سیاستگذاری وزارت ارشاد در موسیقی پاپ خنثی نیست
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۸۷ ساعت ۱۴:۲۷
محمد حسین ایمانی خوشخو با بیان این مطلب با اشاره به اینکه اگر به موسیقی پاپ بی توجهی شود جماعت علاقمند به موسیقی پاپ بلاتکلیف خواهند بود به خبرنگار مهر گفت : با توجه به مجموعه شرایط، سیاستگذاری وزارت ارشاد در مورد موسیقی پاپ خنثی نیست و این نوع موسیقی در قالب یک پدیده ای اجتماعی در نظرگرفته شده که نیاز به برنامه ریزی صحیح دارد و باید در جهت هدایت آن در مسیر فرهنگ بومی و ایرانی قدم برداشت.
پاسخ به انتقادات موسیقی فجر
وی در پاسخ به این نکته که بیشتر انتقادهای وارد شده به جشنواره موسیقی در خصوص چرایی وجود موسیقی پاپ در رویداد فرهنگی وهنری جشنواره موسیقی بود و آیا برنامه ریزی برای برگزاری کنسرتهای موسیقی پاپ در جشنواره سال جاری انجام شده است یا خیر گفت : جریان موسیقی پاپ ، چگونگی تعامل با این پدیده و ساماندهی و ایجاد جایگاه مناسب برای این نوع موسیقی از موضوعات حساسیت برانگیز در جشنواره سال گذشته بود به این معنا که برخی از اساتید موسیقی پاپ را موسیقی وارداتی می دانند که مانند ویروس وارد می شود و کل پیکره هنر موسیقی را تحت تاثیر قرار می دهد،بنابراین باید با آن برخورد کرد. برخی دیگر معتقدند که جریان موسیقی پاپ جریان بی خطری است ولی نباید حمایت جدی از این نوع موسیقی گیرد و برخی دیگر نیز اعتقادی به تقابل با موسیقی پاپ ندارند و معتقدند که با حفظ اصالت موسیقی کهن می توان این پدیده را هدایت کرد.
معاون هنری وزارت ارشاد در تشریح چگونگی هدایت موسیقی پاپ در میسر فرهنگ ایرانی گفت : اجرای کنسرتهای پاپ در جشنواره و ارزیابی آن توسط داوران موجب الگوسازی در جهت هدایت آثار تولیدی در این زمینه می شود و این نوع موسیقی می تواند با در نظر گرفتن شئونات فرهنگ ایرانی مانند سایر گونه های موسیقی جایگاه خود را در جامعه هنری و همچنین مخاطب خود پیدا کند.
دکتر ایمانی در ادامه با اشاره به انتقادهایی که به نحوه برگزاری بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر صورت گرفته بود در خصوص چگونگی سیاستگذاریهای وزارت ارشاد در برگزاری جشنواره موسیقی فجر به خبرنگار مهر گفت : جشنواره موسیقی فجر به عنوان یک رویداد فرهنگی قطعا با انتقادهایی روبرو بوده است اما آنچه برای ما در حوزه اجرایی یک جشنواره ملی و بین المللی اهمیت داشت برگزاری جشنواره ای مطابق با معیارهای فرهنگ ایرانی و موسیقایی بود. برهمین اساس جشنواره سال گذشته نقطه عطفی در جهت حرکت رو به جلوی هنرموسیقی در کشور به شمار می رفت زیرا این جشنواره حاصل کار گروههای موسیقی و در رأس آن جوانان فعال در این عرصه بود و به نوعی میدان برای فعالیت هر یک از آنها در سالهای بعد باز شد . بنابراین اگر با این دو معیار جشنواره سال گذشته را ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد که در مقایسه با دوره های گذشته جشنواره بیست و سوم موفق عمل کرد.
