به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلمهای ویدئویی؛ «علی علایی» رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: با مرور دورههای اخیر جشنواره فیلم فجر و حضور در بخش فیلمهای ویدئویی همیشه نظرات متضادی در رابطه با چرایی این نوع فیلمها در جشنواره فیلم فجر مطرح بوده به خاطر اینکه خودمان شاهد بودیم وقتی فضای جشنواره فیلم فجر در اختیار سینمایی قرار میگرفت، سالنهای نمایش فیلمهای ویدئویی با اقبال زیادی روبرو نبودهاند بهجز چند فیلم که آن هم بیشتر بخاطر شهرت نام فیلمساز بوده است بنابراین این جداییسازی توانست این نقیصه را رفع کند.
وی افزود: ساماندهی و ایجاد جشنوارهای به نام جشنواره فیلمهای ویدیویی خودش یک حرکت مثبت است و معتقدم باید برای هر محصول فرهنگی یک جشنواره در شأن و منزلت آن داشته باشیم و چون ما تاکنون برای فیلمهای ویدئویی، جشنواره خاصی نداشتیم لذا برگزاری این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است و میتواند به عنوان یکی از سرمایههای سینمایی کشور در سالهای آینده مطرح شود.
وی همچنین گفت: من از ابتدای برگزاری این جشنواره، حضور داشتم بهخاطر اینکه معتقدم تولد این جشنواره بسیار مبارک و نیاز جامعه سینمایی بوده است و باید این اتفاق میمون را به همه دستاندرکاران دستمریزاد گفت.
این منتقد اظهار داشت: سال گذشته که تعداد فیلمهای بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر از عدد خاصی بالا رفت و به ۳۵ عنوان رسید وقتی این فیلمها نمایش داده شد بسیاری از همکاران من معتقد بودند که برخی از این فیلمها اصولاً فیلم سینمایی محسوب نمیشوند و استاندارد جشنواره مثل فیلم فجر را که بخش فیلمهای سینمایی اکران است را ندارند و باید در جشنوارههای دیگری حضور داشته باشند.
حالا این جشنواره متولد شده است لذا من عدم استقبال برخی از این دوستان را نسبت به جشنواره را نمی دان و برای آن پاسخی پیدا نمی کنم بنابراین آن فیلم هایی که قرار بوده در جشنواره فیلم فجر نباشند حالا در جشنواره فیلم های ویدیویی حضور دارند پس باید این فیلم ها را در این جشنواره دید و نسبت به نامشان داوری کرد. همانطور که ما معیارهای سینمایی، هیچ وقت فیلم کوتاه را داوری نمی کنیم.
علایی در مورد معضلات فیلمهای ویدئویی گفت: یکی از معضلات اینگونه آثار این است که از ابتدا بودجه این فیلمها با بودجه کم شروع شد و این معضل را به همین دلیل دامن زد که همواره فیلم ویدئویی یا سیاه مشق است یا کارگردان حرفهای در فواصل فیلمهای بلند، فقط برای گذران زندگی به این فیلمها روی میآورد اما ما به جد، شاهد بودیم که خیلی از فیلمسازان توانسته بودند با همان بودجه کم، فیلمهای مناسبی تولید کنند یکی از اتفاقهای خوب جشنواره فیلمهای ویدئویی بحث «کشف استعداد» است که میتوان بیشتر شاهد این استعدادها باشید کما اینکه بخشهای ویدئویی جشنوارههای دنیا هم با همین نیت برگزار می شوند.
وی همچنین گفت: یکی از دلایل حضور من در این جشنواره بیشتر این است که شاهد فیلمهای فیلمسازان جوانی باشیم که قبلاً فیلمهای کوتاه تولید کردهاند و الان ببینیم در ساخت فیلمهای بلند ویدئویی میتوانند یک قصه را در زمان ۹۰ دقیقه تعریف کنند؟ ایماژ و روایت را شناختند؟ بنابراین دیدن فیلم از یک فیلمساز جوان برای من هیجانانگیزتر از دیدن یک فیلمساز کهنهکار خواهد بود.
علایی تأکید کرد: باید بپذیریم که فیلمهای ویدئویی از دل صنعت دیجیتال بیرون آمده است، این صنعت در حال حاضر دارد عرصههای تولید آثار فرهنگی و هنری را تحت شعاع قرار میدهد و فرآیند تولید محصولات فرهنگی را با انقلابی مواجهه کرده است و سینما هم از این قاعده مستثنی نیست. باید قبول کنیم که سینمای آینده، سینمای دیجیتال است و روزی به همین نزدیکی، آپاراتهای سنگین و حجیم ۳۵ میلیمتری از بدنه سینمای حرفهای رخت بربندند.