جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
سخت گیری ویژهای برای انتخاب آثار تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران صورت گرفت
یکی از اعضای هیئت انتخاب بخش تجربی مسابقه ایران «سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» از انتخاب بیش از۲۰ فیلم در این بخش خبر داد و گفت: امسال سخت گیری خاصی برای انتخاب آثار صورت گرفت تا فیلمهای شاخص تری وارد جشنواره شوند.
تاريخ : شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲
جواد مزدآبادی عضو هیئت انتخاب بخش تجربی مسابقه ایران «سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تعداد و کیفیت این نوع فیلمها افزود: با توجه به اینکه جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنوارهای است که بیشتر برای کشف استعدادهای جوان برگزار میشود ما نیز سعی کردیم بهترین آثار وارد این جشنواره شود چرا که این جشنواره همواره الگویی برای فیلمسازان جوان است و نباید با ورود فیلمهای متوسط به این جشنواره، سطح جشنواره کاهش یابد.
وی که به همراه فرشاد فرشته حکمت و سعید عقیقی عضو انتخاب فیلمهای تجربی بخش مسابقه جشنواره فیلم کوتاه تهران بودند اضافه کرد: سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران شامل چهار بخش فیلمهای انیمیشن، داستانی، مستند و تجربی یا اگستری منتال بود که ما حدود۱۸۰ فیلم را دیدیم و بیش از۲۰ فیلم را برای جشنواره انتخاب کردیم. امسال سعی شد برای انتخاب آثار، سخت گیری ویژهای صورت بگیرد چرا که این جشنواره بین المللی است و جزو جشنوارههای درجه یک دنیا محسوب میشود لذا ما هم سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که از یک استاندارد خاصی برخوردار باشند. بنابراین آثار ارائه شده از دو لحاظ محتوا و ساختار مورد ارزیابی قرارگرفتند. این درحالی است که انتخاب آثار تجربی قدری برای هیات انتخاب دشوار است چرا که فیلمهای تجربی یا اگستری منتال، تعریف پیچیده تری از فیلمهای معمولی دارند. در این نوع فیلمها، فیلمساز سعی میکند با کشف و شهود خود به یک نوع ساختار و نگاه متفاوتی دست پیدا بکند. این فیلمها دارای خط داستانی مشخصی نیستند و تاثیرگذاری اثر بعد از دیدن کلیت فیلم حاصل میشود.
این کارگردان سینما و تلویزیون که تاکنون چندین دوره عضو هیئت انتخاب فیلمهای تجربی جشنواره فیلم کوتاه تهران بوده است ادامه داد: امسال فیلمهای تجربی ازکیفیت خوبی برخوردار بودند و آثاری را که ما انتخاب کردیم آثارخوبی هستند که مخاطبین به هنگام دیدن، انتخاب هیات انتخاب را تائید خواهند کرد.
مزدآبادی به خصوصیات فیلمهای اگسپری منتال اشاره کرد و یاد آورشد: تعریف کلی این نوع فیلمها این است که فیلمساز باید سعی کند ساختار خاص و متفاوتی جدا از ساختارکلاسیک برای اثر خودش انتخاب کند. ضمن اینکه تاثیرگذاری یکسری پلانها به صورت پازل در این نوع فیلمها برذهن مخاطب تاثیرگذار خواهد بود. به عبارت دیگر، باید فیلمساز تمام تجربیات و کشف و شهود خودش را با یکسری تصاویری که شاید در نگاه اول ارتباط موضوعی با هم نداشته باشند اما درکلیت با همدیگر ارتباط دارند نشان دهد که ممکن است در یک ساختار ساده یا پیچیده بیان شود.
کارگردان فیلم سینمایی «طاوسهای بیپر» تصریح کرد: فیلمهای اگستری منتالی که ما امسال دیدیم چند گروه بودند. یک گروه، فیلمهایی بود که اصلا فیلمهایشان شامل سینمای تجربی نمیشد و فیلمساز به اشتباه فکرکرده چون یک داستان غیر خطی را مطرح میکند پس فیلمش حتما تجربی است یا اگر از پلانهای کج و اریب استفاده میکند حتما فیلم تجربی ساخته است. نوع دیگر، فیلمهایی بودند که فیلمساز تعریفی از فیلمهای تجربی در ذهنش داشته اما موفق نشده آن را به طورکامل بیان کند و روایت در این فیلمها عقیم مانده است. اما دسته آخر، فیلمهایی بودند که هم فیلمساز تعریف فیلم تجربی را میدانسته و هم توانسته بوده آن را به خوبی روایت کند که فیلمهای برگزیده در بخش فیلمهای تجربی جشنواره نیز شامل همین فیلمها هستند.
عضو هیئت انتخاب فیلمهای تجربی مسابقه ایران سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران خاطر نشان کرد: توصیه میکنم فیلمسازانی که میخواهند در بخش فیلمهای تجربی کار کنند در وحله اول، فیلمهای زیادی از این نوع فیلمها را که به وفور هم در دنیا ساخته میشود را با دقت ببینند. درحالی که بسیاری از فیلمسازان جوان ما چون فیلم تجربی خوب کم میبینند لذا از چگونگی تولید آن نیز کم اطلاع هستند. نباید تجربههای از قبل انجام شده را دوباه به نام فیلم تجربی انجام داد.
مزدآبادی که خودش فیلمسازی را از ساخت فیلمهای کوتاه آغاز کرده است گفت: اگر چه بسیاری از فیلمسازان حرفهای سینما، کارشان را از ساخت فیلمهای کوتاه شروع کردند اما این نکته را نباید فراموش کنیم که فیلم کوتاه یک مقوله مستقل و ارزشمندی است که در دنیا از جایگاه ویژهای برخوردار است. خیلی از فیلمسازان کوتاه هستند که هیچگاه خودشان را وارد دنیای فیلمهای بلند نمیکنند و در همان مقوله فیلم کوتاه جزو فیلمسازان شاخص ماندهاند، مثل فیلمسازان مستندی همچون آقای مهرداد اسکویی و یا محمد شیروانی که هیچ وقت وارد مقوله تولید فیلمهای بلند داستانی نشدند. اگر چه یکی از راه های ورود به ساخت فیلمهای حرفهای عبور از فیلمسازی کوتاه است اما فیلم کوتاه جایگاه خاصی در دنیا دارد.