به گزارش هنرنیوز، محمود گبرلو در سرمقاله ابتدای برنامه هفت با این سوال که چه تعریفی از صنعت سینما داریم داد: صنعت سینما ویژگی هایی دارد ه در گردش تولید باید به آن ها توجه کرد.
سردبیر هفت بیان کرد: مردم به قصه های خوب و جذاب گرایش پیدا می کنند وامیدوار فیلمسازان ایرانی با شوق و علاقه فیلم بسازند. چرا که این نیز موجب رشد در صنعت سینما می شود.
اما بخش پرکارترین های هشتمین ویژه برنامه هفت به مدیران فیلمبرداری اختصاص داشت که در جشنواره سی و سوم فیلم فجر علیرضا برازنده با پنج فیلم عنوان پرکارترین مدیر فیلمبرداری را از آن خود کرده است.
هشتمین ویژه برنامه هفت نیز مطابق روال برنامه های پیشین ، میزبان جمعی از اهالی سینما در روز جشنواره بود. اولین گفت و گو های این ویژه برنامه در هشتمین روز از جشنواره به فیلم روز مبادا ساخته فائزه عزیز خانی اختصاص داشت.
فائزه عزیز خانی دراین گفت وگو با بیان اینکه پیام این فیلم ممکن است برای هر فردی به گونه متفاوت جلوه کنداظهار کرد: ایده این فیلمنامه از یک داستان سه تا چهار صفحه ای از مادرم که نماینده جمعی از مادران است شکل گرفت.
وی در توضیح انتخاب اعضای خانواده خود برای ایفای نقش در فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه در حال شکل گیری بود به طور ناخودآگاه تمام این آدم هایی که امروز کارشان را دیدیم کاراکترهایی بودند که فیلمنامه با آنها پیش می رفت. به هر صورت فیلمنامه یک اثر این را که چه کسی در کجا بنشیند را هدایت می کند و در خصوص این فیلم نیز فیلمنامه هدایتگر من در انتخاب بازیگرانم بوده است.
این کارگردان در پاسخ به این سوال که آیا از سینمای کیارستمی وام گرفته، توضیح داد: علاقمندی من به سینما با کارها و سینمای عباس کیا رستمی اتفاق افتاد و از خود کیارستمی و کارهای وی تاثیر پذیرفته ام. به واقع فیلم وامدار وفاداری کیارستمی به رئالیسم است البته با جنس دیگری. با مجموعه مختصاتی چون سن، جنس و نسل من که موجب تعریف جنس از بیان من می شود.
عزیز خانی با بیان اینکه ساخت این فیلم تاثیر بزرگ کیارستمی بر من است ادامه داد: اگرکیا رستمی اعتماد به نفس به ما نمی داد که به خود اعتماد داشته باشیم به هیچ وجه این فیلم ساخته نمی شد.
وحید عزیز خانی نیز که در این فیلم به عنوان بازیگر فعال است در ادامه صحبت های کارگردان اثر گفت: پیش از این در چند فیلم کوتاه با هم همکاری داشتیم و همکاری من در ابتدا به سبب علاقه قلبی من به خواهرم و دیگر به سبب فیلمنامه آن بود که با مطالعه به آن علاقمند شدم. اما کارگردان در جریان کار، ریز بینی هایی هم داشت که می توانست ساده تر انجامش دهد.
شیرین آقا رضا کاشی و فرزانه گرایلی از دیگر بازیگران فیلم روز مبادا بودند که در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش پرداخته بودند.
اما دومین گفت وگو نیز به فیلم دریا و ماهی پرنده ساخته مهرداد غفارزاده تعلق گرفت که با حضور جمعی از عوامل در استودیو هفت ، معرفی و بررسی آن انجام شد.
مهرداد غفارزاده در خصوص فیلم دریا و ماهی پرنده با بیان اینکه فیلمی اجتماعی است توضیح داد: این فیلم در عین حال که فیلمی رئال است فضای سورئال نیز دارد. به این معنا که اتفاقات جادویی و غیر واقعی هم درونش دیده می شود.
وی با اشاره به اینکه آدم صریحی در جریان فیلمسازی هستم افزود: تعارف کردن با ناملایمات اجتماعی از تعارف های درستی نیست. در این فیلم نیز سعی کرده ام این صراحت بیان را نیز داشته باشم.
این کارگردان در توضیح بازی بازیگر ناشنوا فیلم خود گفت: ۲۰تا ۲۵ نفر از ناشنوایان تست دادند که از آن میان، دو نفر انتخاب شدند و در نهایت نیز علی اکبر صحرایی انتخاب شد که در البته در ابتدا تردید داشتم چرا که در کنا درک ودریافت خوبی که داشت در جریان حرف زدن شانه های خود را بالا می انداخت اما با تمرین این مسئله حل شد و هنگام فیلمبرداری گویی پیش ازاین چند فیلم بازی کرده است.
نیوشا ضیغمی نیز به عنوان بازیگر این اثر در توضیح نقش خود بیان داشت: پیش از این در چنین نقش هایی حضور نداشته ام و بازی نکردن در این قالب گناه من نبوده است بلکه عدم ریسک پذیری کارگردانانی بوده است که من را به شکل دیگری شناخته اند.
