شوراهای فیلمنامه «فارابی»، بیشتر شوراهای ممیزی هستند
نادره ترکمانی در گفتگو با هنرنیوز:
شوراهای فیلمنامه «فارابی»، بیشتر شوراهای ممیزی هستند
یک کارگردان فیلم کودک معتقد است شوراهای فیلمنامه در بنیاد فارابی از ریشه دچار مشکل هستند و معمولا بیشتر فیلم های انبار شده این بنیاد همان فیلمنامه هایی بودند که از سوی این شوراها مورد تصویب قرار گرفتند!
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۶
نادره ترکمانی کارگردان فیلم های کودک در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت سینمای کودک و بنیاد فارای گفت: با وجودی که بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مجموعه ای که بودجه ای را دراختیار دارد و می باید در حوزه حمایت از سینمای کودک فعال باشد چرا به وظیفه خودش به خوبی عمل نمی کند و معمولا از مجموعه کارهایی حمایت می کند که به هیچ عنوان «فیلم های کودک» نیستند.

وی افزود: لااقل بنیاد سینمایی فارابی ادعای حمایت از سینمای کودک را نداشته باشد و صادقانه اعلام کند که «ما اصلا سینمای کودک نمی خواهیم» یا آنچه که تحت عنوان سینمای کودک در شاکله فکری ما در فارابی قرار دارد آن چیزی نیست که وجود دارد. این بنیاد یکبار برای همیشه بیاید بی پرده اعلام کند «ما حامی سینمای کودک نیستیم» چه ضرورتی دارد که با صراحت دم از حمایت از سینمای کودک بزند اما درعمل ما شاهد این اتفاق نباشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» با بیان اینکه باید سیاست های بنیادی سینمای کودک تغییر کند تصریح کرد: متاسفانه مبنای برنامه ریزی و سازو کار سینمای کودک همان چیزهایی است که در دهه های گذشته موجب زمین گیر شدن سینمای کودک شده است.

نادره ترکمانی از شوراهای پُر از فضای کنترل و ممیزی فیلمنامه در بنیاد فارابی به عنوان شوراهایی یاد کرد نه تنها سبب حمایت از این نوع سینما نشده بلکه موجب صدمه وارد شدن به حوزه سینمای کودک شده است و اتفاقا همین فیلم ها درصد بالایی از فیلم های خاک خورده انبارهای فارابی را تشکیل داده است!

کارگردان فیلم سینمایی « گورداله » اظهار داشت: متاسفانه شوراهای فیلمنامه در بنیاد فارابی از ریشه دچار مشکل هستند و معمولا بیشتر فیلم های انبار شده این بنیاد همان فیلمنامه هایی بودند که از سوی این شوراها مورد تصویب قرار گرفتند! اما اکران نشدن این فیلم ها به این معنا است که این شوراها نه تنها شوراهای مشورتی و کارگاهی نبودند بلکه شوراهایی بودند که بیشتر، فیلمنامه نویسان را وادار به تن دادن به ممیزیها می کرده است.

وی با اشاره به سپری شدن ۴ ماه از سال ۹۴ گفت: با گذشت چهار ماه از سال جاری ما حتی شاهد اکران یک فیلم کودک در سینماهای کشور نبودیم در حالی که نیمی از تابستان که معمولا زمان اوقات فراغت بچه ها محسوب می شود به اتمام رسیده است.به نظر می رسد که هنوز متولیان فرهنگی ما نپذیرفتند که سینما یک فعالیت فرهنگی است وگرنه باید برای اوقات فراغت بچه ها؛ برنامه ریزی منظمی می داشتند.

ترکمانی تاکید کرد: بنیاد سینمایی فارابی معتقد است که از سینمای کودک حمایت می کند واقعا این دوستان با سند بیان کنند که چه کاری در این زمنیه انجام دادند. لااقل ده مورد از حمایت های خودشان را ذکر کنند؟

وی در مورد تولید جدیدترین اثر سینمایی خود در زمینه کودک و نوجوان با نام «شرتی و شپرتی» یاد آور شد: رویکرد من در مورد تولید این فیلم ، جذب سرمایه از مسیر خصوصی است و تا زمانی که این سرمایه به حد نصاب نرسد فیلم را کلید نخواهم زد چرا که هیچ امیدی هم به مراکزی مثل بنیاد فارابی که ظاهرا نام حامی کودک را یدک می کشد ندارم. بنیاد فارابی اگر حامی واقعی سینمای کود ک بود باید پروژه هایی که بیشترین درصد بودجه ساخت خود را از بخش خصوصی تامین کردند را حمایت می کرد تا این فیلم ها هر چه زودتر ساخته شوند.

کارگردان فیلم سینمایی «شرتی و شپرتی» که پیش از این اعلام کرده بود این فیلم را به صورت عروسکی خواهد ساخت خبر داد که این فیلم را به صورت تمام رئال خواهد ساخت و دیگر از عروسک استفاده نخواهد کرد.
کد خبر: 81982
Share/Save/Bookmark