به گزارش هنرنیوز؛ رضا بابازاده رئیس اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خصوص برگزاری جشنواره هنر محیطی تهران و ضرورت برگزاری این جشنواره اظهارداشت: در طول سالهایی که سازمان زیباسازی به عنوان متولی زیباسازی فعالیت داشته است، از هنرهای شهری به عنوان یکی از مهمترین ضرورتهای ساختار شهری سعی شده است به اشکال مختلف استفاده شود تا جوابگوی نیازهای موجود در شهر باشد.
وی افزود: این جریان ساختاری شهر تهران رو به توسعه اما ناهمگون است که انطباق آن با هنرهای شهری منجر به محدودیتهایی میشود اما ما به این مسئله واقف شدیم که هنرهای شهری به لحاظ محتوایی خصوصاً هنرهای تصویری در محیط تنها در قالب نقاشی، گرافیک محیطی و مجسمه قرار ندارد و گستره نگاه شهر به هنر ابعاد گوناگون دارد.
بابازاه تصریح کرد: محیط شهری نیز به عنوان یکی از بسترهای ارائه آثار هنری با مشکلاتی در ساختار شهری رو به رو است و نیازهایی وجود دارد که با لحاظ اجتماعی باید در شهر مرتفع شود تا این هنرهای شهری و محیطی نقش خود را به خوبی ایفاء کنند.
وی ارتقاء سطح فرهنگی و هنری مردم را یکی از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد وگفت: در تعریف هنر محیطی رابطه و سازگاری با طبیعت دیده میشود که چگونگی این ارتباط، چیستی و چرایی آن در این جشنواره پاسخ داده میشود.
رئیس اداره نقاشی سازمان زیباسازی تهران خاطرنشان کرد: میخواهیم هنر محیطی را در سطح شهر تهران تجربه کنیم،سالهاست که کارهایی را انجام میدهیم که میتواند نمونه هنر محیطی محسوب شود ولی تداوم این برنامه ها مهم است و سعی داریم در قالب این جشنواره گستره هنر محیطی را بیشتر کنیم که البته به صورت آزمون و خطا ممکن است به شهر هم آسیبهایی وارد شود اما تجربه این کارها،رویکرد کلی را تصحیح میکند و ضمن حفظ این هنرها در میان سایر هنرهای شهری و پیشرفت آن در طول سالهای آتی، منطبق بر ساختار شهری نیز خواهد شد.
وی تاکید کرد: هنر محیطی باید بتواند خود را به درستی به مخاطبانش معرفی کند چرا که دولتی شدن هنرها آنها را از مسیر خود منحرف میکند ولی در سازمان سعی بر این است که ضمن حفظ ساختار و تعریف اصلی هنر محیطی در جهت بارور کردن آن نیز گام بردارد.
همچنین در ادامه سخنان رضا بابازاده رئیس اداره نقاشی سازمان زیباسازی شهرداری تهران ، احمد نادعلیان هنرمند محیطی با اشاره به چهل دوره برگزاری جشنواره هنر محیطی در نگارخانه پلور ،جزیره هرمز و دیگر استانهای کشور اظهارداشت: تاکنون چهل و یک دوره جشنواره محیطی در منطقه پلور، جزیره هرمز و دیگر استانهای کشور برگزار شده است که گاهی میزبانی این جشنواره را در استانهای مختلف نهادها و سازمانهای مردم نهاد بر عهده داشتهاند و با وجود دیر اقدام کردن برای برگزاری این جشنواره در تهران، به دلایل مهمترین رویداد هنر محیطی نیز محسوب میشود.
وی ادامه داد: در یک نقطه کانونی و مقطع مهم زمانی که شب عید است در مرکز تهران این جشنواره برگزار میشود و این زمانی است که همه مردم در تکاپوی سال نو هستند و در حالی که هنرمندان همیشه در این مقطع زمانی در انزوا و خلوت خود دور از شهر هنر محیطی انجام میدادند، این بار هنرشان را به سطح شهر و به میان مردم میآورند.
نادعلیان خاطرنشان کرد: هنرمندان منتخب شرکت کننده در این جشنواره اغلب در جشنوارههای متعدد محیطی حضور داشتهاند که در مجموع شامل ۳۵ هنرمند و گروه هنری هستند که از روز ششم اسفندماه کارشان را در ضلع جنوبی پارک لاله آغاز خواهند کرد و در مجموع بیش از ۴۰ هنرمند به همراه ۲۰ دستیار در این جشنواره حضور دارند.