جوانگرایی مهمترین رویکرد جشنواره موسیقی فجر بود
وی درادامه خاطرنشان کرد : اگر در گذشته موفقیت یک جشنواره با حضور گروهها و اشخاص حرفه ای و هنرمندان برجسته سنجیده می شد،عدم حضور برخی از پیشکسوتان موسیقی در جشنواره سال گذشته دلیل ناموفق بودن جشنواره به شمار می رفت اما به نظرمن این نوع استنباط و تفکر از اساس اشتباه است زیرا مهمترین رویکرد جشنواره موسیقی فجر در سال گذشته فضا دادن به نیروهای جوان بود. گروههایی که در جامعه ناشناخته بودند اما به لحاظ تکنیکی و دانش موسیقایی در سطح قابل قبولی قرارداشتند. گروههایی که به دلایل مختلف تا کنون نتوانستند هنرخود را به نمایش بگذارند و این جشنواره فرصت مناسبی برای حضورهنرمندان جوان فراهم کرد و خوشبختانه در جشنواره ای که گذشت به جای اینکه اساتید و هنرمندان پیشکسوت را در صحنه اجرا ببینیم -البته حضور آنها در هرموقعیت وهر مکانی برای هنر موسیقی مغتنم است- آنها در مسندی قرار داشتند که بیش از هرعنوانی مایه دلگرمی و شوق جوانان بودند و به نوعی مشوق ادامه فعالیت آنها به شمار می رفتند.
معاون هنری وزارت ارشاد در ادامه افزود : با این اوصاف به نظرمن جشنواره بیست و سوم جشنواره موفقی بود و شاید یکی از دلایلی که برخی از دوستان در رسانه های مختلف در آن دوران کلیت جشنواره را به باد انتقاد می گرفتند و یا در برخی موارد خرده گیریهایی به روند برگزاری این رویداد فرهنگی وارد می کردند عدم آشنایی با سیاستگذاریهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. جشنواره سال گذشته به اذعان بسیاری از اهالی موسیقی جشنواره پرباری بود و خوشبختانه ما در این جشنواره شاهد هنرنمایی گروههایی بودیم که توانستند با اجراهای خوب خود مایه امیدواری در جریان موسیقی کشور را در سالهای آینده به وجود آورند و به درستی نشان دادند که موسیقی هنرتفنن نیست.
گروههای موسیقی با حرف تازه به جشنواره فجر بیایند
ایمانی خوشخو در ادامه به تغییرات پیش بینی شده برای بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد و گفت : با پایان جشنواره بیست و سوم دبیرخانه دائمی جشنواره موسیقی فجر تشکیل شد و از آن دوران تا به امروز تیم کارشناس موسیقی در وزارت ارشاد مشغول شناسایی و ارزیابی گروههای مختلف هستند. یکی از اهداف در سیاستگذاریهای جشنواره موسیقی فجر این بود که گروههای موسیقی با حرف تازه در این رویداد فرهنگی ظاهر شوند که در جشنواره امسال این هدف جدی تر دنبال خواهد شد به این معنا که حضور و اجرای گروههای موسیقی خارجی آمیخته با فرهنگ همان کشور باشد که این امر هم جنبه آموزش موسیقی و هم معرفی فرهنگ موسیقایی این کشور مفید و مورد بررسی هنرمندان جوان قرار گیرد. در مجموع فکر می کنم با وجود مشکلات فراوان اگر جریان موسیقی کشور را مثبت ارزیابی کنیم متوجه خواهیم شد که وضعیت موسیقی در کشور ما رو به رشد است و خوشبختانه مسیر تکاملی را طی می کند.
ساخت سمفونی انقلاب اسلامی
وی در پایان با اشاره به برنامه های سی امین سالگرد پیروزی در حوزه موسیقی گفت : در حوزه موسیقی کشوراتفاقهای خوبی خواهد افتاد که یک بخشی ازاین برنامه ها در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهد شد و بخش دیگر اجرای کنسرتهایی خارج از برنامه جشنواره است که عمدتا توسط ارکستر سمفونیک اجرا خواهد شد. در حال حاضر یک تیم کارشناسی از اساتید موسیقی تشکیل شده و قرار است با بررسیهایی که انجام می دهند کم و کیف ویژه برنامه سی امین سالگرد انقلاب اسلامی را مشخص کنند که در رأس این برنامه ریزیها ساخت سمفونی انقلاب اسلامی است که مراحل تولید آن آغاز شده و چندین گروه متخصص کار مطالعه بر روی این سمفونی را آغاز کرده اند.