فیلمنامه نویسان ژانر پلیسی قبل از نگارش با مشاوران ناجی هنر مشورت کنند
هدایت الله سجادی در گفتگو با هنرنیوز:
فیلمنامه نویسان ژانر پلیسی قبل از نگارش با مشاوران ناجی هنر مشورت کنند
یک کارشناس پیشکسوت نیروی انتظامی در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی از نویسندگان فیلمنامه های پلیسی خواست قبل از نوشتن فیلمنامه با کارشناسان نیروی انتظامی در ناجی هنر مشورت کنند تا فیلمنامه هایشان از کمترین ایرادهای پلیسی برخوردار باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۳
با توجه به حضور کارشناسان نیروی انتظامی در سر صحنه های فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی، خبرنگار سینمایی هنرنیوز بر آن شد تا با «سرهنگ هدایت الله سجادی» که سابقه سی ساله به عنوان کارشناس نیروی انتظامی در بیش از ۳۰۰ فیلم و سریال دارد گفتگویی انجام دهد که ایشان به نکات جالب و مهمی در این گفتگو اشاره کرده است که به دلیل طولانی شدن آن این گفتگو در دو قسمت پی در پی تقدیم خوانندگان سایت هنر نیوز خواهد شد.
هدایت الله سجادی کارشناس و مشاور نیروی انتظامی در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی در این گفتگو با اشاره به حضور کارشناسان نیروی انتظامی سر صحنه های فیلمبرداری گفت: علت حضور کارشناسان نیروی انتظامی سر صحنه فیلم ها به این خاطر است تا مردم با حداقل ایرادهای پلیسی به تماشای فیلم های سینمایی و مجموعه های تلویزیونی بنشینند.
وی افزود: با توجه به افزایش فیلم های و سریال هایی که با مضامین پلیسی در ایران ساخته می شود نیروی انتظامی بر آن شد تا یک ساماندهی نسبت به این موضوع داشته باشد به گونه ای که فیلمسازان به راحتی صحنه های پلیسی خود را فیلمبرداری کنند.از این رو سالها است که مجموعه ای به نام «ناجی هنر» تشکیل شده است و جا دارد که من از فرمانده نیروی انتظامی سردار احمدی مقدم و دکتر منتظر المهدی معاونت اجتماعی ناجا بابت این موضوع تشکر کنیم چرا که این دو عزیز برای شکل گیری ناجی هنرخیلی اهتمام ورزیدند تا ناجی هنر در خدمت سینمای ایران قرار بگیرد.
کارشناس نیروی انتظامی فیلم سینمایی« اسب حیوان نجیبی است» اضافه کرد: گاهی اوقات برخی از کارگردانان و تهیه کنندگان فیلمی می سازند که نمی دانند صحنه های پلیسی را چگونه به تصویر بکشانند یا مثلا نمی دانند که چه لباسی بر تن بازیگر پلیس خود بکنند یا مسائل دیگر، لذا حضور کارشناسان نیروی انتظامی در فیلم ها می توانند در این مورد به کارگردانان کمک کنند.من نزدیک به ۳۰ سال است که در سینمای ایران به عنوان کارشناس نیروی انتظامی انجام وظیفه می کنم و در تمام این کارها سعی کردم فیلمی که ساخته می شود با حداقل ایرادهای پلیسی باشد.
سرهنگ سجادی با اشاره به روند تصویب فیلمنامه ها در ناجی هنر تصریح کرد: فیلمنامه ای که در آن چه سکانس های پلیسی داشته باشد و چه نداشته نباشد باید فیلمنامه آن برای گرفتن مجوز فیلمبرداری در سطح شهربه ناجی هنر ارائه گردد و بعد از اینکه ناجی هنر فیلمنامه ها را تائید کرد برای فیلمسازان مجوز فیلمبرداری صادر می کند تا کلانتری های سطح شهر هم مانع تصویربرداری آنان نشوند و هم اگر لازم شد برقراری امنیت گروه فیلمبرداری را تامین کنند. اما فیلمنامه هایی که در ژانر پلیسی است از یک پلان تا کل فیلمنامه، لازم است که در شورای فیلمنامه ناجی هنر مطالعه و مجوز بگیرد و درنهایت نیز یک کارشناس به عنوان کارشناس نیروی انتظامی به گروه معرفی می شود تا گروه فیلمبرداری زیر نظر این کارشناس ، سکانس های پلیسی خود را ضبط کنند.
کارشناس نیروی انتظامی سریال «مثل شیشه » خاطر نشان کرد: معمولا ما گرفتار این موضوع هستیم که گاهی اوقات فیلمنامه نویس، اطلاعاتی از مسائل انتظامی و نظامی ندارد اما بر اساس نظر خودش فیلمنامه ای را در مورد پلیس می نویسد اما این فیلمنامه برای ارائه مجوز در ناجی هنر، دچار مشکل می شود. لذا خیلی بهتر است که نویسندگان فیلمنامه های پلیسی قبل از اینکه نگارش فیلمنامه را آغاز کنند با کارشناسان نیروی انتظامی مشورت کنند تا ناجی هنر از پای فیلمنامه، نظر خودش را به فیلمنامه نویس برای صحنه های پلیسی ارائه دهد تا این فیلمنامه ها به هنگام تصویب در ناجی هنر دچار مشکل نشوند.
کد خبر: 74016
Share/Save/Bookmark