معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در فضای کنونی، طرح تشکیل «سازمان تئاتر» این شائبه را ایجاد میکند که تحت تأثیر تشکیل سازمان سینمایی یا فضای ناشی از تغییرات مدیریتی مطرح شده و ممکن است از آن تعبیر به یک هیجان موضوعی شود.
به گزارش هنرنیوز،حمید شاهآبادی در گفتوگو با فارس در خصوص تشکیل سازمان تئاتر گفت: تشکیل سازمان تئاتر برای حوزه تئاتر کشور کار بسیار مفید و خوبی است. از ابتدای ورودم در معاونت هنری مباحثی که در این حوزه مطرح بود به عنوان موافق دنبال کردم. نه تنها به دنبال سازمان تئاتر بودم بلکه اصل موضوع ارتقای جایگاه سازمانی تئاتر در تشکیلات دولتی کار مفیدی است.
وی افزود: حال اینکه در چه بازه زمانی، چه گروهایی و با چه اهدافی این بحث را مطرح میکنند، بحثی جداگانه است اما فینفسه کار خوب و مفیدی است و میتواند به ارتقای سازمانی تئاتر کمک کند اما ممکن است خیلی از دیدگاههایی که افراد دارند و براساس آن از این انگیزه دفاع میکنند، تأمین دیدگاههای کسانی که مدافع این طرح هستند و بعضی از افراد نباشد.
*تشکیل سازمان تئاتر نیازمند بسترسازی لازم است
معاونت هنری وزارت ارشاد با اشاره به اینکه سازمان تئاتر میتواند جایگاه تئاتر در کشور را مؤثرتر و مفیدتر کند، بیان داشت: تلاشی که ما برای این کار باید انجام دهیم این است که در راستای تشکیل سازمان تئاتر مقدمات و بسترهای لازم را فراهم سازیم.
وی ادامه داد: پیشنهاد ما قبل از تشکیل سازمان تئاتر، بازنگری تشکیلاتی در شورای عالی تئاتر بود و در واقع تشکیل این شورا و تبیین جایگاه تئاتر برای مدیران کشور، تغییر فضای عمومی کشور به نفع تئاتر و دیده شدن آن و تلاش برای اینکه مسئله تئاتر تنها برای تعداد محدودی مهم نبوده و به عنوان مسئله فرهنگی کشور مطرح باشد.
شاهآبادی تصریح کرد: بنابراین صرف اینکه یک پیشنویس نوشته شود و اینکه به مجلس و دیگر جاها داده شود، کارهایی است که قبلاً انجام شده است و جوابی به آن داده نشده است، دلیل آن هم این است که به طور کلی جایگاه تئاتر در گام نخست باید تثبیت شود که در آن زمان سازمان تئاتر محصول آن میشود.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که توانستیم تأثیرگذاری تئاتر را در بدنه فرهنگی کشور به طور عملی ثابت کنیم، آن زمان سازمان تئاتر میتواند تشکیل شود؛ در زمانی که ما نمیتوانیم این کار انجام دهیم و وقتی گوش شنوایی برای شنیدن این حساسیتها وجود ندارد بنابراین تشکیل سازمان تئاتر نیازمند بسترسازیهای لازم است.
شاهآبادی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهاد تشکیل سازمان تئاتر موافق است، گفت: فکر میکنیم باید بسترهای لازم برای تشکیل آن شکل گیرد. مسیر انجام این کار به گونهای است که ابتدا باید تئاتر در کشور نقش تأثیرگذار خود را ایفا کند، سپس مدیران و سیاستگذاران کشور از این نقش مطلع و مدافع آن شوند که سازمان تئاتر محصول این اقدامات میشود.
وی اظهار داشت: برنامهها به طور مشخص در یک بازه معین در دولت دهم است که رشد جدی اجرای عمومی در سال جدید باید شکل بگیرد تا تئاتر و تأثیرگذاری او دیده و موانع آن برداشته شود و در آن زمان در قد و قامتی مطرح شود که بتواند به سرانجام رسد. تشکیل سازمان تئاتر خیلی کار خوبی است اما در کشور ما به دلیل نبود زیر ساختها برای آن شاید اصلاً بروز و ظهور نداشته باشد.
به گفته شاهآبادی ما نمیخواهیم تا آخر بحث مرغ و تخممرغ انجام دهیم، باید آسیبشناسی کنیم چرا طرحی که چند سال پیش هم مطرح شده و فرآیندی را طی کرده، اثر بخشی نداشته است و اینکه چقدر میتوان گفت این طرح متأثر از فضای ناشی از تشکیل سازمان سینمایی یا فضای ناشی از تغییرات مدیریتی است و طبیعتاً از آن به عنوان یک هیجان موضوعی تعبیر میشود.
