به گزارش هنرنیوز رحیم بهبودی فر كارگردان، فیلم نامه نویس و داوربخش استندآپ كمدی جشنواره طنز سوره در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، درباره اضافه شدن بخش استندآپ كمدی در جشنواره طنز سوره، توضیح داد: استندآپ كمدی به نوعی نمایشی ست كمدی كه به صورت ایستاده و مونولوگ اجرا می شود كه می توان موضوعات و مسائل اجتماعی را در قالب های مطایبه، شوخی و طنز اجرا كرد.
این فیلم نامه نویس در ادامه تصریح كرد: در گذشته این نوع قالب استندآپ كمدی در قالب نمایش كهن به عنوان میان پرده توسط بزرگانی همچون استاد انتظامی و مرتضی احمدی اجرا می شد و در واقع نمایش سنتی بود كه امروز این نوع نمایش فراموش شده است.
بهبودی فر اظهار كرد: اضافه كردن این نوع قالب كمدی به جشنواره طنز سوره، اتفاق خوبی است كه این قالب نمایشی فراموش شده در زمینه طنز با همان استندآپ كمدی تقویت شود و به نوعی احیای این قالب نمایشی سنتی باشد كه در زمان كوتاه مخاطب را جذب می كند.
امیدوارم استندآپ كمدی جدی گرفته شود
وی با اشاره به موضوع استندآپ كمدی در جشنواره طنز سوره گفت: معتقدم كه پویایی و زنده بودن استندآپ كمدی برای اشاعه طنز مفید است، امیدوارم امسال كه سال اول ورود این موضوع به جشنواره است، استندآپ كمدی جدی گرفته شود و در سالهای بعد تدوام پیدا كند و این شاخه از رشته هنری هر سال پیشرفت كند.
به گفته بهبودی فر، با تدوام استندآپ كمدی در جشنواره طنز سوره، مخاطب شناخت خوبی از آن پیدا می كند و این باعث می شود تا در سال های آینده استقبال بهتری از استندآپ كمدی شود.
شاخه طنز در سریال ها و آثار سینمایی مهجور مانده است
كارگردان فیلم «آدم آهنی» با اشاره به شاخه طنز در فیلم های سینمایی و سریال ها كه همچنان مهجور مانده است، گفت: هنوز جایگاه رفیعی را برای طنز امروز قائل نیستم، مگر جرقه هایی كه در سینما و تلویزیون اتفاق می افتد، اما ادامه پیدا نمی كند.
وی گفت: وقتی به آثاری چون مومیایی۳، مرد عوضی در ۱۰ سال گذشته نگاه می كنیم، متوجه خواهیم شد كه فیلم همانند آنها ساخته نشده است و این خیلی ناامید كننده است. بعد از فیلم سن پترزبورگ در ژانر كمدی اثر شاخصی تولید نشده است و این ضعف سینمای ما است.
به گفته وی موقعیت های كمدی در سینما بسیار كم است و بیشتر با دیالوگ های سخیف روبهرو هستیم كه تنها مخاطب را می خنداند.
بهبودی فر ادامه داد: شاید نبود فیلم نامه خوب باعث شده تا از ژانر كمدی در سینما و تلویزیون فاصله بگیریم و اینكه فیلم نامه نویس خوبی پرورش نداده ایم. اگر هم فیلم نامه نویس هست بودجه كافی وجود ندارد.
وی توضیح داد: بحث كمدی موقعیت در طنز بسیار مهم است، كمدی دیالوگ یا كمدی شخصیت برگرفته از كمدی موقعیت است، باید كمدی موقعیت را به جوانان و مستعدان بیاموزیم و در این زمینه تمرین داشته باشیم.