به گزارش هنرنیوز، در نشست پرسش و پاسخ فیلم «یك روز دیگر» كه شب گذشته (جمعه،۲۱ بهمن ماه ) در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد، حسن فتحی با تشکر از خبرنگاران خاطرنشان کرد: سینمای ایران کم مشکل ندار،د اما وجود خبرنگاران باعث شده تا سره از ناسره ، عدالت از بی عدالتی تشخیص داده شود که این مایه ی تسلی خاطر و آرامش خبرنگاران و دستاندرکاران سینما است . جای یک تندیس بلورین برای تشکر از خبرنگاران خالی است.
«ناتالی ماتی» بازیگر فرانسوی این فیلم هم درباره حضورش در «یك روز دیگر» گفت: در «مدار صفر درجه» با حسن فتحی كار كرده بودم و او را میشناختم و قبول كردم در این فیلم حضور داشته باشم.
وی افزود: همسر من ایرانی است و زیاد به ایران میآیم و سینمای ایران را دوست دارم و علاقمندم این آثار در فرانسه اكران شود.
عزیزالله حاجی مشهدی – منقد سینما – دربارهی این فیلم گفت : با دیدن این فیلم خستگی از تن ما بیرون میرود چرا که فیلمی را می بینیم که به زبان سینما نزدیک است. . فتحی همانند فیلم پستچی سه بار در نمی زند ، چند داستانک را با پیوندی ظریفی و با یک رابطهی معقول و منطقی به هم پیوند داد.
وی اضافه کرد : در شخصیت پردازی این فیلم نکته ظریف این است که خیلی به شخصیت آدمها
” پاریس محل اجتماع قومها و آدمهایی با جغرافیای متفاوت است و به همین دلیل آنجا را به عنوان لوكیشن فیلم «یك روز دیگر» انتخاب كردم. “
نزدیک نمیشود و دورنمای کاملی از آنها می دهد در این فیلم قهرمان و ضد قهرمان وجود ندارد.
این منتقد تصریح کرد: مهم ایدهی تکراری نیست بلکه محرک بودن ، جذاب بودن و نوع نگاه به سوژه مهم است . در این فیلم با یک دید فلسفی متوجه محقر بودن حوادث میشویم.
حسن فتحی دربارهی شكلگیری «یك روز دیگر» گفت: حدود شش سال پیش كه برای مجموعه «مدار صفر درجه» در پاریس بودم یكی از غروبها مشغول قدم زدن در شهر بودم كه گروهی را در حال خواندن ترانه «بیبی، بیبی» دیدم و بعد از دقایقی حدود ده پانزده ملیت و نژاد در قالب تعداد زیادی از آدمها شروع به خواندن این ترانه كردند .
وی اظهارکرد: همان موقع فكر كردم پاریس به دلیل ویژگیای كه دارد شهری است كه عصاره و چكیدهای از جهان تلقی میشود كه در حال تردد در آن هستم. پاریس محل اجتماع قومها و آدمهایی با جغرافیای متفاوت است و به همین دلیل آنجا را به عنوان لوكیشن فیلم «یك روز دیگر» انتخاب كردم.
کارگردان«یك روز دیگر» افزود: آن موقع فكر كردم اگر بزرگواری جلو آمد میتوانم این سوژه را در پاریس بسازم كه خوشبختانه آقای شمسیان پیش قدم شدند.
حسن فتحی در پاسخ به سوالی درباره مناسب بودن داستان این فیلم برای یك فیلم كوتاه گفت: این فكر میتوانست یك فیلم كوتاه باشد، اما من به دنبال ساخت فیلم بلند بودم تا آدمهایی مختلفی را ببینیم.
این كارگردان تصریح کرد: علاقمندم قالب و سبكهایش متفاوت باشد .آنچه پیرامون من است اهمیت دارد و دوست دارم صادقانه كار كنم و سفارشی نباشم و تنها به صدای دلم گوش كنم. امیدوارم این روند در كارم ادامه داشته باشد.
وی گفت: ساخت «یك روز دیگر» شبیه معجزه بود و بارها ممكن بود این فیلم ساخته نشود.
در پایان حسن فتحی از حاضران خواست اصغر فرهادی را به دلیل اینكه اعتباری برای سینمای ایران شده است، تشویق كنند.