*تشکیل سازمان تئاتر یک کار هیجانی در زمان فعلی است
وی در پاسخ به این سوال که آیا شما تشکیل سازمان تئاتر را متأثر از یک جو میدانید، بیان کرد: در چنین فضاها و هیجانهایی، ارائه چنین پیشنهاداتی که در گذشته دور، روی آن کار شده و جواب گرفته نشده است، میتواند این شائبه را به وجود آورد که این بار هم بدون کار کارشناسی وارد فضا میشویم و فقط پاسخگوی یک سری هیجانات هستیم، در حالی که ما حق نداریم که این طرح خوب را بدون بسترسازی و مقدمات لازم انجام دهیم.
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: زمانی که ما آمدیم، گفتیم ابتدا رشد اجرای عمومی تئاتر در سراسر کشور در یک بازه زمانی معین، تشکیل شورای عالی تئاتر و دخیل کردن همه سازمانهای مرتبط با این حوزه، درگیر کردن تمام فضاهای مرتبط و سپس تشکیل سازمانهای تئاتر.
به گفته شاهآبادی اگر این پروسه طی نشود این احتمال وجود دارد که ما خام دستانه به سرنوشتی که چند سال پیش در خصوص تشکیل سازمان تئاتر رخ داد، برسیم. متولیان فرهنگی نظام باید پیش از پیش در جریان اثرگذاری مفید تئاتر در کشور قرار بگیرند و محصول کار را ببینند تا میل و رغبتی به افزایش امکانات و بودجه و تشکیل یک سازمان مستقل داشته باشند.
*باید تا پایان دولت دهم به تشکیل سازمان تئاتر برسیم
وی ضمن تأکید براینکه این موضوع صرفا یک طرح بایگانی شده نیست، گفت: این طرح یک پکیج جامع است که شامل یک مجموعه اقدامات سه مرحلهای است. اگر یکی از این سه اقدام را یک ساله ببینیم، در نهایت ما تا پایان دولت دهم باید به چنین فضایی برسیم. هر اقدامی که در این کار صورت بگیرد به فال نیک گرفته میشود. بنابراین از هر جمله و اقدامی که قصد تضعیف این حرکت را داشته باشد، اجتناب میکنیم.
وی افزود: ما به عنوان معاونت هنری به طور جدی موافقیم و به محض فراهم شدن بسترهای لازم، این لایحه را به مجلس و شورای عالی اداری با بحثهای کارشناسی و اصولی و با استفاده از تجربیات گذشته ارائه خواهیم کرد و هیچ گونه کار هیجانی و تبلیغاتی روی آن نخواهیم کرد.
معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: از سیاستگذاریهایی که در ابتدا ورودم محصول یک مجموعه مطالعات کارشناسی شده، فاصله نگرفتیم، قطعاً بهتر از اینها نیز میتوانستیم کار کنیم و به طور کلی کارهای انجام شده که بینقص هم نبوده است اما این به معنای اینکه بگوییم یک عقبماندگی غیرقابل جبران داشتیم، نیست.
*رئیس مرکز هنرهای نمایشی در اسرع وقت اعلام میشود
شاهآبادی در ادامه با اشاره به این که رئیس مرکز هنرهای نمایشی در اسرع وقت اعلام خواهد، گفت: ما قطعاً بنا داریم که این دوره گذار را به عنوان تجدید قبای نیروها و بازبینی ریلگذاری خودمان و تجدید نظر در گردش اداری امور مرکز هنرهای نمایشی استفاده کنیم تا مدیریت جدید جنس کارهایش و مأموریتهایش، اصلاح و بهبود امور جاری و جزئی نباشد.
وی در ادامه بیان داشت: ما در بین چهرههای هنرمند و چهرههایی در سابقه مدیریتی در وزارت ارشاد یا در دستگاههای اثرگذار در عرصه فرهنگ فعالیت در حال رایزنی هستیم.
معاونت هنری وزارت ارشاد در توضیح دوره سرپرستی بیان داشت: دوره سرپرستی، معنایش این است که مسئول بالاتر عهدهدار امور و نظارت دقیقتر و ظریفتر میشود. در طول این مدت نظارت بیشتری در مرکز خواهم داشت و موانع کاری را رصد میکنم تا رفع و رجوع شود. تلاش داریم زمینهکاری را برای مسیر عملکرد یک مدیرکل فراهم سازیم.
*دلیل استعفای مسافرآستانه را استنباطی بیان کردم
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که چرا دلیل استعفای مسافرآستانه در برنامه مجله تئاتر از جانب شما استعفای دبیر جشنواره فجر مطرح شد، گفت: قطعا موضوعی مثل استعفای دبیر جشنواره فجر را به عنوان یکی از دلایل این موضوع را مطرح کردم، اما خود آقای مسافرآستانه به من گفت که دلیل استعفایش این موضوع نبوده است.