وی عنوان داشت: در تعریف هنر محیطی ، دو تعریف مختلف از این هنر را در شهر تهران دنبال میکنیم اول آن که آثار این جشنواره باید با محیط شهری و عمومی سازگاری داشته باشند و در اجرای این آثار به رویکرد زیست محیطی آثار نیز توجه شود و اثر هنری محیط زیست را مخدوش نکند که این موضوع اهمیت بسیار زیادی در این جشنواره دارد و در راستای رویکرد زیست محیطی هنر محیطی تاکنون چند جشنواره با عنوان اثر هنری از دور ریختنیها برگزار شده است که امیدوارم در شهر تهران نیز به آن توجه شود.
این هنرمند اضافه کرد: مجسمه و نقاشی دیواری به تنهایی پاسخگوی نیاز انسان امروزی نیست و مردم شیوههای هنری با بیانی متفاوت را در رسانهها میبینند که دوست دارند آنها نیز این شیوهها را تجربه کنند و معتقدم که آذینبندیها و تزئیناتی که در مناسبتهای مختلف در سطح شهر انجام میشود شکلی از هنر محیطی در سطح نازل آن است که با توجه به ازدیاد این مناسبتها و آذینبندیها به خودمان جرأت دادیم تا برگزاری جشنوارهای از هنرهای محیطی را به سازمان زیباسازی پیشنهاد کنیم تا این آثار و آذینبندیها هنرمندانهتر و در سطح حرفهای تری انجام شود و هنرمندان محیطی نیز بتوانند هنرشان را به محیط شهری بیاورند.
وی یادآورشد: مسئولان مناطق مختلف شهرداری تهران میتوانند از این آثار دیدن کنند و اگر تمایلی به اجرای این آثار در مناطق خود دارند با هماهنگی هنرمند آن ویرایش مناسب و درخوری از آن اثر متناسب با محیط جدید به شکل شایستهای اجرا شود و به صورت غیرحرفهای و تقلیدی با کیفیت نازل کپی و تکثیر نشود. همچنین به فاصله کوتاه ۴ روز بعد از افتتاح این جشنواره،نمایشگاهی از عکسها و آثار ویدئویی جشنواره را در ایستگاه ۲ مترو شامل ایستگاه چهارراه ولیعصر و تجریش برپا شده و به نمایش درخواهد آمد تا اگر مردم در روزهای پایانی سال وقت سر زدن به گالریها و محیطهای هنری را ندارند، این بار هنرمندان آثارشان را در معرض رفت و آمد مردم قرار دهند و پنجرههایی را رو به مخاطب باز کنند تا شاهد هنر در طبیعت باشد.
نادیان گفت: ما اولین گروهی هستیم که هنر معاصر و پیشرو را به میان مردم در ایستگاههای مترو میبریم و همان طور که زمانی شهرداری برای گلکاری پارکهای شهر با مشکل تخریب و از بین بردن گلها مواجه بود و تصمیم گرفت آن قدر گل کاری انجام دهد تا مردم دیگر علاقه و نیازی به چیدن آنها ا حساس نکنند،ما نیز به عنوان هنرمندان محیطی که با هنر میرا سروکار داریم خسته نخواهیم شد و اگر آثارمان در اثر ناآگاهی تخریب شد، این آمادگی را داریم که دوباره آن را با رویکرد و شکل جدید بازسازی کنیم.
وی در پایان ابرزادشات: علیرغم نظر سازمان مبنی بر اعلام فراخوان عمومی من معتقد بودم که باید از کسانی که تجربه کار در زمینه هنر محیطی را دارند دعوت شود تا تهران را به میدان آزمون و خطا تبدیل نکنیم چرا که معتقدم کسی که ۴۰ بار در جشنواره هنر محیطی به صورت خودجوش حضور داشته است حق شرکت در این جشنواره را نیز دارد با این حال من به عنوان دبیر جشنواره تشخیص دادم که همه علاقهمندان برای حضور در این جشنواره پاورپوینتی مبنی بر سوابق خود در زمینه هنر محیطی ارائه کنند که با این گزینش برخی از هنرمندان نقاش و مجسمهساز را نیز در ترکیب شرکتکنندگان جشنواره داریم.