رئيس فرهنگستان هنر در آستانه برگزاري نمايشگاه كتاب در خصوص آثاري كه در فرهنگستان هنر به چاپ ميرسد گفت: فرهنگستان هنر براي چاپ آثار فاخر ايراني، چشماندازي سي ساله را در نظر گرفته است.
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، محمدعلي معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر، ديدگاه خود را نسبت به انتشار كتاب در فرهنگستان هنر ابراز داشت و در خصوص برنامهريزي براي تكامل آثار هنري تصريح كرد: اگر كارگردان اين امر من باشم به اين مجموعه يك سيدي از دكلمه گوينده با صدا و بيان خوش نيز ميافزايم و باز براي زيباتر شدن آن، دو سه اثر موسيقايي متناسب، برگرفته از همان اشعار، به آن اضافه و سپس آن را با جلدي شايسته روانه بازار ميكنم كه تقريبا ميشود گفت اين اثر، «كتاب كامل» است كه هنرمند به همه شيوهها در آن تصرف دارد.
معلم با ذكر اين مطلب كه امروز سفارشات براي مردم عادي تدارك ديده ميشود، ادامه داد: بسياري از نسخ خطي كه از گذشته به يادگار مانده به سفارش اميران و پادشاهان تهيه شده. در گذشته اين آثار با خط، تذهيب و نگارههاي زيبا تهيه ميشد، يعني براي تهيه يك كتاب چندين هنرمند به خدمت گرفته ميشد تا نتيجه آن براي قشري خاص به نحو احسن باشد؛ اما امروز برآنيم تا تمامي اين هنرها يكجا به چشم مردم كشيده شود و از سوي ديگر بهانهاي براي دوام و بقاي هنر ايراني باشد، در واقع سفارشات براي همه مردم تدارك ديده شود.
وي با ذكر اين نكته كه بسياري از كتب فاخر ايراني در كتابخانههاي ما در حال خاك خوردن و در معرض نابودي است و بايد در اختيار همه مردم و به خصوص هنرمندان قرار گيرد؛ در خصوص چاپ اين آثار و احياء آن موكدا گفت: چرا بايد بسياري از كتابهاي خطي و فاخر ايران در كتابخانهها نگهداري شود، حال آن كه بسياري از هنرمندان، به شيوهها و هنرهاي آن احتياج دارند. ما در عصر و زمانه خود نوازندگان چيره دستي داريم كه كم از نوازندگان گذشته نيستند؛ ولي بسياري از آنها نميتوانند آهنگسازي كنند. چرا در كنار نام شاعرانمان امروزه عنوان حكيم نداريم، چون در واقع امروزه ما بيشتر مباشران هنري داريم و ميان هنر و حكمت ما فاصله ايجاد شده. همه اينها بر ميگردد به اين نكته كه ما فنون و روشهايي را كه هنرمندانمان در گذشته استفاده ميكردند، در اختيار نداريم، چرا كه بسياري از اين نسخ خطي در كتابخانههاي ما در حال خاك خوردن و در معرض نابودي است.
علي معلم درباره رسالت فرهنگستان هنر در زمينه چاپ و تصحيح اين آثار گفت: زماني كه ما با اين خلأ مواجه ميشويم، رسالت فرهنگستان نمود پيدا ميكند. ما در فرهنگستان هنر در حال برنامهريزي، حداقل براي بيست تا سي سال آينده هستيم تا بتوانيم در واقع با چاپ و تصحيح مجدد اين آثار، آنها را احياء كنيم و در اختيار تمامي مردم قرار دهيم. در اين زمينه ميخواهيم به همان شكل موضوعي عمل كنيم. در اين شرايط فرهنگستان وظيفه خطيري را برعهده دارد تا جايي كه برخي از ما، آرزو ميكرديم كه كاش در اين زمانه نبوديم تا وظيفه به اين بزرگي را بر دوش داشته باشيم.
وي افزود: ما براي سال آينده پيش بيني كردهايم تعدادي كتاب كامل با معيارهاي شاهكارهاي گذشته با قيمتي مناسب و با فهرستي كامل، به چاپ برسانيم. فرهنگستان هنر با ابزار جديدي كه در دست دارد ميتواند اين آثار را به نحوي به دست مردم برساند كه بهانهاي براي بياعتنايي به خواندن كتاب نداشته باشيم.
