زیستن از سر عادت و تکرار
به بهانه اکران فیلم «مرد، زن، زندگی»؛
زیستن از سر عادت و تکرار
فیلم سینمایی «مرد، زن، زندگی» روایتی از زندگی آدم‌هایی است که تنها از سر عادت و تکرار روزانه در كنار همدیگر زندگی می‌كنند و محبت و علاقه ای برای ادامه يک زندگی مشترک در آنها وجود ندارد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵

فیلم سینمایی «مرد، زن، زندگی» ساخته «مهدی ودادی» با فیلنامه ای از «زامیاد سعدوندیان» این روزها در حال اکران عمومی در سینما است. ودادی تاکنون در سینما فیلم هایی چون :«پسران مهتاب» ، «ستاره های سربی» و «بيا با من» را ساخته است و فیلم سینمایی«زن، مرد، زندگی» چهارمین فیلم سینمایی وی است و روایت زن و شوهری جوان است كه در پنجمين سالگرد ازدواجشان با مشكلی بزرگ روبه‌رو می‌شوند. فرهاد در پنجمين سالگرد ازدواجش تصميم به ترک همسرش ليلی می گيرد.اين تصميم فرهاد حوادث ناگواری را به همراه دارد که در پايان مسير زندگی آنها را تغيير می دهد. فیلم تلاش می کند که بتواند تصویر درست و قابل باوری از زندگی مشترک جوانان در مواجهه با مشکلات خانوادگی و شخصیتی ارائه دهد . در واقع دراین اثر فیلمساز با تمرکز برروی نمایش مشکلات جوانان در جامعه کنونی و زندگی زوج های جوان و پرداختن به این نکته مهم که برای رسیدن به پختگی و غلبه بر مشکلات زندگی زوج های جوان باید تمام همت و تلاش و کوشش خودرا به کارگیرند و به این فکر نکنند که اگر مشکلی در زندگی زناشویی به وجود آمد تنها راه پایان دادن به این مشکل «طلاق» و«جدایی» نیست و نمی توان با فرار کردن از مشکلات بر آنها چیزه شد.
فیلم سینمایی «مرد، زن، زندگی» با تمرکز برروی نهاد تاثیرگذارو مطرحی چون خانواده به عنوان بنيادی‌ترين بنيان اجتماع، تلاش می کند که بتواند با پرداختن به موضوعی قابل بررسی برای كشف آسيب‌های انسانی و ارائه راهكار در جهت جذاب شدن سینما گام بردارد. فیلم همچنین به زندگی افرادی می پردازد که به جای فکر کردن برای برطرف کردن مشکلات کوچک و بزرگ زندگی خود ، راه و هدف اشتباهی مانند طلاق را برمی گزینند و همین راه اشتباه هم باعث می شود که فرد اشتباه کنند و نسبت به شناخت و حل و فصل آنها کوشش نکند. در واقع دید منفی و مایوسانه داشتن نسبت به هر چیزی برای زن و مرد یک خانواده برای به دست آوردن یک عشق و زندگی زناشویی واقعی نمی تواند کارآیی لازم را داشته باشد. این درام خانوادگی ناگفته‌های ميان زوج‌های جوان را مطرح كرده است.از سویی دیگر در سینمای ایران در طی دو تا سه اخیر شاهد هستیم که فيلم‌های خانوادگی كه به مسائل روز جامعه با نگاهی کالبد شکافانه و آسيب‌شناسنه می پردازند ، کمتر ساخته شده اند و در مقابل ساخت انبوهی از فیلم های خانوادگی را ما در سال های گذشته درسینمای ایران داشته ایم که به شکل سطحی و ضعیفی عموما به روابط دختران و پسران جوان می پرداختند و در اغلب این فیلم ها شاهد این بودیم که پسری به شکل اتفاقی با یک دختر آشنا می شود و آنها بعد از مدتی قصد ازدواج دارند اما مشکلاتی به وجود می آید انها مجبور به فرار برای ازدواج می شوند و بعد از مدتی تنها راه ماندن در کنار یکدیگر فرار از کانون خانواده است.
فیلم سینمایی «مرد، زن، زندگی» روایتی از زندگی آدم‌هایی است که تنها از سر عادت و تکرار روزانه در كنار همدیگر زندگی می‌كنند و آن محبت و علاقه ای كه برای يک زندگی مشترک جذاب و آتشین لازم است ، وجود ندارند. فیلم به درستی به مشكل کنونی جامعه ما یعنی عدم برقراری دیالوگ بین زنان و مردان جوان و زیاده خواه اين دوره از زمانه می پردازد .كه با هم صحبت نمی كنند و مسائل‌شان را طی يک گفتمان حل و فصل می كنند هر چند فیلم تلاش می کند به مخاطب یادآوری کند که اگر مشكلات خانوادگی ريشه یابی و حل و فصل نشوند . توانایی از بین رفتن آنها را شاید هیچ فردی نداشته باشد. ازطرفی مشکلات خانوادگی و ضرورت مقابله با فضای آسیب ‌زدایی آن بیش از گذشته ها برای زوجین و خانواده ها خطرناک شده است. نبود دیالوگ بین زن ومرد به دلیل نبود تفاهم و درک متقابل امکان بروز مشکلات جدی و جدایی را برای زوج‌های جوان به وجود می‌آورد.
جدایی که امروزه در برخی از خانواده ها برای زوجین شاید به وجود آید و رسانه هایی مانند سینما و تلویزیون به درستی می توانند در فرهنگ سازی وآگاهی مردم تاثیرگذار باشند و در این فیلم می بینیم که فیلمنامه نویس و کارگردان با پرداختن به زندگی چند جوان از جامعه معاصر کنونی در کنار نمایش ضعف ها واشتباهات آنها به ارائه راه حل و چاره‌جویی برای حفظ بنیان خانواده و زندگی زناشویی می پردازد. وجود آسیب‌های تاثیرگذاری چون طلاق و جدایی به ایجاد تنش در زندگی خانوادگی منجر می‌شود و فیلم هم در این جهت تلاش کرده که بتواند مخاطب سینما را هر چند اندک با این گونه مشکلات خانوداگی آشنا کند. هر چند فیلم ضعف ها واشکالاتی نیز دارد اما با تمام این وجود به نظر می رسد که تا حدودی می تواند پیام اصلی خود را به مخاطب انتقال دهد.

کد خبر: 58059
Share/Save/Bookmark