جواد روشن کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز از پذیرفته شدن نمایشنامه «کوپن» در مرحله بازخوانی جشنواره تئاتر فجر گفت: به عنوان کارگردان در طول سال متون مختلفی از راههای متفاوت به دستم رسید و من نیز آنها را مطالعه کردم چرا که در پی متن خوبی برای اجرا بودم، در میان این متون به نمایشنامه «کوپن» نوشته سپیده خمسهنژاد برخورد کردم و پس از اینکه این نمایشنامه را خواندم تصمیم به اجرای آن گرفتم چرا که نمایشنامه از کیفیت خوبی برخوردار است و موضوع و ایده آن برایم جذاب بود این امتیازات سبب شد تا این نمایشنامه را در ابتدا در تالار حافظ نمایشنامه خوانی کنم و بعد از اینکه این نمایشنامه خوانی با موفقیت انجام شد، با گروه تصمیم گرفتیم تا این نمایشنامه را برای اجرا در جشنواره تئاتر فجر آماده کنیم.
وی ضمن بیان اینکه فضای نمایشنامه ایرانی نیست، خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه «کوپن» ذهنیت ما را به دورههای گذشته جامعه خودمان میبرد، اما این نمایشنامه در فضایی غیر ایرانی است و نمایشنامه آن براساس داستانی از مارسل امه است و این نمایشنامه منوط به جغرافیا و مکان خاصی نیست و فضایی فانتزی دارد.
کارگردان نمایشهای «اگر سپیده سر زد» و «قتل آقای کاف» در مورد داستان نمایشنامه گفت: داستان در شهری میگذرد که مسئولان این شهر به خاطر برخی مشکلات، زندگی افراد را کوپنی کردهاند و به هر فردی تعداد مشخصی کوپن برای زندگی میدهند و در پی آن اتفاقاتی رخ میدهد.
جواد روشن در ادامه فضای نمایشنامه را اینگونه عنوان کرد: نمایشنامه فضایی کمدی فانتزی دارد و در کنار اینکه به لایههایی از زندگی اشاره دارد، اندیشههای فلسفی را به مخاطب عرضه میکند و تماشاگر را به فکر فرو میبرد و ذهن مخاطب را درگیر با سوالاتی میکند.
این کارگردان در مورد وجود تغییراتی در متن برای اجرایای نمایشنامه تاکید داشت: ما در دورهای که «کوپن» را نمایشنامه خوانی کردیم، ایدههای اجرایی داشتیم اما به این خاطر که نمایشنامه خوانی بود آنها را عملی نکردیم اما قطعا برای اجرای صحنهای این کار ایدههایمان را عملی میکنیم و در طی تمرینات نیز کار دچار تغییراتی خواهد شد.
وی بازیگران «کوپن» را اینگونه معرفی کرد و گفت: این نمایشنامه ۴ بازیگر اصلی و البته چند نقش فرعی دارد که من تلاشکردم تا در این اجرا از پتانسیل بچههای تئاتری استفاده کنم به همین خاطر ۴ بازیگر اصلی این کار سوسن مقصودلو، فهیمه امنزاده، مسعود میر طاهری و خیام وقار هستند و هنوز برای بازیگران نقشهای فرعی کسی را انتخاب نکردهام.
این کارگردان در پایان از شروع تمرینات این نمایش در هفته دوم مهرماه گفت: تمرینات را از دوم مهرماه در اداره تئاتر شروع کردیم و در هفته سه روز در اینمکان تمرین داریم البته پلاتوهای اداره تئاتر مکان مناسبی برای تمرین نیست و استانداردهای لازم یک پلاتو را ندارد و میتوان دورخوانیها را در این فضاها تجربه کنیم.