در ادامه امیر پور کیان تهیه کننده این اثر در توضیح تولید این کار گفت: به قدری موضوع فیلمنامه برای من شیرین بوده است که خستگی احساس نکرده ام و مواردی که من را خسته کرده است از جنس دیگری است .
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: تقاضا دارم از اندیشه و تفکر کسانی که سرمایه خود را برای کارهایی استفاده می کنند که از شرافت موج می زند حمایت کنند.
علی اکبر روح به عنوان نویسنده این اثر از دیگر افراد حاضر در استودیو هفت بود که بیان کرد: طرح اولیه این کار برای مهرداد غفارزاده بود و به سبب ۱۱سال همکاری با نگاه وی در کار آشنا هستم. اما در مراحلی من می نویسم و وی روتوش می کند و در نهایت آنچه خروجی باشد به صورت فیلمنامه به کار گرف ته می شود و سکانس های آن نوشته می شود.
وی ادامه داد: مخاطب این فیلم با این بیان که درباره نوجوان است تنها نوجوانان نیستند بلکه به سبب حرفی که در درون فیلم زده می شود این فیلم مناسب برای بزرگسالان است و حتی کارگرافیکی و نقاشی که نوجوان روی دیوار انجام می هد یک نوع اعتراض است که این نیز متوجه بزرگسالان است.
علی اکبر صحرایی که در فیلم دریا و ماهی پرنده به عنوان یک شخصیت ناشنوا به ایفای نقش می پردازد ازدیگر بازیگران این فیلم است که در برنامه هفت حاضر شد.
اما مستند سفر به آمادای ساخته فرشاد افشین پور از دیگر بخش های هفت بود که با حضور کارگردان آن و داوود نماینده به معرفی آن پرداخته شد.
داوود نماینده دراین گفت وگو با بیان اینکه روی کار خود حساسیت دارم و هر حرفی را نمی خوانم افزود: هنگامی که افشین پور به من پیشنهاد دادند برای این اثر به دنا نیز رفتم. زیرا که سامان دنا را باید از نزدیک می دیدیم و قدمت دنا فرد را وادار می کند که به قدمت ایران احترام بگذاریم.
وی گفت: یکی از نکاتی که مرا در جریان کار تحت تاثیر قرار داد صداقت و بی ادعا بودن فرشاد افشین پور بوده است.
فرشاد افشین پور بابیان اینکه صدای داوود نماینده معجزه می کند و در موفقیت این اثر خیلی کمک کرده است در توضیح نام این اثر گفت: آمادای یکی از قدیمی ترین اسم های همدان است که یکی از پادشاهان آشور آن را نام نهاده بود و این مکان ظرفیت خوبی برای محیط زیست و حیات وحش دارد.
وی در خصوص نحوه تصویربرداری دراین مستند توضیح داد: بخشی از این تصویربرداری به استفاده ما ازبالن بر می گردد که تصویر های هوایی را نشان می دهد اما بعضی تصویر ها را هم با استتار و کاشتن دوربین گرفته ایم که در این میان از تکنیک های نزدیک شدن به حیوان نیز بهره برده ایم.
افشین پور در بیان وضعیت مستند گفت: همین شرایطی که در حال حاضر برای مستند وجود دارد صد سال پیش نیز وجود داشته است منتها دید فیلمسازی دراین خصوص وجود نداشت. یک بخشی از عقب ماندگی سینمای ایران مربوط به استفاده درست از ابزار می شود. اما فیلمسازان ازاین نوع فیلمسازی نترسند و جلو بیایند و از نبود امکانات نهراسند و خود پیش قدم باشند البته در کنار این ورود نیز باید حمایت از بخش های دولتی وجود داشته باشد.
اما آخرین بخش از برنامه هفت به مستند آتلان ساخته معین کریم الدینی اختصاص داشت.
معین کریم الدینی در خصوص وضعیت مستند بیان کرد: ورود من به سینما با کار تدوین آغاز شده است و عمده کاری که در بخش تدوین انجام می دادم در حوزه مستند بود و به خوبی متوجه بودم که بزرگترین آسیبی که متوجه سینمای مستند است فرم فیلم است. بنابراین باید به حزوه فیلم مستند توجه شود. اما آتلان از ان دسته فیلم هایی است که اجزای اصلی کار در خدمت فرم فیلم قرار گرفته است تا پکیجی به نام سینما را بتوانیم ارائه دهیم.
وی ادامه داد: بزرگترن معضلی که در ارتباط با مستندوجود دارد نبود برنامه ریزی بلندمدت برای آن است . ازتولید امسال مستند، هفت تا هشت فیلم قابلیت اکران دارند که این حجم مستند به خوبی نشان می دهد که در حال حاضر پتانسیل برای این رشته هنری وجود دارد بنابراین باید در حمایت از آن ها پخش کنندگان مستقل وارد شوند تازمانی که این سینما وابسته به دولت باشد هیچ اتفاقی درون آن رخ نمی دهد.
اما مهرداد جلو خانی، صداگذار و سامان لطفیان، تصویربرداری این مستند از دیگر مهمانان هفت بودند که در استودیو این برنامه تلویزویونی حاضر شدند.