فرم ساختاری موسیقی فیلم اگر با صرف وقت، انرژی و سلیقه همراه باشد با تناسبات تصویری و احساسی فیلم همراهی خیره کننده ای خواهد داشت و اگر برای موضوع موسیقی فیلم اهمیت قائل نشد آن وقت است که به کلیشه ها روی می آوریم. کلیشه هایی که سوز غم را با نوای سه تار صحنه های تراژیک را ملودی ویلون و ورود قهرمانان قصه را با صدای زنگ زورخانه به نمایش می گذارد.
هنجار شکنی در هر شکل از هنر جدای از اینکه با موفقیت رو به رو شده و یا محکوم به شکست شده است کار مقبول و مورد پسندی است در عرصه موسیقی فیلم هم هنجار شکنی های متعددی اتفاق افتاده که به طبع برخی موفقیت آمیز و برخی دیگر محکوم به شکست شده اند اما همین تلاش ها ایجاد حرکت می کند و در نمونه های موفق این هنجار شکنی ها دیگران را مجاب می کند تا از کلیشه ها فاصله بگیرند و وقت و هزینه بیشتری برای موسیقی فیلم بگذارند.
البته این را نمی توان نادیده گرفت که احساسی که در فیلم وجود دارد نیاز به نماینده موسیقایی مخصوص به خود را دارد و همواره در ذهن ما نوای سه تار حزن آلود صدای ضرب زورخانه و زنگ اسطوره ای اما سوال اینجاست که آیا نواهای دیگری برای این احساسات وجود ندارد و آیا از موسیقی تلفیقی نمی توان برای فیلم های ایرانی استفاده کرد؟
هر کاراکتر در فیلم را نباید یک انسان تک بعدی فرض کرد هر انسان پیچیدگی های ذهنی خاص خود را دارد بنابر این موسیقی یک فیلم با کاراکترهای انسانی مختلف را نباید ساده انگاشت و پیچیدگی های ساخت موسیقی را نادیده گفت. هر شخصیت نوای خاصی دارد و با تفاوت احساسات شکل خاصی از این نوا به گوش می رسد.
موسیقی فیلم تنها به روایت احساسات و شخصیت های داستان محدود نمی شود بلکه به روند پیشروی فیلم هم کمک می کند انتقال حس تردید در فضای سردرگمی که از چیدمان و دکوپاژ گرفته تا ظريف ترين تغييرات ملوديك، ريتميك، هارمونيك، يا اركستراسيون به انتقال این حس کمک می کنند.
البته در کنار اهمیت های ذکر شده که نیازمند توجه فیلمساز است میزان برقراری ارتباط آهنگساز با اثر خلق شده اهمیتی دو چندان دارد. نحوه کار تولید موسیقی در آثار سینمایی به دو شکل انجام می شود در حالت اول اثر خلق شده و آهنگساز بعد از دیدن فیلم سعی می کند موسیقی هماهنگ با صحنه های خواسته شده را خلق کند و در حالت دوم آهنگساز از ابتدای خلق اثر همراه گروه پیش می رود و حتی در رابطه با وجود یا عدم وجود موسیقی در بخش های مختلف نطر می دهد که البته شکل دوم همکاری قابل قبول تر و موثرتر است.
کیفیت ساخت موسیقی را شلوغی اثر و وجود چندین نوع ساز یا حتی حضور یک ارکستر سمفونیک تعیین نمی کند، گاهی حتی یک ملودی ساده با ترکیب بندی تک سازی یا دو سازی می تواند موسیقی ماندگاری را خلق کند. به شرط آنکه موقعیت های احساسی فیلم به درستی درک و منتقل شود.