حسن اسدی در گفتگو با هنرنیوز؛
ضعف فیلمنامه مشکل اساسی سینما و تلویزیون است
حسن اسدی فیلمبرداروکارگردان سینما گفت: فیلمنامه ضعیف مشکلی اساسی است که ما در سینما وتلویزیون وبه خصوص بخش تله فیلم ها با آن روبه روهستیم.
تاريخ : شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۵۸
مجید معافی- حسن اسدی فیلمبردار و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگارسینمایی هنرنیوزاظهارداشت: به عنوان فیلمبردار قرار است در فیلم سینمایی «دشمن عزیز » به كارگردانی «جلال فاطمی» حضور داشته باشم.
وی افزود: فیلم «دشمن عزیز» به تهیه كنندگی «محمد حسن نجم » از مضمونی اجتماعی و كودكانه برخوردار است كه در صورت مهیا شدن شرایط ، قراراست فیلمبرداری آن به زودی کلید خواهد بخورد.
این کارگردان تصریح کرد: چند فیلمنامه سینمایی دارم که در صورت مهیا شدن شرایط آن را به زودی کلید خواهم زد. چون به کارگردانی در سینما هم علاقه مندم.
اسدی ابرازداشت: من تاکنون دو تله فیلم به نامهای «منفی ۱۸» و «پشت پلک های تو» ساختم وبه خوبی با مشکلات ساخت تله فیلمها آگاهم ومی دانم چه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
وی ادامه داد: قصه تله فیلم «پشت پلک های تو »مربوط به زندگی يک زن و شوهر است. زنی كه خودش دكتر زنان و زايمان است اما توانايی بچه دار شدن ندارد. اين مسئله در زندگی اين زن و شوهر كه به همديگر علاقه دارند باعث بروز يكسری مسائل می شود وادامه داستان.
اسدی یادآورشد: متاسفانه شرایط ساخت تله فیلمها به گونه ای است که ما شاهد توليد تعداد بالايی از تله فیلم ها هستيم.آثاری كه شايد اكثر آنها نهايتا در طول ۷ تا۱۰ روز توليد می شوند و هيچ پشتوانه محتوايی هم پشت قصه آنها وجود ندارد.
وی تاکید کرد: در كنار حجم انبوهی از اين تله فيلم ها كه فاقد كيفيت و محتوا هستند، فیلمهایی هم ساخته می شوند كه قابليت دفاع دارند و حتی گاهی از اين تله فيلم ها از نظر ساختار و اهميتی كه در نوع نگارش فيلمنامه آنها شده، می توانند با يک كار سينمايی برابری كنند. اما به دلیل بودجه کمی که این آثاردارند ساختاراین فیلمها همیشه با مشکل روبه ور می شوند.
این فیلمبردارمطرح سینما عنوان داشت: ساخت یک تله فیلم خوب واستاندارد نیاز به بودجه کافی، بازیگر کاربلد، فیلمنامه قوی وجذاب وعوامل منسجم وکاربلد است. اما در اغلب موارد تله فیلمها شوخی گرفته می شوند وتهیه کنندگان هم برای کاهش هزینه های فیلم ازعوامل ضعیف استفاده می کنند.
وی خاطرنشان کرد: مخاطب امروزبسیارتیزهوش است ومی داند کدام برنامه تلویزیونی یا سینمایی جذاب است ومی تواند وقت بگذارد واز تماشای آن لذت ببرد.ازطرفی با وجود رسانه هایی مثل ماهواره واینترنت دیگر نمی توان هراثرسطح وبی کیفیتی را به خورد مخاطب داد وانتظارداشت که مخاطب استقبال کند.چرا که مخاطب حس زیبایی شناسی دارد.
اسدی با اشاره به اینکه اولین مشکل سینمای ایران فیلمنامه ضعیف است گفت:فیلمنامه ضعیف مشکلی اساسی است که ما در سینما وتلویزیون وبه خصوص بخش تله فیلم ها با آن روبه روهستیم وبایدچاره ای برای آن اندیشه شود .چرا که اگر فیلمنامه ضعیفی رابه یک کارگردان خوب وقوی هم بدهیم نمی تواند اثردرخشانی را بسازد. برعکس این قضیه هم صادق است.
این کارگردان تلویزیونی گفت: امسال در کنار یک سری آثارسطحی وضعیفی که در سینماها اکران ششدند ماشاهد آثار خوبی هم بودیم . به عنوان مثال چند فیلم میلیاردی امسال به غیراز یک فیلم بقیه از فیلمنامه خوبی برخورداربودند ودر جذب مخاطب موفق بودند.
اسدی در پایان خاطرنشان کرد: فیلمهای «بهشت اینجاست» ساخته « حمید سلیمیان» و«سه نفرروی خط» ساخته «خسرو ملکان»را درنوبت اکران دارم.