به دنبال تغيير مديريت اداره كل هنرهاي نمايشي، تعدادي از هنرمندان تئاتر طي روزهاي اخير مهمترين خواستهها و دغدغههايشان را مطرح كردند.
به گزارش هنر نیوز به نقل از ايسنا، سر و سامان دادن به مسايل مالي، پايبندي به اجراي قرارداد تيپ، بازگشت كارگاههاي دكور و دوخت لباس، شفافسازي در تصميمگيريها ، سر و سامان دادن به ضوابط اجرا ، فعال كردن سالنهاي غير فعال و بالاخره احترام متقابل به هنرمندان و پاسخگو بودن به آنان از مهمترين خواستههاي هنرمندان تئاتر كشور در نسلهاي گوناگون است.
حميد پورآذري به عنوان نمايندهاي از نسل ميانه كارگردان تئاتر به خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) گفت: هر مديري ايرادات و محاسني دارد و هيچكس به طور كامل خوب يا بد نيست، اما مساله اين است كه مديران ما چقدر حق اختيار دارند.
پورآذري: مدير چقدر قدرت عمل دارد
او ادامه داد: مدير قبلي اداره كل هنرهاي نمايشي هم مانند همه مديران ديگر در كنار انتقاداتي كه بر او وارد بود محاسني هم داشت، اما در اين شرايط بايد ببينيم يك مدير چقدر قدرت عمل دارد و ميتواند سياستهاي خود را پياده كند. اگر مدير جديد با اختيار كامل آمده باشد، بايد بتواند بحث نظارت را كمتر كند.
كارگردان نمايشهايي مانند«دور دو فرمان» و «اديپ» يادآور شد: مدير قبلي اداره كل هنرهاي نمايشي بخشي از انتقاداتي را كه بر او وارد ميشد قبول داشت، اما مهم اين بود كه براي رفع آن ايرادات چقدر قدرت اختيار داشت. مسالهي اصلي اين است كه فرهنگ و هنر براي مديران رده بالاي ما چقدر اهميت دارد.
هادي مرزبان: ضوابط در اجراي نمايشها تغيير كند
اما هادي مرزبان به عنوان هنرمندي از با سابقه اظهار اميدواري كرد: با تغيير مدير اداره كل هنرهاي نمايشي ضوابط در اجراي نمايشها مورد توجه قرار بگيرد.
كارگردان نمايش «نوبت ديوانگي» يكي از خواستههاي هنرمندان تئاتر را حاكم شدن ضوابط به جاي روابط دانست و اظهار اميدواري كرد:با اين تغيير، ماجراي روابط و زنبيل گذاشتن پشت در از بين برود و ضوابط بر تئاتر تهران و شهرستانها حكمفرما شود.
مرزبان يادآور شد: به هرحال حسينمسافر از اول انقلاب در جريان تئاتر بوده و يكي از ماست كه اميدوارم با حضور او شيوههاي خوب قبلي ادامه پيدا كند و كموكاستيها هم برطرف شود.
يعقوبي: تعهد به اجراي قرارداد تيپ
محمد يعقوبي تعهد به اجراي قرارداد تيپ، معرفي اعضاي شوراي نظارت و ارزشيابي و در دسترسبودن مدير تئاتر را از مهمترين خواستههاي خود از مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي دانست.
اين نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر گفت:توقع من اين است كه مدير جديد راهي براي ارتباط بچههاي تئاتري با خودش باز كند. كسي كه مدير تئاتر ميشود براي راهانداختن كار هنرمندان تئاتر حقوق دريافت ميكند، بنابراين خواستهي ما اين است كه در اتاق رييس بسته نباشد و افراد براي ديدار با او از طريق دوربين گزينشي انتخاب نشوند.
يعقوبي افزود:حتي اگر رييس اداره كل هنرهاي نمايشي آنقدر سرش شلوغ است كه فكر ميكند نميتواند پاسخگويي همه مراجعهكنندگان باشد، مشخصا فردي صاحبنظر و صاحب امضاء را معرفي كند كه در غياب او بتواند تصميمگيرنده باشد.
نويسنده و كارگردان «خشكسالي و دروغ» ديگر خواستهي خود را معرفي اعضاي شوراي نظارت و ارزيابي اداره كل هنرهاي نمايشي دانست و توضيح داد: تصور عرف اين است وقتي انسانهايي ناپيدا و نامعلوم كاري را انجام ميدهند، آن كار، كار نادرستي است. زيرا وقتي انسانها كار درستي انجام ميدهند نياز نميبينند كه خود را پنهان كنند، اما نامعلوم بودن اعضاي شوراي نظارت به اين معناست كه گويي خودشان هم قبول دارند كار نادرستي انجام ميدهند.
