مبارزه با قاچاق لوح فشرده ناممکن نیست
در حاشیه جشنواره فیلم ویدئوی «یاس»؛
مبارزه با قاچاق لوح فشرده ناممکن نیست
علیرضا داوودنژاد گفت: علاوه برمقابله با قاچاقچیان از طریق سیستم های انتظامی به استفاده از روش های علمی فناورانه و فضاهای مجازی روی آوریم تا از این طریق به برقراری مناسب تر رابطه میان فیلم و مخاطب دست یابیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۸ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷
به گزارش هنرنیو؛ «علیرضا داوودنژاد» کارگردان سینمای ایران درباره ضرورت برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران (یاس) گفت: فیلم‌های ویدئویی در سال‌های گذشته به عنوان بخشی در جشنواره بین المللی فیلم فجر جای گرفته بود، اما آن‌گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گرفت؛ بنابراین ضرورت داشت تا جشنواره‌ای به صورت مستقل برای این نوع فیلم ها برگزار شود و قطعا این جشنواره می‌تواند تاثیرات قابل توجه و تاملی را در این عرصه به دنبال داشته باشد.

«علیرضا داوودنژاد» در گفت‌وگو با ستاد خبری دومین جشنواره بین‌المللی فیلم ویدئویی تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات فرهنگی کشور قاچاق لوح فشرده است، افزود: مبارزه با قاچاق لوح‌های فشرده امر ناممکنی نیست زیرا شواهد زیادی وجود دارد که اگر عزم ملی در این زمینه بوجود آید به سرعت می توان این مشکل را مرتفع کرد. در این زمینه کارشناسان و متخصصان زیادی وجود دارند اما تا به امروز عزم جدی در این زمینه وجود نداشته و نگرانی ما از این بابت است که کشوری با این سبقه فرهنگی چطور اجازه می‌دهد تا بازار کار تولیدکنندگان فرهنگ و هنر به خطر افتد.

کارگردان فیلم «کلاس هنرپیشگی» ادامه داد: بدون شک اگر بتوانیم بازار ویدئوی خانگی را امن کنیم، وضعیت آن به مراتب بهتر از حال می‌شود.

وی گفت: وضعیت بازار سینمای امروز شبیه به مجروحی است که در اورژانس بیمارستانی افتاده و از او خون می‌رود در حالیکه عده‌ای بالای سر او ایستاده‌اند و درباره عقاید او گفتگو می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم سرمایه‌ای که به صورت غیرقانونی از چرخه اقتصادی سینما در بازار ویدئو خارج می‌شود، صدمه جبران ناپذیری به بدنه سینما می‌زند و عملا کار سینما را به سمت متوقف شدن پیش می‌برد.

این کارگردان پیشکسوت کشورمان بیان داشت: یکی از شیوه‌های مبارزه با قاچاق الواح فشرده این است که علاوه برمقابله با قاچاقچیان از طریق سیستم های انتظامی به استفاده از روش های علمی فناورانه و فضاهای مجازی روی آوریم تا از این طریق به برقراری مناسب تر رابطه میان فیلم و مخاطب دست یابیم. یعنی زمانی که فیلم وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود غیرقابل کپی باشد تا مخاطبان برای تهیه محصول مورد نیازشان به شبکه نمایش خانگی مراجعه نمایند.

داوودنژاد با بیان اینکه سینما چند بازار دارد گفت: سالن سینما، تلویزیون، ماهواره و یک سری رایت‌ها به عنوان بازار اقتصادی سینما وجود دارد که متاسفانه ما امروز هیچ کدام از این‌ها را به جز سالن سینما در اختیار نداریم. اگر دقت کرده باشید هتل‌ها، رستوران‌ها و هواپیماها یک فیلم را به صورت DVD یا CD نشان می‌دهند و روی نرخ خدمات می‌کشند ولی بابت آن هیچ هزینه ای به تولیدکنندگان یا سرمایه گذاران اثر پرداخت نمی‌کنند.

کارگردان «مرهم» با بیان اینکه متاسفانه ۹۵ درصد مردم فیلم‌ها را به صورت قاچاق می‌بینند، گفت: بدون شک اگر بازار ویدئوی خانگی ترمیم شود و مشکلات آن مرتفع گردد گردش مالی مناسب آن موجب خواهد شد که این نوع فیلم‌ها دنبال اکران خاص سینمایی نباشند؛ بنابراین ظرفیت اکران بوجود آمده در اختیار دیگر آثار سینمایی قرار گرفته و این موضوع افزایش زمینه تولید را درپی خواهد داشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ده‌ها میلیون مخاطب ما سریال‌های ماهواره را می بینند و هیچ کس هیچ واکنشی نسبت به این موضوع نشان نمی‌دهد. ما به راحتی مخاطبان را در سینی گذاشته‌ایم و تقدیم سریال‌های ماهواره‌ای کرده‌ایم درحالی که اگر کیفیت فیلم‌های نمایش خانگی بالا رود دیگر مخاطبان ما به سراغ تماشای این سریال‌ها نخواهند رفت زیرا این سریال ها هیچ ریشه و سبقه فرهنگی با مردم ما ندارند. از آقای مسافرآستانه که مدیر لایق و باتجربه‌ای است می‌خواهیم تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد که از این به بعد شاهد تکثیر و تولید فیلم‌های با کیفیت در شبکه نمایش ویدئویی خانگی باشیم.

داوودنژاد با بیان اینکه مخاطبان نمایش خانگی بسیار زیادند، گفت: لازم است تا در وضعیت تولیدات سینمایی در همه زمینه‌ها تجدیدنظر اساسی صورت گیرد و به علایق و دغدغه‌های مردم بیشتر توجهشود،زیرا مخاطب امروز ما سطح سلایق و شعور فرهنگی اش بالاتر رفته است بنابراین انتظار بیشتری از تولیدات فرهنگی سینمایی دارد.

کارگردان «تیغ زن» در خاتمه افزود: مدیران جشنواره می بایست دقت داشته باشند تا داوران با تجربه‌ای برای انتخاب فیلم‌ها در نظرگرفته شود، زیرا با توجه به نام و هدف جشنواره باید فیلم‌هایی وارد بخش مسابقه گردند که در فرمت ویدئویی تولید و صرفا برای نمایش از تلویزیون و یا شبکه خانگی ساخته شده باشند.

دومین جشنواره بین المللی فیلم ویدئویی تهران (یاس) اول تا ششم شهریور ماه سال جاری به دبیری «حسین مسافرآستانه» برگزار می شود.
کد خبر: 72982
Share/Save/Bookmark