منتقد سینما وتلویزیون:
فیلمنامه سریال «پنجره» انسجام خوبی ندارد
منتقد سینما وتلویزیون، داستان مجموعه تلویزیونی «پنجره» را هدفمند ندانست و گفت: پنجره پایان ویژه ای نخواهد داشت زیرا فیلمنامه آن در تعریف داستان های فرعی موفق عمل نكرده است.
تاريخ : سه شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۲
حسین سلطان محمدی منتقد سینما درخصوص مجموعه تلویزیونی «پنجره» به كارگردانی قدرت الله صلح میرزایی پرداخت و گفت: دو سریال «تا ثریا» و «شیدایی» نسبت به «پنجره» داستان و فیلمنامه محكم تری دارند.
وی افزود: مشكل پنجره آن است كه فیلمنامه آن انسجام خوبی ندارد و با گذشت چند هفته از آغاز پخش این سریال همچنان شخصیت ها به خوبی به مخاطب معرفی نشده اند. برخی داستان های فرعی این سریال از جمله بازگشت 'پویا' به مدرسه برای ادامه تحصیل، مسایل مربوط به شركت و به تصویر كشیدن مشكلات نوجوانان، ناقص به بیننده ارایه شده اند.
این منتقد سینما وتلویزیون گفت: ورود شخصیت ها به داستان نیز بسیار نچسب اتفاق می افتد و به همین خاطر پس از گذشت چند قسمت از پنجره، مخاطب با داستان پویا و درگیری او با همكلاسی هایش روبرو می شود.
وی با بیان آنكه فیلمنامه در پرداختن به رفتار شخصیت ها و ورود آنان به داستان اصلی كاستی هایی دارد، افزود: حتی شخصیت های فرعی از جمله فریبرز از این قاعده مستثنی نیستند و مخاطب با علت شكل گیری رفتارهای عنادآمیز او با مهندس و شركتی كه در آن كار می كند، بیگانه است.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی در عین حال آغاز داستان پنجره را برای مخاطب قابل قبول دانست و گفت: موضوع مرگ یكی از عزیزان مساله ای است كه بسیاری از خانواده ها درگیر آن هستند و پنجره می توانست با تمركز روی این مساله راهگشای بسیاری از خانواده ها باشد. مشكل اصلی پنجره را می توان در روایت داستان آن جست و جو كرد زیرا موضوع تا مرگ پیمان به خوبی پیش می رود اما از این نقطه به بعد داستان های فرعی بدون انسجام به خط اصلی داستان وصل شده اند.
این منتقد سینما وتلویزیون افزود: هرچند كارگردان ادعا كرده كه به مشكلات جوانان پرداخته است اما هیچ راه حلی به خانواده ها در مواجه با حوادث اینچنینی ارایه نمی دهد.
سلطان محمدی افزود: مسایلی از جمله واكنش خانواده به مرگ فرزند، درگیری پویا با همكلاسی ها و نظایر آن بیش از هر چیز نقص سیستم آموزشی كشور را نشان می دهد. سازندگان این سریال، نخگبان علمی را افرادی به تصویر كشیده اند كه افراد قابل اتكایی نیستند و با كوچكترین اتفاقی می شكنند و از نظر بلوغ اجتماعی و روابط انسانی نیز به رشد لازم نرسیده اند.
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ادامه: پنجره پایان ویژه ای نخواهد داشت زیرا فیلمنامه آن در تعریف داستان های فرعی كه داستان اصلی را شكل می دهند، موفق عمل نكرده است. به نظر می رسد پنجره در مقایسه با دو مجموعه شیدایی و پنجره، توفیق پایینی در جذب مخاطب خواهد داشت.
.