رئيس فرهنگستان هنر ادامه داد: ما كشوري هستيم با فرهنگي غني. مرزهاي فرهنگي ما بسيار فراتر از مرزهاي سياسيمان است. بسياري از انديشمندان ما خارج از مرزهاي سياسي فعليمان قرار دارند؛ ولي متعلق به هنرهاي ايراني و آريايي هستند. وظيفه ما حفظ ، احياء و شناساندن اين فرهنگ به تمامي
معلم ادامه داد: ما بايد اين فرجه و فرصت را ايجاد كنيم كه يك بار ديگر هنرهاي سنتيمان را ارزيابي و بازخواني و از آن صيانت كنيم. برخي از اين آثار عتيق است و عتيق را جزو گنج ميشمارند و اين گنج را امروزه در موزه نگهداري ميكنند. يعني اين آثار در دست همگان نيست؛ ولي اگر كوشش كنيم و برنامه ريزي داشته باشيم كه اين گنج را در اختيار مردم قرار دهيم، كار تازهاي را بنا گذاشتهايم.
وي برنامهريزي فرهنگستان هنر را بسيار پايهاي و آرماني دانست و ابراز داشت: برخي از سازمانها و موسسات فرهنگي-هنري برنامهريزي خود را بر مبناي اجراي برنامههاي فرهنگي و هنري ميگذارند؛ اما فرهنگستان هنر، فرصتها و برنامههاي آرمانيتري را پيش رو دارد و آن پژوهش ، احياء و ارائه دستاوردهاي هنر ايراني به صورت مكتوب است.
وي در همين زمينه ادامه داد: در گذشته عده خاصي باسواد بودند و كتاب منحصر به گروهي خاص بود؛ اما امروزه همه مردم آگاه و با سوادند، به همين خاطر دوست دارند در زمينههاي هنري پژوهش كنند. اين آرمان و آرزوي ماست كه بتوانيم روزي تمامي اين هنرها را با چاپ آثار كامل، در اختيار همه قرار دهيم و زمينه را براي تحقيق و پژوهشهاي آينده فراهم كنيم.
علي معلم درباره اين كه فرهنگستان هنر ميتواند يك ايدهپرداز باشد گفت: در بسياري موارد گام اول مهم است. ما ميخواهيم اين نگاه آرماني را در خصوص چاپ و احياء آثار به عمل نزديك كنيم تا اين حركت پايهاي باشد براي ديگران.
وي، بازخواني كتابها و تهيه فهرستي برايشان را از امور مهم و سنگين بر شمرد و گفت:متأسفانه در چاپ مجدد بسياري از آثار در ايران بازنگري صورت نميگيرد، حتي بسياري از آثارمان فاقد فهرست هستند. اگر كسي بخواهد در مورد مطلبي پژوهش كند بايد زمان بسياري را به هدر دهد تا بتواند مطالب مورد نظر خود را پيدا كند. حال اگر اين منابع داراي فهرست بود، اين زمان به هدر نميرفت و مطالب بيشتر و جامعتري را مييافت.
وي سنديت و پيشينه آثار تاريخي را يكي از مهمترين اصول نشر دانست و در خصوص چاپ مطالب توسط فرهنگستان عنوان كرد: متاسفانه تا به حال درباره پيشينه و سنديت بسياري از آثاري كه در دنيا به چاپ رسيده سئوال نشده است؛ به عنوان مثال اگر تاريخ تمدني نگاشته شده تا به حال كسي نپرسيده مطالب آن تا چه حد سنديت دارد. اما ما در فرهنگستان هنر، به دنبال سنديت بيشتري هستيم. در واقع قصد داريم مطالبي كه توسط ما منتشر ميشود، مطالبي باشد كه شكاف ميان هنرمند و حكمت هنرياش را بردارد، نه آن كه بر اين شكاف بيافزايد. در واقع ما ميخواهيم علم با سنديت بيشتري به نسلهاي بعدي انتقال يابد.
وي در پايان، فرهنگستان هنر را به عنوان مامن و پناهگاه انديشهها دانست و گفت: امروز فرهنگستان هنر، پناهگاه انديشه و بزرگترين تفرجگاه انسان است؛ چرا كه هيچ مأمني بالاتر از هنر براي انسان وجود ندارد.