در این نشست ارجمند با اشاره به کمبود اعتبارات در بدو ورود خود به مركز موسیقی حوزه هنری گفت: ما در این مركز تا پایان سال تنها توانستیم بدهی های آن را پرداخت نماییم اما پس از آن تغییر رویكرد در سیاست ها داده شد و با كمك از هنر مدیریت فعالیت هایی را بدون صرف زیاد بودجه به انجام رساندیم.
ارجمند با اشاره به تشكیل شورای تخصصی در مركز موسیقی افزود: این شورا متشكل از متخصصان در زمینه اقتصاد، موسیقی جامعه شناس و.. بود كه بار فكری را در مركز به عهده گرفت و مسیر ما را برای انجام فعالیت ها روشن كرد.اولین انتخاب بعد از تشكیل شورای تخصصی بررسی آسیب شناسانه وضعیت كنونی موسیقی در ایران و نقش موثر حوزه هنری در راستای اهداف و ماموریت هایش بود.
وی ادامه داد: حوزه هنری به دلیل جایگاه خاص خود جریان ساز بوده است و ما با بررسی فعالیت ها به بخش های تولید، اجرا، پژوهش، انتشار نشریه و پخش محصولات موسیقی ورود پیدا كردیم.
ارجمند با بیان اینكه در نظام فرهنگی مدیران كمتر به انسان ها و انرژی های بالقوه می پردازند، گفت: بسیاری از هنرمندان از شهرستانها آمده اند و باید شرایط بهتری برای كار آنان فراهم شود. ما برای كیفیت محصولات دراستانها تلاش كرده و تولیدات در استانها را اكنون به ۵ برابر با توجه به كمبود بودجه رسانده ایم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه بعضی از استانها پروژه های ملی را با افرادی چون سالار عقیلی انجام داده اند، اضافه كرد: سالن های حوزه هنری را به رایگان در اختیار هنرمندان استانی قرار داده ایم و در حال تجهیز استودیوهای صدابرداری استان های كشور هستیم و به طور متناوب جلسات هم اندیشی را در استان های كشوربرگزار كردیم.
ارجمند خاطر نشان كرد: تمركز زدایی برگزاری جشنواره ها از تهران به استانها آغاز شده و اكثر جشنواره ها را به خارج از تهران برده ایم و صدابردارانی را در استانها تربیت كرده و كلاس های تخصصی برای انها برگزار كرده ایم
وی با اشاره به انتشار پنجمین فصلنامه موسیقایی گفت: این فصلنامه در هر دوره رویكرد خاصی دارد و در رویكرد جدید با سردبیری من در تلاش است خلایی كه در نشریات موسیقی برای علاقمندان به موسیقی و موسیقیدانان وجود دارد ، از میان برود. ما درصدد چاپ نشریه ای هستیم كه رویكردی نقادانه و مخاطب محور دارد تا مطالب روز را بررسی كند. اولین شماره این فصلنامه زمستان امسال منتشر می شود.
مدیر مركز موسیقی حوزه هنری به برگزاری كنسرت در حوزه هنری اشاره كرد و افزود: راه اندازی كنسرت ها بعد از وقفه ای طولانی برگزار شد. ما در این مدت ۴۰ كنسرت برگزار كرده و بسیاری از گروهها كمتر از نصف روز توانسته اند مجوز بگیرند زیرا می خواهیم شرایط ایده آل را برای گروهها فراهم آوریم.
ارجمند، با بیان اینكه ممیزی را در عرضه محصولات هنری به طور كامل رد می كنم، گفت: هنگامی كه ما هنرمندی را باور كردیم باید اجازه كار را به او داده شود و اگر در كار هنرمند قصوری صورت گرفت باید مورد بخشش قرار بگیرد. ما بعد از انقلاب به جای اعتماد سازی با روش كنترلی هنرمندان را دور كرده ایم.
وی تعامل مركز موسیقی با آموزش و پرورش را خوب ارزیابی كرد و افزود: این تعامل نوید خوبی را برای دانش آموزان در آینده می دهد و در زیمنه بورسیه، انتشار آلبوم موسیقی و برگزاری كنسرت با آموزش و پرورش همكاری كرده ایم.
فعالیت استودیوی حوزه هنری چندین برابر شده و درصدد افتتاح استودیوی شماره دو حوزه هنری هستیم، ادامه داد: در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و با كمیسیون ملی یونسكو چند پرونده را به ثبت رساندیم. با وزارت ارشاد تعامل خوبی برقرار كرده و با همكاری این وزارت خانه برای اولین بار بعد از انقلاب جشنواره موسیقی مقاومت و جشنواره نواحی را به طور مشترك برگزار كردیم. در شوراهای وزارت ارشاد صاحب كرسی شدیم و برای جمع آوری ناشران طرح هایی را ارائه داده ایم.
