به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز؛ شب گذشته برنامه تلویزیونی «هفت» روی آنتن رفت و در بخشی از این برنامه «حبیبالله کاسهساز» تهیهکننده سینما و عضو شورای مرکزی جامعه صنفی تهیهکنندگان فیلم سینمایی روی خط تلفنی برنامه «هفت» آمد و درباره بیانیه هفته گذشته جامعه صنفی تهیهکنندگان اظهارداشت: در حال حاضر اصلا این مسئله اهمیت ندارد که من با این بیانیه موافقم یا مخالف. به دلیل اینکه این بیانیه در هیات مدیره جامعه صنفی تهیهکنندگان مطرح شد و دوستان رایهای موافق و مخالف داشتند ولی در نهایت بیانیه منتشر و سپس با بازتابهای مختلفی روبهرو شد.
وی افزود: چگونگی لحن بیانیه، موضوع بحث ما نیست. به نظرم آنطور که شما میگویید این بیانیه لحن خیلی بدی هم نداشت و فقط یکسری درد و دلها در آن بازگو شده بود و از طرفی به نظر میرسد باید به علت اصلی ارایه بیانیه توجه کنیم، ما باید به قانون پایبند باشیم و زمانی که فیلمی پروانه نمایش از وزارت ارشاد دارد اجازه اکران در تمام سینماها را داشته باشد، نه اینکه توسط برخی از ارگانها و نهادها فیلم انتخاب شود. این مشکل و معضل کنونی سینمای ماست که باعث انتشار این بیانیه شد.
جیرانی در جواب کاسه سازگفت: به نظرم ادبیات این بیانیه معرف فکر و اندیشه شما است. جامعه صنفی تهیهکنندگان اگر در آغاز کار با این ادبیات حضور داشته
” کاسه ساز: زمانی که فیلمی پروانه نمایش از وزارت ارشاد دارد اجازه اکران در تمام سینماها را داشته باشد، نه اینکه توسط برخی از ارگانها و نهادها فیلم انتخاب شود. این مشکل و معضل کنونی سینمای ماست که باعث انتشار این بیانیه شد. “
باشد، به هیچ وجه نمیتواند به طور شایسته به فعالیتش ادامه دهد.
در ادامه برنامه «سعید سهیلی» یکی دیگر از اعضای شورای مرکزی جامعه صنفی تهیهکنندگان هم عنوان داشت: باید از خودمان بپرسیم که چرا جامعه سینمایی ما به جایی رسیده است که با ادبیات خوشایندی یکدیگر را خطاب نمیکند و بیانیههایی با این لحن نوشته میشود. مثلاً دکتر کوشکی در تلویزیون حاضر میشود، من برای ایشان به دلایل مختلف احترام قائلم اما طرف مقابلاش اجازه حضور در برنامه را ندارد و این حرکت به هیچ وجه مسلمانی نیست.
سهیلی تصریح کرد: من همه مردم جهان را غیر از صدام دوست داشته و دارم. خدا را شکر صدام هم دیگر وجود ندارد. ما پس از جنگ بالاخره پس از سالها با طرف عراقی بر سر میز مذاکره نشستیم و گفتگو کردیم. در حال حاضر هم با گروه ۱+۵ گفتگو میکنیم، اما چرا در داخل و بین خودمان نمیتوانیم با هم دیالوگ برقرار کنیم، در حالی که همه ما انقلابی، شیعه و پیرو ولایت فقیه هستیم.
کارگردان «مردی شبیه باران» عنوان داشت: چرا وقتی فیلم گشت ارشاد از سینماهای حوزه هنری پایین کشیده میشود، من نباید اجازه دیدار با حجتالاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی را داشته باشم و بتوانم با آقای قالیباف شهردار تهران گفتگو کنم و در مورد فیلم ام و نمایش ندادن آن در سینماهای شهرداری تهران با او حرف بزنم.
وی خاطرنشان کرد: من در برنامه تلویزیونی موفق به دیدن ایشان شدم. حجتالاسلام خاموشی مردی با سیمایی روحانی و آرام بود که احساس میکنم اگر فرصتی میسر میشد و من میتوانستم ایشان را ببینم بسیاری از مشکلات مرتفع میشد.
سهیلی در خصوص انتشاربیانیه جامعه صنفی تهیهکنندگان هم ابرازداشت: صدور این گونه بیانیه ها ناشی از نبود فضای گفتگو بین بخشها و تشکلهای مختلف است و به نظرم تا کی باید اینگونه اختلافات حل نشده باقی بماند؟ مشکلاتی از این دست را باید با گفتگو و صحبت حل کرد، نه این که به مشکلات دامن زد و مطمئن هستم که اختلافات من و کوشکی در یک جلسه گفتگو حل میشود.
وی در پایان گفت: مطمئنم آقای کوشکی به عنوان استاد دانشگاه ذهن منطقپذیری دارد اما شما آقای کوشکی را دعوت میکنید و در مقابلش علی معلم را قرار میدهید. در صورتی که طرف اختلاف و مناقشه من بودم و فیلم من دچار مشکل شده بود. بنابراین به نظرم گفتگو حلال مشکلات بوده و در این فضا باید بتوانیم با هم در مورد
” مهدی سجادهچی : ما تنها با خواندن طرحها و فیلمنامهها درباره آنها نظراتمان را اعلام میکنیم و نظر قطعی و صدور پروانه ساخت توسط شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد ارایه میشود. “
مسایل سینما به گفتگو بنشینیم.
