بسیاری از سازمان ها و افراد غیرمتخصص در مورد سینما نظر می دهند
احمد کاوری مطرح کرد؛
بسیاری از سازمان ها و افراد غیرمتخصص در مورد سینما نظر می دهند
احمد کاوری کارگردان سینما گفت: متاسفانه بسیاری از سازمان ها و افراد غیرمتخصص در مورد سینما نظر می دهند و می خواهند نظرشان را هم اعمال کنند. برخی سوء تفاهم ها درباره فیلم های اجتماعی مطرح می شود که درست نیست.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۰

به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، از هفت تا ۷ و آمار فروش فیلم ها بخش های ابتدایی برنامه شب گذشته بودند. سپس محمود گبرلو سردبیر و مجری برنامه با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد هر فردی که پست ریاست جمهوری را در اختیار می گیرد به سینما هم توجه ویژه ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: سینما ابزار گسترده ای است و اگر درک درستی از آن داشته باشیم بهتر می توانیم به نیازهای جامعه و مردم دست یابیم. سینما زبانی برای گفتگو است و از آن برای تعامل اندیشه ها استفاده می شود بنابراین این عرصه، عرصه اندیشه و ابزار مناسبی برای رویارویی با مردم است. بنابراین بهتر است گفتمان فرهنگی مناسبی از طریق سینما برقرار کنیم.

نظرسنجی برنامه به طرح این سئوال اختصاص داشت که به نظر شما کدام عامل در رونق اقتصادی سینمای ایران تاثیر بیشتری دارد که در پایان برنامه از میان گزینه های نقش فعال بخش خصوصی، واگذاری امور به صنف، دخالت دولت در امور اجرایی و تناسب تولید با تقاضا گزینه ۱ بیشترین رای را از آن خود کرد.

در آیتم پلان صنوف قسمت دوم از گفتگو با صدابرداران سینمای ایران پخش شد که در این بخش حسن زاهدی، یدالله نجفی، مهران ملکوتی و جهانگیر میرشکاری به بیان مسائل و مشکلات حرفه شان پرداختند.

گفتگو با احمد کاوری و لعیا زنگنه کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی "خودزنی" که اولین میهمانان برنامه شب گذشته بودند بخش بعدی برنامه بود.

کاوری در ابتدای این بخش با اشاره به فوت ناگهانی اردشیر ایران نژاد تهیه کننده این فیلم و ابراز تاسف به خاطر درگذشت وی عنوان کرد: قصه این فیلم اقتباس از یک رمان مصری نوشته نجیب محفوظ است و حال و هوایش بسیار به فضای جامعه ما نزدیک بود. اتفاقات این فیلم می توانست در دهه ۵۰ و ۶۰ روی دهد بنابراین آورده این آدم ها در زمان حاضر کار بسیار سختی بود.

وی درباره چگونگی اقتباس در سینمای ایران افزود: به واسطه شرایطی که قصه و داستان نویسی در جامعه ما دارد این داستان ها کمتر به زبان سینما بازگردانده شده اند. البته تلاش هایی در این زمینه توسط مهرجویی و ناصر تقوایی انجام شده اما جای اقتباس در سینمای ایران بسیار پایین است.

کاوری توضیح داد: «خودزنی» یک فیلم اجتماعی است که پس زمینه های بسیاری دارد. تولید یک فیلم اجتماعی اصلا راحت نیست بلکه به نظرم خیلی هم ناراحت است، چون به هر نهاد و سازمانی قرار است نقدی وارد شود باعث بروز عکس العمل های فراوانی می شود. متاسفانه بسیاری از سازمان ها و افراد غیرمتخصص در مورد سینما نظر می دهند و می خواهند نظرشان را هم اعمال کنند. برخی سوء تفاهم ها درباره فیلم های اجتماعی مطرح می شود که درست نیست.

کارگردان «نفوذی» بیان کرد: درباره این فیلم هم بسیاری سوء تعبیرهای سیاسی عنوان شد که می خواستند فیلم را در جهت خراب کردن یا بولد کردن یک جریان سیاسی نشان دهند که درست نیست. از خداوند می خواهم که به همه ما آگاهی دهد چون اگر چرخ این سینما نچرخد بسیاری از افراد پایین سینما چرخ زندگی شان نخواهد چرخید اما به بالادستی ها ضربه ای وارد نمی شود پس امیدوارم این جنگ و دعواها را کنار بگذاریم.

لعیا زنگنه نیز درباره چگونگی انتخاب این نقش عنوان کرد: فیلمنامه ای که من خواندم نشان دهنده اهل مطالعه بودن نویسنده آن بود و این دلیل اصلی انتخاب این فیلم بود. دلیل دوم نیز وجود خود کاوری است و اینکه انسانی بسیار شریف و زحمتکش است.

وی ادامه داد: برای پذیرفتن هر نقش ابتدا باید گروه را دوست داشته باشم، حتی اگر کار هم ضعیف باشد چنانچه ارتباط مناسبی با گروه برقرار کنم حاضرم در فیلم حضور یابم، بنابراین ابتدا متن و بعد کارگردان برایم مهم هستند البته قرارداد هم مهم است اما در درجه بعدی قرار دارد.

کد خبر: 59580
Share/Save/Bookmark