محمد يعقوبي در ادامه با تاكيد بر لزوم اجراي قرارداد تيپ ميان خانهي تئاتر و اداره كل هنرهاي نمايشي متذكر شد: انتظار ما از مدير جديد پايبندي به اجراي اين قرارداد است، اميدوارم مدير جديد نگويد چون اين قرارداد در دورهي مديريت قبلي تصويب شده قابل اجرا نيست، چرا كه ما با اشخاص حقيقي سروكار نداريم، بلكه با تشكيلاتي حقوقي بهنام اداره كل هنرهاي نمايشي طرف هستيم.
او در پايان سخنان خود با اشاره به پيشينهي تئاتري حسين مسافرآستانه اظهار اميدواري كرد:حسين مسافر به عنوان يك تئاتري بتواند جلوي افزايش قيمت بليطها را بگيرد و بداند اگر بخواهيم چيزي را ناگهاني عوض كنيم بهتر است با يك سالن محدود چنين كاري كنيم، نه اينكه تصميم جديد را در كل مجموعه تئاترشهر كه تئاتر ملي و نماد هنر تئاتر ماست، پياده كنيم.
كياني: صراحت و روشنگري در مسايل تئاتر مهمترين خواستهي ماست
حسين كياني ديگر نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر؛ صراحت و روشنگري در مسايل تئاتر را مهمترين خواسته خود از مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي دانست.
او هم مانند ديگر همكارانش با ابراز خرسندي از حضور حسين مسافرآستانه به عنوان مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي افزود: ايشان انساني مثبت است و ذات نيكي دارد. در مثبتانديشي و مثمرثمربودن ايشان شكي نيست كه اميدواريم و انتظار داريم معاونت هنري هم ابزار و امكانات لازم را براي ارتقاء تئاتر در اختيار ايشان بگذارد.
نويسنده و كارگردان نمايشهايي مانند «تكيه ملت» و «همسايه آقا» هم سروسامان دادن به قراردادهاي تيپ، بازگرداندن كارگاه دكور و دوخت لباس، روشنگري در مسايل تئاتر و ارتقاء تبليغات و بحث روابط عمومي تئاتر و... را از مهمترين خواستههاي جامعه تئاتري دانست.
حسين كياني تعطيلي كارگاه دكور و دوخت لباس را به عنوان يكي از معضلات هنرمندان تئاتر برشمرد و خواستار بازگشايي اين كارگاهها شد.
نويسنده و كارگردان «بيداري خانه نسوان» سپس خواستار تجهيز مجدد مجموعه تئاترشهر شد و تصريح كرد: اين مجموعه بعد از بازسازي به لحاظ امكانات نور و صدا نه تنها ارتقاء پيدا نكرد، بلكه دچار مشكلات بيشتري شد، گويي در بازسازي، تئاترشهر صاحب سنگ و كاشي شد، اما به لحاظ تجهيز امكانات هيچ اتفاقي مثبتي در آن نيافتاد كه اميدوارم اين مسأله مورد توجه قرار بگيرد.
او با تأكيد بر ضرورت صراحت و روشنگري در مسايل تئاتري يادآور شد: بايد رقم بودجه تئاتر و نوع تخصيص آن به جشنوارهها و توليدات گوناگون مشخص شود. اگر همهچيز در پوشيدهكاري و پنهانكاري جلو برود به ناچار حرف و حديثهاي بسياري به وجود ميآيد، درحاليكه صراحت و روشنگري ما را از اين سوءتفاهمها دور ميكند.
حسين كياني با اشاره به جايگاه مهم روابط عمومي و تبليغات در تئاتر متذكر شد: چندسالي است كه تبليغات در تئاتر به شدت دچار افت شده است، اگر قرار است بخشي از هزينه اجراي نمايشها از طريق فروش گيشه تأمين شود بايد تبليغات كافي داشته باشيم. تلويزيون و شهرداري براي تبليغات فرهنگي امكانات خاصي قايل هستند كه بايد از اين شرايط استفاده كرد و تئاتر را از مهجوربودن تبليغاتي بيرون آورد.
نويسنده و كارگردان «مضحكه شبيه قتل» سپس با اشاره به سالنهاي غيرفعال تئاتر، خواستار فعالسازي اين سالنها شد و گفت: بسياري از نهادها و ارگانها سالنهاي خوبي دارند كه اين سالها يا متروكه است يا تغيير كاربري داده است. اگر خواهان تمركززدايي از مجموعه تئاترشهر هستيم، بايد بتوانيم با اين سالنها همكاري كنيم. در اين صورت است كه ميتوان گروههاي بيشتري را فعال كرد و تئاتر را در سطح شهر تهران گسترش داد و در اين شرايط است كه ما به سمت ايدهآلمان كه همان تئاتر خصوصي است، نزديك ميشويم. در غيراينصورت تمركز نمايشها در مجموعه تئاترشهر كمكي به گسترش تئاتر در سطح تهران نميكند.
