تشدید بی اعتمادی در بدنه پزشکی
یادداشت دکتر سید جواد امیری زاد در مورد «اتاق عمل» مدیری
تشدید بی اعتمادی در بدنه پزشکی
آیا پروژه جدید آقای مدیری تحت عنوان «اتاق عمل» با توجه به هجمه ای که در حال حاضر بر علیه پزشکان ایجاد شده باعث تشدید این بد بینی و بی اعتمادی نسبت به این صنف که اساس کارش بر پایه اعتماد است نخواهد شد؟
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۲۸
سریال «اطاق عمل» آخرین اثر طنز، مهران مدیری است که حدود یک ماهی است به دلیل بازنویسی و تغییراتی در متن و اجرا متوقف شده است. اما خبرهای غیر رسمی حاکی از آن است که این سریال به دلیل انتقادهایی که جامعه پزشکان نسبت به این سریال داشته متوقف شده است. این گمانی زنی در حالی تقویت می‌شود که چندی پیش دکتر «هاشمی» وزیر بهداشت در مورد این سریال گفته بود: «آقای مدیری از هنرمندان توانمند کشور است و خوشحالم که لبخند را بر لب مردم می‌نشاند و مردم در این روزها نیاز به خندیدن و خوشحال بودن دارند. اما اینکه دیوار جامعه پزشکی کوتاه است، مورد سؤال ما است.»

«دکتر سید جواد امیری زاد» دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در مورد پروژه اتاق عمل و به طور کلی طنزهایی که تلویزیون نسبت به جامعه پزشکی پخش می‌کند یاد داشتی را برای بخش رادیو و تلویزیون هنر نیوز ارسال کرده است که می‌خوانید:

« طنز را شاید به‌نوعی بتوان نشان دادن زشتی‌ها و رفتارهای غلط و نادرست جامعه و یا بخش (بخشی) از جامعه به شکل خاص (خنده دار) و غلو شده تعریف نمود. با این نگاه طنز باعث آگاه سازی می‌شود و بنابراین هر مقوله ای که باعث بالا رفتن آگاهی شود ستودنی است و کاربرد آن نه تنها مفید و مؤثر بوده بلکه ضروری و باید هرچه بیشتر استفاده نمود. نا گفته نماند که طنز را نباید با لوده گری اشتباه گرفت.

در مورد کارهای آقای مهران مدیری، ایشان فردی بسیار خلاق و هنرمند در این زمیته هستند و بسیاری از کسانی که کارهای ایشان را می‌بینند لذت می‌برند، البته انتقادهایی وجود دارد که طبیعی است با توجه به اینکه بحث ما نقد کارهای ایشان نمی‌باشد و هم اینکه بنده تخصصی در این زمینه ندارم و صرفاً" نظر شخصی خود را بیان می‌کنم. هر زمان کارهای آقای مدیری مربوط به مسائل فرهنگی جامعه بوده بسیار جذاب وعالی بودند مثل چند برنامه سریال شبهای برره ولی هر وقت شکل تکراری مصداق‌های اجتماعی و صنفی را مطرح می‌نمودند، خسته کننده و در واقع پایین آوردن سلیقه اجتماعی و فقط جنبه سرگرمی را پیدا می‌کرد. (مثل سریال نقطه چین).

اگرچه خلق یک اثر کار بسیار سختی است آنهم طنز در یک فضای خاص و با محدودیت‌های متععد و گسترده سیاسی و فرهنگی، در عوض نقد آن ساده که توسط هر فردی به نسبت سطح فرهنگی و شناخت به رغم خودش انجام می‌شود. با نگاه کلی به موضوع هیچ چیزی نباید مانع ساخت و نمایش طنز باشد. اما مطلبی هست که ذهن مرا به خود مشغول کرده است (البته بنده جامعه شناس نیستم و به‌خوبی آن‌ها نمی‌توانم سایر را ببینم و تجزیه تحلیل نمایم)، و آن تفاوت فرهنگی بین ما و کشورهای توسعه یافته است، در آن کشورها بسیاری مسائل بخصوص فر هنگی به شکلی است که بر خورد های احساسی کمتر بوده و بیشتر منطقی و مبتنی بر عقل و خرد است، حال با توجه به این موضوعات گاهی این سؤال برای من مطرح می‌گردد که آیا به نقد کشیدن طنز آمیز یک صنف چه پیامدهایی می‌تواند در بر داشته باشد، با توجه به شرایط فرهنگی و وجود حس حسادت، کینه و بد بینی به دیگر صنوف آیا می‌تواند اثر مخربی به جای بگذارد و این احساسات بد و بد بینی را شدید نماید و اگر چنین باشد هدف طنز که ارتقاء آگاهی به شکل خاص خود بود تبدیل به کینه و دشمن (دشمنی) بین بخشی از جامعه با بخش دیگر بشود. از این زاویه پروژه جدید آقای مدیری تحت عنوان اتاق عمل با توجه به هجمه ای که در حال حاضر بر علیه پزشکان ایجاد شده اگرچه می‌پذیریم که عملکرد بخش کوچکی از این صنف باعث بروز چنین فضای بدبینی شده است، باعث تشدید این بد بینی و بی اعتمادی نسبت به این صنف که اساس کارش بر پایه اعتماد است نخواهد شد؟ مزید اطلاع نمایش مضحک برنامه ثریا که بسیار ناعادلانه و غیر تخصصی جامعه پزشکان را مورد هجوم قرار داده در صورتیکه جامعه پزشکان از زحمتکش‌ترین، بی صداترین و آرام‌ترین بخش جامعه هستند و صحیح نیست اینگونه ناعادلانه مورد قضاوت قرار بگیرند. شاید بهتر باشد طنز بیشتر برروی مسائل اجتماعی و فرهنگ عمومی جامعه متمرکز باشد تا سطح تحمل و خرد جامعه بالا رود. (از نمونه‌های برخورد احساسی مردم که متاسفانه در اکثر موارد اینگونه است، برخورد با مسی فوتبالیست آرژانتینی و یا برخورد با فوتبالیستی که از یک تیم به تیم دیگر می‌رود می‌توان اشاره نمود.)
کد خبر: 78148
Share/Save/Bookmark