به گزارش هنرنیوز، طی مراسمی عصر دیروز (دوشنبه، پنجم تیرماه) فرش «هر گردشگر، یك گره» به عنوان نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی با بهرهگیری از جاذبههای گردشگری یزد در سالن «سعدی» مركز پژوهشهای برج میلاد با حضور رییس دفتر منطقهیی یونسكو در تهران، دبیركل كمیسیون ملی یونسكو در ایران، طراحان و مجریان این فرش، مدیركل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و جمعی از گردشگرانی كه به این فرش گره زده بودند،به نمایندهی یونسكو اهدا شد.
به دلیل تأخیر در پرواز مسؤولان استان یزد از جمله استاندار، فرماندار و همچنین مدیركل میراث فرهنگی و گردشگری یزد برنامه با یك ساعت تأخیر و بدون حضور آنها آغاز شد.
احمد صادقیان ـ مدیرعامل گروه ستارهی كویر یزد ـ كه حامی بافت فرش «هر گردشگر، یك گره» بود، در مراسم اهدای این فرش به یونسكو، بیان كرد: دست هر گردشگر گرهی شد برای گشایش نقشهایی از جنس تاریخ، معماری، فرهنگ و هنر این سرزمین. زادگاه این فرش باغ دولتآباد یزد بود و در این میان، اشتیاق مسؤولان و علاقهی گردشگران ما را به ادامهی این كار تشویق كرد.
وی ادامه داد: طرح این فرش تلفیقی از نقش كاشیكاریهای سنتی اصفهان و هر گره آن یادآور میراثی معنوی است كه در شهر یزد پدید آمده است.
صادقیان در ادامه از بافت فرشی كه قرار است، طرح آن برج میلاد باشد، سخن گفت.
در این مراسم فرزاد هوشیارپارسیان ـ مدیرعامل برج میلاد ـ نیز اظهار کرد: ما دور هم جمع شدهایم تا پایان یافتن بافت یك فرش را جشن بگیریم. نقوش فرش ایرانی هنوز با وجود پیشرفت فنآوری، زبانزد است و از بافتههای ایرانی با احترام یاد میشود.
وی ادامه داد: از فرش «هر گردشگر، یك گره» در مكانی رونمایی میشود كه خود رویكردی فرهنگی و نمادین دارد.
او با اشاره به آغاز بافت فرش برج میلاد كه گرههای آن بهدست گردشگران و بازدیدكنندگان این برج زده خواهد شد، یادآور شد: این كار نشانهی توانمندی مردم این سرزمین و محلی برای پذیرایی شایسته و منحصربهفرد از همهی كسانی است كه با فرهنگ و آداب گوناگون به دیدار آن میآیند.
در ادامهی آلیشوندی مدیر سابق ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد كه بافت این فرش در زمان او آغاز شده بود ، با اشاره به اهدای این فرش به یونسكو، گفت: اندازهی مجامع بینالمللی آنقدر بالاست كه هنر ایرانی میتواند هماندازه با این شأنیت و حتا بالاتر از آن باشد.
او همچنین یادآوری كرد: فرش، نمادی از باغ بهشت است و ما در بهشت زندگی میكنیم و برخلاف هنر غرب كه به دیوار آویخته میشود، هنر ما كاربردی است و در بعضی مواقع خصوصیات درمانی هم دارد، مثل شیشههای رنگی كه در معماری قدیم یزد كاربرد داشتند و گفته میشد نوری كه از این شیشهها ساطع میشود، در درمان بیمار تأثیر دارد.
آلیشوندی به فلسفهی هنر ایرانی اشاره كرد و ادامه داد: نمیدانم چرا در معماری ما تعداد پلهها فرد است؛ ولی امیدوارم پلههای برج میلاد هم فرد باشد.
او با بیان اینكه ۵۷هزار گردشگر به این فرش گره زدهاند، اظهار كرد: افرادی مانند آقایان حسینی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ و دارابی ـ معاون سازمان صداوسیما ـ نیز جزو اشخاصی بودند كه در بافت این فرش مشاركت داشتند. در واقع، فرش «هر گردشگر، یك گره» به گره تمام اقشار مزین است و همین موضوع سبب شده، این فرش منحصربهفرد باشد، فرشی كه بندگان خدا روی زمین آن را بافتهاند.
آلشیوندی كه اكنون مدیركل ادارهی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس است، در ادامه گفت: قرار بود امسال دومین فرش در تخت جمشید با گره و نقش فرشهای عشایری فارس بافته شود تا نماد فرش بِینظیر عشایری فارس باشد كه امیدواریم به انجام این كار موفق شویم.
وی افزود: امیدواریم از طریق فرش به احیای بخشی از فرهنگ مردم ایران بپردازیم، چراكه آنچه در بافت این فرش مد نظر بود، احیای فرهنگ و هنر ایرانی بود.