علیرضا رئیسیان کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز گفت: بدون شک، تنها راه مقطعی برای پیشبرد جریان سینما و رابطهاش با مردم، جشنواره فیلم فجر است چرا که جشنواره توانسته است رابطه مخاطب با سینما و سینماگران را قوت ببخشد.
وی با اهمیت خواندن جشنواره فیلم فجر افزود: جشنواره فیلم فجر بعد از برگزاری سی دوره راه خودش را پیدا کرده و همه ساله حتی با مسائل حاشیهای که برای سینما اتفاق افتاده باز هم برگزار شده به عنوان مثال در همین چند ساله اخیر، برخی فیلمسازان، جشنواره را تحریم کردند حتی به داوران زنگ میزدند که داوری را نپذیرند یا اینکه بعضیها میگفتند ما فیلم به جشنواره نمیدهیم اما دیدیم که تا کنون هیچ کدام ازاین تهدیدها عملی نشده چرا که حضور در بخش مسابقه سینمای ایران و موفقیت درآن، برای سینماگران از اهمیت خاصی برخوردار است البته ممکن است این اهمیت از درجات متفاوتی برخوردار باشد ولی هیچ سینماگری نمیتواند بگوید جشنواره برای من مهم نیست. سینماگری که برایش حضور در جشن ملی سینمای کشورش مهم نباشد فاقد عنصر اولیه یک فیلمساز ایرانی است.
عضو هیات داوران سی امین دوره جشنواره فیلم فجر با اشاره به برگزاری جشن منتقدین و انتخابهای آنان اظهار داشت: همواره برخیها اعلام میکردند که داوران جشنواره فیلم فجر (سال گذشته) برای انتخاب برندگان تحت فشار بودند با مشاهده انتخابهای جشن منتقدین، متوجه میشویم که اکثر انتخابهای آنان هم که شبیه به انتخاب جشنواره فیلم فجر بود.
کارگردان فیلم سینمایی «پرونده هاوانا» تصریح کرد: اساسا در جشنوارههای معتبر دنیا هیچگاه تیم کمیته انتخاب و داوری معرفی نمیشوند تا سلایق آنها مشخص نباشد ضمن اینکه معتقدم داوران نباید از بخش دولتی انتخاب شوند و باید درتیم داوری، افرادی همچون کارگردان، تهیه کننده، بازیگرو به ندرت فیلمنامه نویس یا منتقد حضورداشته باشند.