آذرنگ: كاهش جشنوارههاي غير ضروري
حميدرضا آذرنگ اما بهبود شرايط مالي، تعريف تئاتر به عنوان شغل و كاهش جشنوارههاي غيرضروري را ازمهمترين اولويتها براي مديريت جديد تئاتر برشمرد.
اين نمايشنامهنويس و كارگردان تئاتر گفت: بچههاي تئاتري همواره در همه مسائل مناعتطبع و قناعتي دارند و بهويژه در امور مالي سالهاي سال است كه با همين شيوه گذران ميكنند.
او ادامه داد: در فرهنگ ما و حتي در دين ما گفته شده پيش از آنكه عرق كارگر خشك شود مزد او را بپردازيد، اما ما عادت كردهايم زمان زيادي را براي دريافت دستمزدمان سپري كنيم و اين دستمزد پس از مدتها تاخير به شكل تكهتكه و جداجدا به ما پرداخت ميشود. در حالي كه بودجهي تئاتر بسته شده و اين پرسش وجود دارد وقتي پول است چرا دستمزد هنرمندان به اين شكل پرداخت ميشود.؟!
وي تعريف تئاتر را به عنوان يك شغل،ديگر خواستهي خود دانست و اظهار اميدواري كرد:در دورهي جديد، شان بچههاي تئاتري رعايت شود، سالهاست گلايه داريم كه چرا شغل ما به عنوان حرفه تعريف نشده است، ولي توقعات طرف ديگر از ما هميشه حرفهاي است.
غريبپور: مدير مجموعهي تئاتر شهر انتخاب شود
بهروز غريبپور ديگر هنرمند با سابقهي تئاتر مهمترين اولويت تئاتر درشرايط فعلي را تعيين مدير مجموعه تئاتر شهر دانست.
او در اين باره گفت: با مشخص شدن مدير، بزرگترين مجموعه تئاتري كشور از بلاتكليفي نجات پيدا ميكند.
اين هنرمند تئاتر عروسكي توجه ويژه به تئاتر عروسكي را ديگر خواستهي خود دانست و اضافه كرد: توقع من اين است كه مدير جديد تئاتر نسبت به تئاتر عروسكي توجه ويژهاي داشته باشد. در حال حاضر وضعيت نمايش عروسكي كودكان تاسفانگيز است. ما در اين زمينه به تخصيص سالن، ايجاد امكانات و نمونهسازيهاي خوب نياز داريم.
كارگردان اپراي عروسكي «مولوي» با اظهار تاسف از بيتوجهي نسبت به تئاتر كودك ونوجوان افزود: سالهاست كه از ديگر مسوولان و متوليان تئاتر كودك و نوجوان هيچ انتظاري نداريم و تنها اميدمان اداره كل هنرهاي نمايشي است كه اميدواريم با تصميماتي درست به آشفتگيهاي موجود در اين عرصه پايان بدهد.
او در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به اجراي برخي از نمايشهاي خارجي در جشنوارههاي بينالمللي ايران ادامه داد: به عنوان يك هنرمند تئاتر آرزومندم اثري فاخر كه از امتيازات بالاي تئاتري برخوردار باشد براي شركت در جشنوارههاي ما دعوت شود نه اينكه مدام شاهد اجراي نمايشهايي باشيم كه به آثار چمداني معروفند و همواره در انديشه اين باشيم كه پرچم كشورهاي بيشتري در جشنوارههاي ما بالا برود در حالي كه بايد به جاي نگاه كمي ديدگاه كيفي داشته باشيم و آثاري محدود را دعوت كنيم كه نه در جشنوارهها بلكه بر صحنه تئاتر اروپا در حال اجرا براي عموم مردم هستند.
حجازيفر: سيستم توليد و اجراي آثار نمايشي ضابطهمند شود
هادي حجازيفر به عنوان نمايندهاي از نسل جوان تئاتر اظهار اميدواري كرد: با حضور مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي، سيستم توليد و اجراي آثار نمايشي ضابطهمند بشود.
به اعتقاد او در حال حاضر ضوابط پذيرش و تاييد متون و اجراها مشخص نيست. از سوي ديگر نميتوان فكر برخي سهميههاي نانوشته بود، اما اميدوارم 50 درصد از امكانات تئاتر را براي هنرمنداني در نظر بگيرند كه روابط خاصي ندارند.
حجازيفر با تاكيد بر لزوم شفافسازي در زمينهي پذيرش متون، برآورد مبلغ قراردادها، پرداخت دستمزدها و ... ادامه داد»: در حال حاضر هيچ يك از اين موارد قانونمند نيست. همهچيز خيلي شخصي و غيرشفاف اتفاق ميافتد. حتي اگر هم سيستم اجرا براساس روابط نباشد، اما اين شك و ترديد در ما وجود دارد، پس چه خوب است كه با تعيين يكسري ضوابط، اين ترديد را از هنرمندان دور كنيم.