وی ادامه داد: برنامه های مشترك با صدا و سیما را مانند برنامه "صدا آزاد" برگزار كردیم و پیش بینی ساخت بیش از ۱۰۰ ساعت برنامه با صدا و سیما را در زمینه موسیقی در لیست كارهای خود داریم.
ارجمند در ادامه فعالیت های انجام گرفته مركز موسیقی در طول یك سال گذشته گفت: برگزاری كنفرانس با دانشگاه هاو جشنواره ملی موسیقی دانشجویان ایجاد تفاهم نامه با خانه موسیقی و بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش سرود از دیگر فعالیت های این مركز بوده است.
ارجمند درخصوص جشنواره موسیقی خنیاگران در سال گذشته گفت: چهارمین جشنواره خنیاگران سال گذشته به دبیری من برگزار شد و گروههای موسیقی میسره، میراث و هرای كه برگزیده این جشنواره بودند آثارشان با حمایت حوزه هنری در استودیوی این مركز ضبط گردید و قرارداد كار مجدد با آنها بسته شده است.
وی ادامه داد: برای اولین بار طرح بزرگترین گروه سرود جهان با حضور ۱۰۰ هزار نفر با مشاركت چند نهاد دیگر داده شد تا این گروه پیام انقلاب را به گوش جهان برساند. دبیرخانه این گروه در مركز موسیقی تشكیل شده و قرار است همزمان با ایام پیروزی انقلاب اسلامی این گروه سرود در میدان آزادی اجرای برنامه نمایدو بعد از آن در یك ساعت مشخص یك میلیون دانش آموز به طور همزمان این سرود را در سراسر كشور بخوانند.
وی به جشنواره موسیقی بین المللی فلك الافلاك اشاره كرد و گفت: این موسیقی برای اولین بار با موضوع ستایش در اردیبهشت ماه سال آینده در شهر كرمان برگزار می شود. این جشنواره، موسیقی سنتی كشورهای شرق را با موضوع ستایش بیان می كند و تاكنون ۶ كشور برای حضور اعلام آمادگی كرده اند.
ارجمند با تاكید بر برگزاری كنسرت در فضاهای عمومی گفت: باید موسیقی از فضای گران خود خارج شود و در اختیار عموم قرار گیرد. نباید به موسیقی به عنوان كالای لوكس دیده شود.
وی به برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیقی آوازی ایران اشاره كرد و گفت: این جشنواره در بخش بداهه خوانی و ردیف نوازی برگزار می شود. ما درصدد شناسایی استعدادها و حمایت از آنها با تولید آثارشان هستیم. این جشنواره با یك تیم داوری قوی ابتدا به صورت منطقه ای در ۵ استان برگزار می شود و بخش نهایی آن در تهران با معرفی سه برگزیده به كار خود پایان می دهد. موسیقی نوازی در حال كمرنگ شدن است و حوزه هنری تلاش می كند تا از این اتفاق جلوگیری كند.
ارجمند اضافه كرد: آسیبی درنظام پخش محصولات موسیقی با وجود مافیای پخش موسیقی وجود دارد. ما به فكر راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای افتادیم كه در چند ماه آینده این فروشگاههای زنجیره ای دیداری و شنیداری و مكتوب محصولات فرهنگی را در ۱۵۰ غرفه در اماكن مختلف عرضه خواهد كرد. با این غرفه ها وارد مرحله پخش نوین عرضه محصولات می شویم. ضمن اینكه تكنولوژی نوینی را با ارزان ترین قیمت و كیفیت خوب و حفظ حقوق تولید كننده عرضه می كنیم. در این كار انتشارات سوره مهر و سازمان سینمایی سوره با ما همكاری دارند.
در ادامه این نشست به طرح های پژوهشی كاربردی و هدفمند در مركز موسیقی حوزه هنری اشاره كرد و گفت: در شورای عالی تخصصی مركز موسیقی شیوه نامه ها نوشته شده و اكنون ۵ طرح: فقه و موسیقی، بررسی مقام و دستگاه در تلاوت قرآن كریم و تولید اذان بر اساس هفت دستگاه ایرانی با حفظ شئون كامل، طرح تجارت و موسیقی، طرح تاریخچه شفاهی و جامعه شناسی موسیقی ایران پس از مشروطه در حال انجام است.
