جشنواره فیلم های تجسمی می تواند در سینمای مستند جریان ساز باشد
زاهدیان؛ داور فيلم هاي مستند جشنواره تجسمي فجر:
جشنواره فیلم های تجسمی می تواند در سینمای مستند جریان ساز باشد
عضو هیئت انتخاب و داوری دومین دوره فیلم های مستند جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، گفت: جشنواره فیلم های تجسمی می تواند در نحوه نگاه به آثار تجسمی موثر و در عرصه فیلم مستند جریان ساز باشد.
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۸

 
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی پنجمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر، «مهرداد زاهدیان»؛ عضو هیئت انتخاب و داوری بخش فیلم های مستند این دوره از جشنواره در تعریف فیلم مستند هنرهای تجسمی گفت: اگر از منظر این جشنواره نگاه کنیم، فیلم مستند تجسمی آن دسته فیلمهایی به شمار می روند که با موضوع تجسمی جلوی دروبین قرار می گیرند و مثلا سیر خلق یک اثر تجسمی، سرگذشت آن، موضوعات و عرصه ای که اثر هنری در آن به کشف دست زده و یا هنرمندی که موجد آن اثر بوده را دربر بگیرد و این البته تعریف غلطی هم نمی تواند باشد.

فیلم مستند تجسمی باید در کنار آثار تجسمی قابل سنجش باشد
وی ادامه داد: اما از نظر من فیلم مستند تجسمی صرف نظر از کاربرد آن (آموزشی، مستندسازی فرآیند تولید، پرتره¬نگاری و ...) فیلمی است که به¬تنهایی عناصر و مبانی هنرهای تجسمی را در بطن خود به همراه داشته باشد و بتواند در کنار آثار تجسمی قابل سنجش باشد. به عبارت دیگر قطع نظر از اینکه این فیلم درباره  موضوعی تجسمی یا پرتره¬ هنرمند این عرصه است، عناصر تجسمی بکارگرفته شده در آن، صورتی از یک خلق اثری تجسمی را القا کند؛ به عنوان مثال در عناصر بصری یک فیلم.
زاهدیان درباره ارزیابی خود از فیلم های شرکت کننده در این دوره از جشنواره اظهار داشت:بخش فیلمهای مستند جشنواره تجسمی فجر هنوز خیلی جوان است و طبیعتاً شئون و عرصه های مختلف موضوع تخصصی اش را تجربه می کند. هنوز ابعاد و گستره  این گونه از فیلم مستند در چنین جشنواره ای سنجیده نشده، به همین دلیل نباید انتظار حداکثری داشت.
جشنواره فیلم های تجسمی می تواند جریان ساز باشد
این مستندساز تاکید کرد: تجربه های نوگرایانه می باید فرصت حضور بیابند و راه خلاقیت ها را باز کنند. درصورت علاقه متولیان جشنواره و استمرار در برگزاری آن می توانم امیدوار باشم هر دوره بهتر و بالنده تر از دوره های پیشین باشد. در این صورت است که جشنواره فیلم های تجسمی می تواند در نحوه  نگاه به آثار تجسمی موثر و در عرصه  فیلم مستند جریان ساز باشد.
زاهدیان شاخصه های موفقیت فیلم های مستندجشنواره تجسمی فجر را در میزان استقبال مردم از آن ها خواند و گفت:اگر فیلم های جشنواره دیده نشوند، حتی اگر اراده ای در برگزاری مستمر آن وجود داشته باشد طبیعتاً فراموش می شود. از سوی دیگر توجه سینماگران به این عرصه نیز معطوف به این توجه است. بنابراین رونق تولید فیلمهای خوب، بازار جشنواره را گرم می کند و بازار گرم جشنواره توجه سینماگران را بخود معطوف می دارد.
فیلم های مستند باید در چرخه معنادار اقتصادی قرار گیرند
این عضو هیئت انتخاب و داوری فیلم های مستند جشنواره تجسمی فجر اظهار داشت: فراموش نکنیم تولید یک مجموعه فیلم خوب که بتواند رونق دهنده جشنواره هم باشد، به شکل انتزاعی پدید نمی آید. اگر بازار عرضه و تقاضای این گونه از فیلمسازی وجود نداشته باشد و این شکل از فیلم مستند در چرخه¬ معنادار اقتصادی قرار نگیرد، تردید نکنید با شکست مواجه می شود.

هدف را نباید تنها در بازارهای داخلی جستجو کرد
وی در پایان افزود: به عبارت دیگر، در میان سفارش¬دهندگان و سرمایه گزاران و توزیع کنندگان فیلم مستند، باید علاقه مندانی باشند که بتوانند این بازار را رونق دهند. باید توجه داشت که هدف را نباید تنها در بازارهای داخلی جستجو کرد، در این صورت است که جشنواره فیلمهای تجسمی فجر هم می تواند از گرمای این فضا بهره مند شود.
بخش فيلم مستند هنرهاي تجسمي پنجمين جشنواره بين المللي هنرهاي تجسمي فجر پنجم تا ۱۰ اسفندماه برگزار مي شود.

کد خبر: 54414
Share/Save/Bookmark