معونت هنری وزارت ارشاد ادامه داد: در مجموع به نظر من اگر یک استعفایی بخواهد دلایلش بررسی شود، مرجع توضیح دهند شخصی است که این اقدام را انجام داده است.
وی طی توضیحات تکمیلی در این رابطه تصریح کرد: چون همان روزی که قرار بود در مجله تئاتر حضور پیدا کنم استعفا آقای مسافر آستانه صورت گرفت، با توجه به یادداشتی در اختیارم بود و استنباطی که خودم داشتم این موضوع را دلیل این کار بیان کردم بنابراین من به عنوان مسئول نگاه و افق و برنامهای را برای تئاتر دارم و بیش از هر چیزی تأکید بر کانونهای جدی که به عنوان محور فعالیتها میتواند انجام گیرد، دارم.
شاهآبادی با اشاره به این که دلیل استعفای مسافرآستانه را در برنامه مجله تئاتر استنباطی بیان کردم، افزود: انتظاراتی که از مدیران کل خودم دارم که در فضای مختلف خواسته و یادآوری میشود. مدیرکلها این اجازه را دارند که نسبت کار و برنامه خود تصمیمگیری کنند حتی این اجازه را دارند که اگر دلشان میخواهد دلایل استعفای خود را بیان نکنند بنابراین ما براساس آن نموداری که استنباط خودمان بود دلایل استعفای مسافرآستانه را گفتیم که در جلسه خصوصی ایشان دلیل استعفای خود را استعفای محمد حیدری ندانستند اما بر این موضوع تأکید دارم که حاصل یک همفکری، تعامل و شناخت مشترک از یک موضوع است همکاری با یکدیگر، بسیار کارکردن در حوزه معاونت هنری در عرصههای مختلف کار سختی است.
وی بیان کرد: انتظارات از همه سو وجود دارد انتظارات زیادی را از مدیران دارم زیرا بازه زمانی کوتاهی را فرصت داریم، بنابراین باید یک سری از مأموریتها همان طور که قول دادم تا پایان دولت دهم به انجام برسد که واقعاً جنس دولت یازدهم از جنس مشکلات حال حاضر نباشد.
معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص مصاحبههایی که مسافرآستانه با رسانههای مختلف در رابطه با دلایل استعفای خود داشته است، بیان داشت: من هیچ مصاحبه رسمی که آقای مسافرآستانه دلیل استعفای خود را اختلاف سلیقه در نحوه مدیریت با معاونت هنری داشته باشد را ندیدم.
وی افزود: در مشاوره از کسانی نیز که مخالف دیدگاهها هستند استفاده میکنیم. ما چهرهها و ظرفیتهای زیادی را در حوزه تئاتر داریم که باید از ظرفیت استفاده شود. رابطه من معاونت هنری با جامعه تئاتر از طریق مشاور صورت میگیرد، یعنی یک مشاور بخشهایی در بخشهایی که همدل و همراه است مثل سیاستهای کلان را میگیرد، با کارشناسان همفکر خود مورد مطالعه قرار میدهد و نظر خود را اعلام میکند، هر چند صد در صد خلاف نظر رویه اجرایی مکان مورد نظر باشد، پس زمین تا آسمان فرق میکند با مدیری که نعل به نعل باید مسیری را پیگیری کند که ذیل سیاستهای کلان باشد بنابراین در زمینه مشاوره در امور هنرهای نمایشی از آقای مسافرآستانه استفاده خواهیم کرد.
*اختیارات اصل اولیه مدیریت است
معاونت هنری وزارت ارشاد در خصوص اختیارات تامی که مدیران تئاتری از آن دم میزنند اما خلافش ثابت میشود، گفت: سیاستهای معاونت هنری، قوانین و محدوده اختیارات مسئولان و مدیران روشن است؛ خوشبختانه بر خلاف بعضی دیدگاههایی که شاید از واقعیتهای درون عرصه مدیریتی فاصله داشته باشد، آنچه که اتفاق میافتد ذیل یک گردش کار مصوب است که در داخل معاونت هنری شکل گرفته است.
وی در ادامه بیان داشت: ما از ابتدا شیوههای اجرایی داخل مجموعه را بازنگری کردیم و این شیوهها معیار قرار گرفته و همه افراد در داخل آن چیدمان شدند. دبیران جشنواره، مدیران کل در چارچوبی معین وظایف خود را انجام میدهند. برخی هم در طول مسیر شاید نتواند ادامه دهند و یا ما نخواهیم آنها را همراهی کنیم.
شاه آبادی تصریح کرد: قطعا مسئولیتیهایی که به افراد داده میشود باید به ازای آن اختیارات وجود داشته باشند که ابتداییترین اصل مدیریتی است. امیدواریم دوستانی که با مجموعه معاونت هنری کاری را آغاز میکنند تا پایان راه در سر مسیری که تعریف و تثبیت شده، کار خود را ادامه دهند.