با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دورهی مدیریت «محمد آفریده» و قائم مقامش «سید محمدمهدی طباطبائینژاد» ساخته شده است.
«تنها دوبار زندگی میکنیم» (۱۳۸۶): «سيامك رانندهی مينيبوس است. او تصميم ميگيرد در يك فرصت چند روزه، كارهايي را كه هميشه حسرتشان را داشته، انجام دهد و در روز تولدش از دنيا برود. او كه سالها قبل عضو گروهكها بوده است، بعد از سالها تصميم ميگيرد تا از افرادي كه به دلیل گروهکی بودن، او را از دانشگاه اخراج کردهاند، انتقام بگیرد. او به همین منظور سراغ فردی مذهبي که در اخراج او مؤثر بوده است، میرود تا او را بکشد، اما از اين تصميم منصرف شده و او را رها ميكند. ولي اين فرد مذهبي، خود اسلحه را برداشته به طرف مغزش گرفته و خودش را ميكشد!»
شاید بد نباشد بدانید که این فیلم نیز با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در دورهی مدیریت «محمد آفریده» و قائم مقامش «سید محمدمهدی طباطبائینژاد» ساخته شده است.