تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی کشور و دانشگاه الزهرا (س) به امضا رسید
با حضور معاون صنایع دستی سازمان؛
تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی کشور و دانشگاه الزهرا (س) به امضا رسید
تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و دانشگاه الزهرا(س) در زمینه همکاری متقابل و آموزشی، فرهنگی به منظور تقویت، رشد و توسعه بنیه علمی با حضور بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور، خانم دکترخزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) ، خانم دکتر سهرابی مدرس دانشکده هنرها و صنایع دستی دانشگاه الزهرا(س) و مدیران کل معاونت و دانشگاه عصر روز گذشته ۱۲ اردیبهشت ماه به امضا رسید.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۷
به گزارش هنرنیوز؛به منظور توسعه و تحکیم همکاری ها و فعالیت های مرتبط در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ، تفاهم نامه ما بین معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و دانشگاه الزهرا (س) توسط بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور و خانم دکترخزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) به امضا رسید.

بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره بر لزوم همکاری معاونت صنایع دستی و دانشگاه ها و علمی سازی هرچه بیشتر صنایع دستی در کشور گفت: متاسفانه در گذشته صنایع دستی رو به افول بود و کشور ما در معرض قرار گیری در فهرست کشورهای بدون صنایع دستی و یا دارای صنایع دستی اندک بود که خوشبختانه در حال حاضر دردولت فعلی اقدامات خوبی برای معرفی و توجه بیشتر به صنایع دستی صورت گرفته است.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته در دو سال اخیر شاهد رشد مثبت در حوزه تولید فروش و صادرات صنایع دستی بوده ایم که تفاوت معنا داری با گذشته دارد همچنین بر اساس آمار در دوسال اخیر بیش از ۱۰ سال گذشته به هنرمندان و متقاضیان امر صنایع دستی تسهیلات ارائه کرده ایم تا به رونق بیشتر صنایع دستی کمک شود.همچنین تخصیص اعتبارات خوبی در زمینه ارتقا کارگاه های صنایع دستی صورت گرفته است.

نامور مطلق با اشاره بر آغاز و شکل گیری گفتمان سازی در حوزه صنایع دستی گفت: خوشبختانه با توجه به عنایات مقام معظم رهبری به موضوع صنایع دستی و لزوم توجه بیشتر به آن و نیز توجه بیشتر دولت و مسئولین و حتی مردم به این حوزه، صنایع دستی رو به رشد و گسترش است. حتی باید گفت که خوشبختانه مردم ما نیز امروز بیش از گذشته به صنایع دستی توجه دارند و با آن ارتباط برقرار کرده اند.
وی در ادامه تاکید کرد: معاونت صنایع دستی به لحاظ رضایتمندی موقعیت خوبی از دید سازمان مدیریت و برنامه ریزی دارد که امیدواریم با تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته به رشد بیشتر و مناسبتری در زمینه صنایع دستی برسیم.

معاون صنایع دستی کشور با تاکید بر این مطلب که باید دانشگاه های ما به سوی مولف شدن پیش روند گفت: در دنیا هردانشگاه در حوزه ای خاص فعالیت دارد و تمرکز علمی و عملی خود را تنها در یک حوزه متمرکز می سازد و به این صورت دانشگاه های مولف ایجاد می شوند، اما در ایران بخشی از مشکل ما این است که هدف خاصی برای مولف شدن در نظر نداریم، باید به سمتی حرکت کنیم تا دانشگاه های مولف داشته باشیم و به نوعی برای خلاقیت محور کردن و پیشرو ساختن صنایع دستی قدم برداریم.

وی ادامه داد: دانشگاه الزهرا باید سهم بیشتری را به صنایع دستی اختصاص دهد به این دلیل که با جنس زنانه نزدیکتر استبه همین جهت باید بیشتر به بانوان توجه کند و حداقل یک دانشکده بسیار قوی صنای دستی در دانشگاه داشته باشیم.

نامور مطلق همچنین خاطر نشان کرد: معاونت صنایع دستی می تواند برای فارغ التحصیلان رشته های صنایع دستی دانشگاه الزهرا که امکان حضور دارند در یک نشست دوروزه ودر قالب کارگاههای کارآفرینی برای دریافت تسهیلات فعالیت در حوزه صنایع دستی آنها را راهنمایی کرده و تسهیلات داده شود تا بتوانند در زمینه صنایع دستی به فعالیت بپردازند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره بر حضور اعضای شورای جهانی صنایع دستی برای شرکت در اجلاس آسیا و اقیانوسیه در کشور تصریح کرد: حضور کارشناسان این شورا در شهرهای مشهد و لالجین و معرفی این شهرها به عنوان شهرهای جهانی سنگ های قیمتی و سفال و سرامیک می تواند تاثیر بسیار زیادی بر توسعه صنایع دستی داشته باشد.

در ادامه این مراسم خانم دکتر خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا (س) ضمن ابراز خرسندی از امضای این تفاهم نامه گفت: در حوزه صنایع دستی رشد خوبی را در دانشگاه الزهرا(س) شاهد بودیم، در کنار ایجاد رشته های جدید برآن هستیم تا از رشته ها و کارهای مهارتی آغاز کنیم و به همین منظور دوره های متعددی را در داخل و خارج دانشکده بگذاریم و برای کارها و فعالیت های مهارتی مدرک ارائه کنیم.

وی افزود: در راستای بین المللی کردن دانشگاه نیز در نظر داریم با پذیرش دانشجوی بین المللی در رشته های مختلف صنایع دستی در راستای آکادمیک شدن و همه گیر تر شدن صنایع دستی قدم برداریم.

گفتنی است، در پایان این نشست تفاهم نامه همکاری معاونت صنایع دستی کشور و دانشگاه الزهرا (س) در راستای استفاده از امکانات تحقیقاتی، آموزشی، فرهنگی به منظور تقویت، رشد و توسعه بنیه علمی پژوهشی و آموزشی گروههای هدف در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی توسط بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی کشور و خزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) به امضا رسید.

لازم به ذکر است ، خانم دکترخزعلی رئیس دانشگاه الزهرا(س) و همراهان وی پس از امضای تفاهم نامه از نمایشگاه شیشه گری در محل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پژوهشکده هنرهای سنتی سازمان بازدید به عمل آوردند.
کد خبر: 91198
Share/Save/Bookmark