«فجر موسیقی۳۶» امروز کلید می‌خورد
سه شنبه 28 بهمن؛
«فجر موسیقی۳۶» امروز کلید می‌خورد
سی‌وششمین جشنواره موسیقی فجر از سه‌شنبه ۲۸ بهمن در قالب یک رویداد مجازی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد رویدادی که می‌تواند یکی از کم‌رمق‌ترین جشنواره‌های فجر در دوره‌های اخیر به حساب آید.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۱
به گزارش هنرنیوز ، اجراهای مجازی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در حالی از ساعت ۱۷ امروز سه‌شنبه بیست و هشتم بهمن ماه آغاز می‌شود که این رویداد با تصمیم شورای سیاستگذاری آن قرار است به دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی، این دوره به شکل کاملاً مجازی برگزار شود.

رویدادی که با توجه به جدولی که از سوی ستاد برگزاری منتشر شده به غیر از موارد استثنا، نشان دهنده اجراهایی کم و بیش متوسط است که می‌تواند پس از برگزاری این رویداد مجازی با آگاهی و بینش بیشتری مورد قضاوت قرار گیرند.

امروز سه شنبه در ساعت ۱۷ گروه «ایستم – خراسان / کرمانجی» با هنرمندی مهرداد باغچقی و شاهین علیزاده، ساعت ۱۸:۳۰ سوئیت برای قیچک و قانون و کوئینتت زهی «رسپینا» به سرپرستی بهزاد عبدی، ساعت ۲۰ دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش، ساعت ۲۱:۳۰ کوارتت زهی «نماد» با هنرمندی ستاره بهشتی و ساعت ۲۳ گروه «ژاو» با هنرمندی امیرناصر رنجبر و نوید نوروزی آغاز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر خواهند بود.

اگرچه شرایط کرونایی این روزها و حفظ سلامتی مخاطبان و هنرمندان می‌تواند یکی از مهم‌ترین، منطقی‌ترین و عقلانی‌ترین دلایل برای برگزاری مجازی رویداد ملی و مهمی چون جشنواره موسیقی فجر باشد، اما بهتر این بود که با قرار گرفتن در این ساختار اجرایی، گروه‌ها و هنرمندانی برای شرکت در جشنواره دعوت می‌شدند که از شرایط مطلوب‌تری به لحاظ جذب مخاطب برخوردار بودند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برپایی جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و ششم می‌بایست به‌شدت مورد توجه ستاد برگزاری این رویداد ملی قرار گیرد، ارائه آمار دقیق مخاطبان کنسرت‌ها قبل و بعد از برگزاری اجراهای اینترنتی جشنواره استاگرچه در همین جدول منتشر شده هنرمندان و گروه‌های ممتازی هم حضور دارند که می‌تواند به ارتقای کیفیت رویداد فجر کمک قابل توجهی کند، اما آنچه در این چارچوب می‌تواند مورد توجه قرار گیرد، مخاطب‌سنجی رویدادی است که در غیبت بخش پول‌ساز و تماشاگر پسندی چون «موسیقی پاپ» می‌تواند به معیار مناسبی برای سنجش مخاطبان این جشنواره مهم تبدیل شود.

شرایطی که حتی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام روز گذشته خود به جشنواره موسیقی فجر نیز روی آن اذعان داشت و گفت: «سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر؛ بانگِ بلندِ بیایید بیایید است؛ دعوتی دور و نزدیک که به سودای سلامتی هنرمندان و هنردوستان، متفاوت‌تر از هر دوره رقم می‌خورد. این فاصله، یادآور «خدا گر ز حکمت ببند دری» و این تقرّب، مصداقِ «ز رحمت گشاید درِ دیگری» ست که به تدبیر متولیان و به موهبت ساز و کار شبکه‌های ارتباطی، جمعیت مشتاق بیشتری از این ضیافت متنعم‌اند که امیدوارم این توان و توشه، به سلامت و سعادت هنرمندان و رضایت مخاطبان ختم گردد. […] امید می‌رود به مشورت استادان و کارشناسان و هنرمندان و در همراهی همکارانم، چشم‌داشت‌ها و چرایی‌ها و چگونگی‌های جشنواره بررسی گردد و رهیافت‌ها و راهکارهای شایسته‌ای، در جهت معرفی سرمایه ثمین موسیقی کشور، تمهید شود.»

با توجه به انتشار تیزرها و ویدئوهای یک دقیقه‌ای که از ضبط آثار شرکت‌کننده در این دوره از جشنواره در فضای مجازی منتشر شده، به نظر می‌آید مخاطبان می‌توانند در انتظار کیفیت مطلوب دیداری و شنیداری کنسرت‌های اینترنتی جشنواره باشند، موضوعی که یکی از مهم‌ترین مباحث تکنیکی در برگزاری رویداد مجازی موسیقی فجر است.

اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که در برپایی جشنواره موسیقی فجر در دوره سی و ششم می‌بایست به‌شدت مورد توجه ستاد برگزاری این رویداد ملی قرار گیرد، ارائه آمار دقیق مخاطبان کنسرت‌ها قبل و بعد از برگزاری اجراهای اینترنتی جشنواره است.

یک موضوع مهم که می‌تواند در صورت ورود به یک نگاه دقیق آماری مقدمه مناسبی برای شناسایی مخاطبان واقعی «موسیقی خوب» در چارچوب جشنواره موسیقی فجر باشد. این موضوع هم نکته‌ای نیست که نتوان از آن آمار دقیقی را ارائه داد. بدین معنی که براساس جستجوها و پیگیری‌ها این امکان برای مدیران برگزاری جشنواره وجود دارد، که می‌توانند هم آمار مخاطبان در لحظه آغاز کنسرت و هم آمار تماشاگران در لحظه پایانی کنسرت را احصا کرده و نسبت به انتشار آمار دقیق یک کنسرت اینترنتی در جشنواره اقدام کنند.

مدیران ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر تا لحظه انتشار این خبر نسبت به نحوه احصای آمار تماشاگران جشنواره موسیقی فجر اطلاعیه رسمی را منتشر نکرده‌اند، اما به نظر می‌آید فارغ از اضافه شدن «جایزه باربد»، «جایزه ترانه» و «جایزه موسیقی و رسانه» که می‌تواند نقطه عطفی برای رویدادی چون جشنواره موسیقی فجر بدون احتساب برخی اظهارنظرهای شخصی در دوره‌های گذشته باشد، موضوع اعلام آمار تماشاگران کنسرت‌ها به ویژه آمار تماشاگران و بینندگان در زمان پایان کنسرت باید از امروز در دستور کار قرار گیرد.

نکته‌ای که راه روشنی را در مسیر برگزاری جشنواره موسیقی فجر ترسیم می‌کند و شاید شرایطی را فراهم می‌آورد که بتوان به تاثیرگذاری مطلوبش در سال‌های آینده امیدوار بود. شرایطی که در این سال‌ها غیر از موارد استثنا رویداد مهمی چون جشنواره موسیقی فجر را تبدیل به یک رویداد کم‌ثمر در عرصه موسیقی کرده است.

مهر
کد خبر: 98434
Share/Save/Bookmark