گزارش (ايسنا)، «تئاتر شهر» با احتساب تعطيلي چهار ماهه ميزبان اجراي 20 نمايش بود كه از ميان اين نمايشها، «پنجره فولاد» به كارگرداني سيدجواد هاشمي با داشتن 34 هزار و 83 تماشاگر پرمخاطبترين نمايش سال جاري در اين مجموعهي تئاتري بوده است.
بهرام بيضايي هم با اجراي نمايش «افرا» در تالار وحدت كه امسال ميزبان پنج نمايش بود، دومين كار پرتماشاگر سال جاري است.
هر چند پيگيري خبرنگار ايسنا براي دريافت تعداد دقيق تماشاگران اين نمايش بينتيجه ماند، اما با احتساب ظرفيت تالار وحدت و با در نظر گرفتن پر شدن ظرفيت اين تالار تا بالكن دوم نشان داد كه «افرا» در مدت 29 اجراي خود بيش از 23 هزار تماشاگر داشته است.
حميد سمندريان هم بعد از هشت سال غيبتش در تئاتر با اجراي دوباره « ملاقات بانوي سالخورده» تماشاگران بسياري را روانه تالار اصلي تئاتر شهر كرد.
اين نمايش پس از 32 اجراي خود در اين تالار 579 نفره، 16 هزار و 948 تماشاگر را ميزباني كرد.
هادي مرزبان هم با اجراي نمايش «لبخند باشكوه آقاي گيل» كه به مدت 32 شب ميهمان تالار اصلي بود، 14 هزار و 275 تماشاگر را به اين تالار فراخواند.
و در اين ميان نمايشهايي مانند«خانواده تت» ، «پينوكيو» و « مرغابي وحشي» ديگر نمايشهاي پرتماشاگر تئاتر شهر بودهاند كه در تالارهايي چون «چهارسو» ،
« قشقايي» و «سايه» كه ظرفيتي بين 100 تا 150 تماشاگر دارد بين سه هزار و پانصد تا چهار هزار و پانصد تماشاگر داشتهاند.
تالار «سنگلج» نيز به دليل تعميرات چند ماهه خود تنها توانست 6 نمايش را ميزباني كند كه از اين ميان، بالاترين آمار تماشاگران را نمايش «روياهاي رام نشده» به كارگرداني سياوش تهمورث از آن خود كرد.
اين نمايش در مدت 30 اجرا توانست بيش از چهار هزار و 850 تماشاگر را روي صندليهاي تالار سنگلج بنشاند.
در اين ميان تالارهاي «مولوي» و «هنر» برنامه روتين خود را در سال 86 ادامه دادند.
تالار مولوي در طول سال جاري 30 نمايش را ميزباني كرد كه از اين ميان نمايشها « يك سمفوني ناكوك» به كارگرداني آتيلا پسياني و «كوارتت» به كارگرداني اميررضا كوهستاني بيشترين تعداد تماشاگران را از آن خود كردند.
«يك سمفوني ناكوك» در مدت 24 اجرا چهار هزار و 666 تماشاگر را جذب تالار مولوي كرد. «كوآرتت» هم با يك اجرا كمتر، پذيراي چهار هزار و 170 تماشاگر شد. پس از اين دو نمايش «آنتيگونه در نيويورك» به كارگرداني هما روستا با حدود سه هزار تماشاگر، ديگر نمايش پرتماشاگر اين تالار بوده است.
اما تالار «هنر» شاهد اجراي 16 نمايش كودك و نوجوان بود كه در اين ميان نمايشهاي «مش مش قلي خان»، «يه مردي بود علي قلي» و «سارا و لوبياي سحرآميز» به ترتيب با پنج هزار و 842 ، پنج هزار و 422 و پنج هزار و 142 تماشاگر پر مخاطبترين نمايشهاي اين تالار بودند.
بنا بر اين گزارش، اوايل سال جاري حسين پارسايي مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در گفتوگويي با ايسنا اعلام كرد: از اين پس تمام نمايشهاي سالنهاي زير پوشش مركز هنرهاي نمايشي از بليت شرايطي برخوردار ميشوند، به اين صورت كه روابط عمومي مركزهنرهاي نمايشي از طريق رايزني با روابط عمومي ديگر ارگانها و مراكز، تعدادي بليت را با تخفيفهاي ويژه در اختيار آنان قرار دهد تا از اين راه تماشاگران بيشتري جذب سالنهاي تئاتر شوند.
حسين پارسايي اعلام كرد: اين طرح تمام تالارها را بدون در نظر گرفتن تعداد ظرفيت و همين طور تعريف سالن در بر ميگيرد.
اين در حالي بود كه همان زمان تعدادي از كارگردانهاي تئاتر كه نمايشهايشان بر صحنه بود، همچون مائده طهماسبي، هما روستا، علياصغر دشتي و ... از اجراي اين طرح اظهار بياطلاعي كردند.
نمايشهاي «ملاقات بانوي سالخورده» و « افرا» كه در دو تالار اصلي و وحدت اجرا شده بودند، از بليتهاي سفارشي استفاده نكردند و تنها دو اجراي ويژه براي خانه تئاتر و دانشجويان تئاتر داشتند.
گفتني است: آمار تماشاگران كه در بالا ذكر شد، براساس بليتهاي خريداري شده نيست. بلكه تعداد خام تماشاگران اعم از ميهمان و آنهايي كه بليت خريداري كردهاند شامل ميشود و از سوي روابط عموميهاي تالارهاي مربوطه در اختيار ايسنا قرار گرفته است.