در ادامه این برنامه «مسعود فراستی» منتقد سینما در مورد حضور نداشتن اش در برنامه هفته گذشته اشاره کرد وگفت: حرفهای کسانی که خارج نشیناند و سیاسیون شکست خورده هستند، آنقدر غیر جدی است که اصلاً نباید به آن جواب داد و من خوشحال میشوم که آنها درباره فیلم «جدایی نادر از سیمین» به من اعتراض کردند زیرا هر جا که دشمن به ما حمله کند زمانی است که ما باید خوشحال شویم و میدانیم درست رفتار کردهایم.
این منتقد اضافه کرد: همه میدانند که ما به جریان روشنفکری ربطی نداریم و معتقدم که روشنفکری در ایران هنوز شکل نگرفته است. من این فیلمها را هم مثل سینمای مبتذل نقد میکنم و ما اصولا نباید تحت تاثیر چنین حرفهایی قرار بگیریم و برنامه «هفت» باید مسیر خودش را برود.
فراستی ابرازداشت: برنامه «هفت» در این مدت بر سینمای ایران اثر مثبت خودش را داشته و ما هم باید به این مسیر ادامه بدهیم و فشاری را احساس نکردم و حرفی که میزنم نظرم است. ضمن این که نمیدانم فیس بوک و این چیزهایی که جوانان میگویند، چیست؟
وی عنوان داشت: من در این برنامه شدیدترین نقد را نسبت به فیلم «سعید سهیلی» داشتم. مدتی قبل «سعید سهیلی» به من گفت بیشترین تاثیر در ساخت فیلم «گشت ارشاد» را از نقد من گرفته است و فرصتی را برطرف کردن برخی از عیوب فیلمسازیاش گذاشته است.
در ادامه «فریدون جیرانی» هم گفت: هفته گذشته قرار نبود ما تحلیلی از فیلم سینمایی «نارنجیپوش» داشته باشیم و قرار بود «حامد بهداد» در برنامه حضور داشته باشد و کمی درباره فیلم صحبت کند که میسر نشد و قصد من این بود که «داریوش مهرجویی» پس از ۷۰ سال عمر، به گردن سینما حق بزرگی دارد و خوشایند نیست که در مورد فیلماش نقدی طبق روال برنامههای قبل صورت بگیرد.
وی افزود: نقدهای «مسعود فراستی» گاهی تند و تیز است و در برخی اوقات لحن نقد به سمتی میرود که برای عدهای خوشایند نیست و از آنجایی که من برای «داریوش مهرجویی» احترام ویژهای قائلم و از او کار یاد گرفتهام، از «مسعود فراستی» خواهش کردم که در برنامه حضور نداشته
” الماسی : جلسات شوار بدون مشکل برگزار میشود و پروندهها از شورای جامعه صنفی تهیهکنندگان با فرمی که کاملاً تفکیک شده است به ما ارایه میشود و ما بنا به تخصص خود آن را بررسی کرده و پروانه ساخت صادر میشود. “
باشد.
در برنامه «هفت» شب گذشته همچنین گزارشی از مستند «ميراث آلبرتا» به كارگردانی «حسين شمقدری» پخش شد و فراستی اين فيلم را يک مستند بیسابقه و يک مستند خوب دانشجويی درباره موضوع فرارمغزها دانست و به مخاطبان پيشنهاد داد كه آن را مشاهده كنند واظهاردامیدواری کرد تا در این خصوص فیلمهای بیشتری در آینده ساخته شود.
در بخش پایانی برنامه در خصوص چگونگی ارایه پروانه ساخت و برگزاری جلسات و نحوه بررسی پروندهها با حضور«جهانگیر الماسی» عضو شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد و «مهدی سجادهچی» به عنوان کارشناس شورای پروانه ساخت جامعه صنفی تهیهکنندگان برگزار شد.
الماسی در این نشست ابرازداشت: جلسات شوار بدون مشکل برگزار میشود و پروندهها از شورای جامعه صنفی تهیهکنندگان با فرمی که کاملاً تفکیک شده است به ما ارایه میشود و ما بنا به تخصص خود آن را بررسی کرده و پروانه ساخت صادر میشود.
وی ادامه داد: صادقانه میگويم فيلمنامههايی كه به ارشاد میآيد قبل از مجرای شورای پروانه ساخت اتحاديه گذشته است اما در هر صورت در اعطای پروانه ساخت بديهاتی مانند اين كه قرار است در سال چند فيلم كمدی اجرا كنيم و يا اينكه كسی كه پشت دوربين می رود ارتباطات انسانی را میشناسد يا خير براي ما مهم است.
الماسی اضافه کرد: شوراهای تخصصی برای اعطای پروانه ساخت يک فيلم زمينههای مختلف ذيل حوزه فرهنگ را بررسی می كند به عنوان مثال شما در فيلمهای مختلفی نمیتوانيد دزدی زير سن بلوغ را تجربه كنيد ويا اينكه سالها در اين كشور به اسم مبارزه با قاچاق مواد مخدر همه قاچاقچیها با اتومبيل مدل بالا و ... نشان داده شدهاند . در واقع ما در جلساتمان راجع به اين مسائل بحث میكنيم.
مهدی سجادهچی هم در این خصوص گفت: ما تنها با خواندن طرحها و فیلمنامهها درباره آنها نظراتمان را اعلام میکنیم و نظر قطعی و صدور پروانه ساخت توسط شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد ارایه میشود.
وی عنوان داشت: از من خواستهاند به عنوان مشاور در جلسات شورای تخصصی پروانه ساخت اتحاديه باشم. ما هر طرح و فيلمنامهای را در آنجا میخوانيم و من نظرم را درباره ضعفهای ساختاری و مضمونی در ارتباط با ساختار مطرح میكنم اما اين به معنای مميزی نيست مثلا گاهی يكسری مسائل غيركارشناسانه در طرح مطرح میشود كه بايد درباره آن صحبت كرد.