كارگردان «رومئو ژوليت» در عين حال يادآور شد: هرچند همه ما تئاتريها به محض تعيين سياستگذاريهاي جديد مقاومت ميكنيم و دچار ترس ميشويم كه همين امكانات محدود را هم از دست بدهيم، اما لازم است پروسهي مشخصي به وجود بيايد كه بتوانيم به آن استناد كنيم.
ذوالفقاري: بستري براي تئاتر خصوصي فراهم شود
به اعتقاد جواد ذوالفقاري يكي از مهمترين اولويتهاي تئاتري كشور را فراهمآوردن بستري براي ايجاد تئاتر خصوصي است.
اين كارگردان تئاتر گفت: من براي مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي تنها يك پيشنهاد دارم كه شكلگيري زمينه ايجاد تماشاخانههاي خصوصي است. از نظر بنده دولت نبايد مسووليت امور اجرايي را داشته باشد، با حجم گسترده تقاضاهاي موجود، هيچ دولتي در هيچ جاي دنيا نميتواند پاسخگو باشد، بنابراين بهترين راه ايجاد تئاتر خصوصي است.
ذوالفقاري تأكيد كرد: تنها با راهاندازي تئاتر خصوصي است كه امكان رشد و رونق هنر تئاتر و اشتغالزايي براي هنرمندان آن فراهم ميشود اما تا زمانيكه همهچيز در حيطه تئاتر دولتي خلاصه بشود نميتوانيم فراتر از اين برويم.
گوران: مديران و هنرمندان كنار هم قرار بگيرند
رضا گوران هم با تأكيد بر لزوم همراهي مديريت و هنرمندان تئاتر با يكديگر گفت: در هر مجموعهاي رودررو قرارگرفتن مدير و فعالان آن مجموعه نتيجهاي جز عقبگرد ندارد، درحاليكه اگر اين دو كنارهم قرار گيرند ميتوانيم رشد و پيشرفت كنيم.
اين كاگردان از لزوم توجه بيشتر به تئاتر شهرستانها هم به عنوان ديگر ضرورت تئاتر ياد كرد و متذكر شد: تئاتر شهرستانها بايد بيش از پيش جدي گرفته شود. اين حركت كه هنرمنداني را براي آموزش به ديگر استانها اعزام ميكنند حركت بسيار خوبي است كه بايد آن را تقويت كرد.
محمدي: با آمدن مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي سياستگذاري تئاتر نظم پيدا كند
بابك محمدي اما اظهار اميدواري كرد: با آمدن مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي سياستگذاريهاي تئاتر نظم و ترتيبي پيدا كند.
اين كارگردان تئاتر گفت: سابقه تئاتر به چندهزارسال پيش برميگردد، اما ما هنوز نتوانستهايم در كشورمان نظم و ترتيبي را حتي تقليد كنيم. دوست نداريم رييس تئاتر افغانستان از ما انتقاد كند كه چرا تئاتر ايران نظم و ترتيب مشخصي ندارد.
كارگردان نمايش «درامهاي زندگي» تأكيد كرد: سياستگذاري يكي از مهمترين برنامههاي مدير جديد بايد باشد و اميدوارم آقاي مسافر بتواند طوري سياستگذاري كند كه دستكم درسال، 20 تئاتر خوب نوشته و اجرا شود.
اين كارگردان تئاتر از احترام به هنرمندان به عنوان ديگر خواسته خود از مدير جديد اداره كل هنرهاي نمايشي نام برد و در عينحال اظهار اميدواري كرد: وقتي رييسي براي جايي انتخاب ميشود، همانطور كه به او ابلاغ ميدهند، اختيار هم به او بدهند و به تصميماتش احترام بگذارند و نخواهند روزانه سياستگذاريهايش را به هم بريزند، بلكه دست مدير را باز بگذارند تا بتواند برنامههايش را اجرايي كند.
كارگردان نمايش «حرفهايها» پاسخگوبودن مديران به هنرمندان را از ديگر ضروريات عرصه تئاتر كشور برشمرد و تأكيد كرد: مديران ما بايد هدفشان ايجاد جريان تئاتر باشد، نه اينكه تئاترها تحتالشعاع جشنوارهها قرار بگيرند و تصور ميكنم با آمدن آقاي مسافر حركت نويني در تئاتر ايران اتفاق بيافتد، چراكه ايشان مورد علاقه تئاتريهاست و سالهاست سيستم تئاتر كشور را ميشناسد و خودش هم هنرمند است و با دغدغههاي هنرمندان تئاتر به خوبي آشناست.