ارجمند درخصوص آلبوم های موسیقی در حال تولید در مركز موسیقی گفت: آلبوم مسیحا با خوانندگی حسام الدین سراج با موضوع داستان زندگی مادر حضرت مهدی (عج)، ۱۶ آلبوم موسیقی كودك و نوجوان با مشاركت حوزه هنری كودك و نوجوان، آلبوم موسیقی شوشتر به نام "دیبا"، آلبوم ویر شامل آخرین آثار مسعود بختیاری، آلبوم موسیقی لره سو، ۲۴ آلبوم با عنوان دایره المعارف صوتی مكتوب آواهای عاشورایی اقوام ایرانی، دو آلبوم نوحه خوانی از استاد رضایی و استاد كیان ماری، آلبوم موسیقی با اشعارپروین اعتصامی با خوانندگی سالار عقیلی، تولید مارش ملی ایرانی برای اولین بار با مشاركت سرتیپ نعمتی، آلبوم ردیف موسی معروفی یر روی سه تار، آلبوم با حال و هوای نوروزی با خوانندگی بیژن بیژنی و آهنگسازی كامبیز روشن روان با حضور ۵ كشور از جمله این آثار است.
مدیر مركز موسیقی حوزه هنری اضافه كرد: تولید آلبوم موسیقی پرسپولیس توسط اركستر سمفونیك و گروه كر ارمنستان، آلبوم اجرای اركستر اكراین در راستای حمایت از آهنگسازان معاصر، تولید ۱۰۰ ساعت آلبوم تصویری از اجراهای مختلف و مصاحبه با موسیقی دان ها، آلبوم نوای برگزیده موسیقیدانان خراسان شمالی، آلبوم صوتی و تصویری آیینه و آواز، آثار كمانچه حسین خوان اسماعیل و انتشار تمام مجموعه صوتی و تصویری حوزه هنری به صورت آرشیو از دیگر فعالیت های مركز موسیقی حوزه هنری است.
این آهنگساز خاطر نشان كرد: تولید آلبوم های صوتی و تصویری از محمد علی حدادیان و جلال ذوالفنون ، آلبوم ردیف عبداله دوامی با اجرای محسن كرامتی در دستگاه شور، تولید دو مجموعه موسیقی برگزیده از كشورهای هند و تركیه به همراه كتاب، تولید آلبوم موسیقی گروه قوالی پاكستان كه در همایش باران غدیر حوزه هنری حضور داشتند، ردیف نوازی عود در ۵ آلبوم از منصور نریمان، آثار پیانوی استاد پور تراب، جشنواره موسیقی صوتی، تصویری جشنواره نواحی و برگزیده ۵۰ آهنگساز فیلم ایران در سه آلبوم و آلبوم موسیقی اورامان از دیگر آثار تولید شده و یا در حال تولید مركز موسیقی حوزه هنری می توان نام برد.
پیروز ارجمند اضافه كرد: آلبوم موسیقی "آبروی آب" از محصولات مركز موسیقی حوزه هنری امسال در چهاردهمین جشن خانه موسیقی در بخش موسیقی سنتی برگزیده شد.
وی به دفتر دانشنامه چند رسانه ای موسیقی محلی ایران اشاره كرد و گفت: این دفتر در مركز موسیقی با هدف تجمیع اطلاعات موسیقی نواحی ایران با تفكیك قوم و در جهت حفظ موسیقی نواحی در فضای مجازی به دو یا سه زبان تشكیل شده است. میراث معنوی فروختنی است و ظیفه ما در كمیسیون ملی یونسكو و به عنوان یكی از اعضا كمك به حفظ میراث معنوی و تلاش در جهت حفظ ان است.
ارجمند در خصوص حمایت از موسیقیدانان كشور گفت: در طرح تكریم موسیقی دانان نواحی با مشاركت وزارت ارشاد این هنرمندان را بیمه می كنیم تا كمتر دغدغه مالی داشته باشند و ما بتوانیم از بضاعت و دانش هنری آنها بهره بگیریم.
وی با تاكید بر اینكه بودجه ها و قراردادهای مركز موسیقی حوزه هنری را واقع بینانه و عدالت را برقرار نمودیم، گفت: به بهانه فعالیت های ارزشی بسیاری از هنرمند نما ها و پژوهشگر نما ها درصدد استفاده از ارگان ها و نهادهای مختلف هستند و نوعی شارلاتانیزم را بوجود آورده اند. این افراد با مدیران لابی می كنند تا پروژه هایشان انجام گیرد ولی ما در مركز موسیقی با همكاری حوزه هنری و اعمال مدیریت بودجه را هدفمند كردیم.
ارجمند خاطر نشان كرد: ما از برگزاری كنسرت ها درآمدهای جانبی كسب كرده و جشنواره ها را درآمد زا نمودیم. بودجه مركز موسیقی از شركت خصوصی كمتر است اما با جلوگیری از انواع رانت خواری پروژه های این مركز را پیش بردیم.